Maddox Postad 23 maj 2009 Postad 23 maj 2009 Nu var jag ju så naiv förra hösten att jag gick och köpte en Casio EX F1 Exilim. Vi vet alla hur förvirrad man blir av den då den lovar mycket men inte håller hälften av löftena. Kameran spelar vad jag vet in i ett format som kallas H.264/AVC. Till kameran får man ett program som tillåter en att titta på filmerna samt klippa lite lätt samt bränna till DVD. Detta är ju en jättebra sak om man vill visa farmor dopet som hon råkade sova igenom, men vill man, som jag, ha in filmerna i Fusion och liknande och faktiskt använda dem i produktion så blir det svårare. Jag har nu lyckats ladda ner så pass många olika codecs och liknande att jag kan se filmerna i Fusion och Premiere, istället för en grön skärm, men färgerna ändras och svärtan smetas ut och det ser inte vackert ut. Vad jag helst hade sett skulle nog vara att hitta ett freeware program som tillåter en att konvertera H.264/AVC till DPX då det är formatet jag är mest van att jobba i. Alternativt ytterligare codecs som faktiskt tillåter en att se rätt färger i Fusion 5.2 och Premiere 2.0, så att jag kan få ut dem som DPX därifrån. Någon som har något tips, eller haft samma problem som de löst? Om den här frågan hör hemma någon annanstans i forumet, för all del lägg den där. Om någon annan har lagt upp en liknande tråd som redan påbörjats, länka då till tråden. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.