Gå till innehåll

Krigsfilm


Lukas

Recommended Posts

Någon som har lite idéer och tips om man vill göra en krigsfilm? Jag vet att det är svårt och att det kan behövas mycket statister men finns det några lätta grejer som man kan göra för att få till en bra krigsfilm?

 

Mycket tacksam för alla svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förlåt, glömde fråga en grej till.

Vet någon vart man kan handla grejer som kan behövas i krigsfilmer, typ hjälmar och kläder och sånt? Eller kan man få låna såna grejer någon stans???

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns ett ställe i gbg. armyshop eller något liknande heter det tror jag. dom säljer jädrans massa grymma militär-saker. annars har väl överskottsbolaget några saker, såsom militär-byxor, drickflasor och liknande.

 

det är det som ja kan hitta på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Garderoben.se har ganska mycket militärgrejer, det beror dock på under vilken årsmodell som filmen utspelar sej i. Vi i GurkoWorks har just nu fullt upp med De svenska tigrarna som utspelar sej under andra världskriget. Våra uniformer är alltså av modell m/39 (http://www.beredskapstid.org/bilder/uniform/Uniformer.jpg). Men de är köpta på en butik som endast finns i Östersund.

 

Länkar:

http://www.aventyrslagret.com/

http://ale.scorpionshops.com/

http://militarlagret.coolfreepages.com/ (varning for pop-ups)

http://www.mil-con.se/

http://www.tradera.se/

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen, det verkade vara bra sidor och den där filmen (svenska tigrar) som ni gör verkar riktigt häftig.

Rökbomber? Är det lagligt å så? Måste man inte ha speciella licenser eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte riktigt. Det beror på vad man menar med rökbomb. En sån variant som man använder i film kommer det ju ingen giftig gas ifrån vad jag vet. Vi frågade våran NO-lärare angående ett recept på som går att hitta på JushHome och han skulle kolla om ämnena man skulle ha i var farliga och ev. giftiga.

 

Hör med någon som är expert på kemi eller någon som vet vad man behöver licens för eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

När vi spelade paintball förut. Så tillverkade en polare rökgranater. Har inte en aning om det är olagligt. Men det kan jag inte tänka mej att det skulle vara. Vi var ju ute i skogen så vi störde ingen heller. Fast är man nära hus och sånt ska man nog ringa brandkåren och polisen och berätta om det. Så dom slipper rycka ut och tro att det är värsta branden beroende på hur räken är. Första gången blåste det för mycket då försvann all rök direkt. Andra gången så låg den kvar ganska länge eftersom det var varmt och vindstilla. Helt om något annat. Jag sköt rätt in i röken och träffade en snubbe i munnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Lukas -->

En ganska enkel blandning för att få rök är ju socker + salpeter

Kanske lite svårare att göra en "granat" men det borde fungera

utmärkt till att ha som "stämmnings rök"

 

Hurvida det är lagligt eller ej kan jag dock inte svara på, men

eftersom du kan köpa det på ICA och Konsum så borde det väl

inte vara några problem... ;)

 

mvh

PuppE

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

hehe.. vi hade mängder salpeter o sockar + lite annat skit vi hittade en gång. Vi var nära på att ta eld på en lekplats hehe.. det var "back then" när man testade allt för att man inte hade nån dator.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett ungefärligt mått är typ 30 gram salpeter(ett paket) och 20 gram socker..du kan förvara det i en avklippt cola-burk, och bara tända på det..eller smälta ihop ingredienserna..och stoppa ner tex en tänsticka i det som du tänder med..kan vara lite svårt att smällta det bara..

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe det är väl sådant recept man har när man röker fisk :)

 

Rätta mig om jag har fel men den röken kan väl vara farlig?

Jag litar inte på något som kan läsas om i Anarkistens hemkokbok.

Inte bra om personer drar på sig lungskador eller annat skit, dessutom uppstår ju en ganska maffig låga ur sådanna här "rökbomber" inget jag tycker man skall använda i en film

 

 

Glömde en sak som jag nu lägger till.

Vill man ha riiiiktigt bra ljud till sin krigsfilm skall man om man är i stan, gå ut på tolvslaget med en ljudupptagare.. man får många riktigt fina ljud.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lukas -> vi håller också på med en krigsfilm som projektarbete. har köpt uniformer och saker och sånt nu och plåtat lite testbilder på hur det kommer se ut. blir jädrigt coolt och verkligt om man lägger ner mkt tid på detaljerna. hur lång har du kommit med ditt projekt och vart befinner du dig i detta långa land?

Länk till kommentar
Share on other sites

COLLO> Det låter häftigt med ert projekt. Jag håller på att "finputsa" på manuset och vi kommer nog börja spela in om ett par veckor. Jag försöker också hitta material och utrustning man kan använda. Var har ni köpt era uniformer och annan utrustning? Det skulle vara kul att få veta mer om er film senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lukas -> vi har köpt uniformerna till svenskarna på ÖB och även lite saker där som armens ficklampor, kommunikationsradio, vattenflaskor och sånt.. men som ja skrev i det andra. adda mig på collo_boy@hotmail.com så kan du få se lite bilder på sakerna å sånt..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

metsaen -> vi har blandat lite och vissa saker är inte armens heller. så för den som kan sin arme-historia så kommer man hitta fel i vår film antagligen, men vi har tatt det vi hittat.

 

men vi har ett stort problem med att hitta tyska armens kläder från 40 talet.. ingen som har nån aning här var i hela fridens namn man kan hitta sådana?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...