Danell Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Tja! Sitter här och planerar inför en långfilm som vi kommer filma sommaren 2007. Men nu har jag ett litet problem jag inte vet hur jag ska lösa. Hjälp! I filmen kommer vi krascha en bil. Bilen ska åka på en grusväg, tvingas svänga av, kör på kanten av en kulle och slår runt medan den flyger. Hur ska jag göra det både säkert och snyggt? Efter vad vi tänkt är det ju självklart säkrast att inte ha någon i bilen. Alltså typ dra bilen ut för en ramp och sedan klippa bort det fordon som drar bilen. Problemet är att du inte kommer kunna köra det snabbt och så pricksäkert. Men om man ska ha någon i blir ju problemet att det är en fara för livet för den som kör. Vi måste säkra taket osv, men det känns fortfarande inte 100% En polare kom med förslaget att bygga in en radiostyrning i bilen, men det känna lite väl komplicerat. Snälla, hjälp mig med förslag och idéer! HUR SKA JAG FÅ DENNA SCEN BRA!!??!!?? 0 Citera
00Bengtsson Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Du behöver nog en stuntman för detta. Tänk bara på allt glassplitter som flyger då bilen landar. Att dra bilen fungerar nog inge bra, med tanke på att någon måste ju fortfarande styra den. Sen kommer det att se overkligt ut. Bygg om bilen som en folkracebil, förstärkt tak, rallystol. Dock får det inte synas ifrån utsidan. För det är väl tänkt att det ska se ut som en "vanlig" personbil? Det finns utbildade förare och lärare som klarar detta, ni bör nog inte prova själva. annars kan ni ju höra med någon folkrace/rally-förare, någon kanske nappar på er idé. 0 Citera
jonkanon Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Nu vet inte jag vilken produktionsapparat du har planerat för filmen i övrigt. Men utan att vara en bisternisse så låter det lite overkill. En stor produktion med hög budget där köper man sig det man vill ha. Och har man inte råd att köpa det man vill ha så får man vara finurlig istället. Men frågan är om finurligheten är att göra ett stort stunt på ett antagligen undermåligt sätt rent säkerhetsmässigt eller finna en alternativ lösning. Är scenen viktig? Gissar på det. Men har det stor betydelse hurivida solen är uppe eller nere. Dvs är det dramatiskt viktigt att det är dag, eller kan solen ha gått ner alt inte kommit upp. För om det är mörkt så behöver du bara en bräda med två strålkastare och rusa rätt mot kameran. Snurra plankan och "bilen" voltar. Ihop med "dramatiska" bilåkare scener och lite däckskrik så kan du skapa illusionen av en våldsam krasch. Och det är ju just det film är, en illusion :) Om det ska vara dag så har du mer jobb att göra. Kanske måste det vara det, det vet bara du. /j 0 Citera
gorse Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Fullständigt ovetenskapligt, helt utan egen erfarenhet och på läsarens egen risk skulle jag nog "köra försiktigt" med lite sladdar, närbild på framhulet som skär i gruset, och själva volten helt utan förare. Om man låser hjulen, och bogserar bilen utan förare över nån slags ramp kan säkert få bilen att i "lugnt tempo" rulla runt utan att någon behöver komma i kläm, och antagligen inte i så hög fart. Då gäller det att skrotbilen inte råkar dra med sig dragbilen ner i diket. Fast då missar man förståss momentet med flygtur. Kan man göra flygturen med en 1:18 diecast bil men så kort klipp att det inte syns? Eller kan man helt enkelt putta bilen förarlöst nerför en brant? Det dyra blir väl att fiska upp bilen igen. Utan halvförsäkring vill bärgningskåren ha mycket pengar. Med försäkring vill nog försäkringbolaget veta hur bilen hamnade i diket. Om man lyckas göra försäkringsbolaget tillfreds, kanske polisen undrar hur bilen hamnade där? Sen kanske markägaren kan ha synpunkter över utspillt bränsle. Är det kohage blir koägaren mycket upprörd över glas i gräset då korna äter upp glaset. 0 Citera
jernby film Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 kontakta Björn "nalle" Johansson i Mjölby. Han hjälper dej. Skippa radiostyrning. /nils 0 Citera
Danell Postad 13 mars 2007 Författare Postad 13 mars 2007 Om man låser hjulen, och bogserar bilen utan förare över nån slags ramp kan säkert få bilen att i "lugnt tempo" rulla runt utan att någon behöver komma i kläm, och antagligen inte i så hög fart. Då gäller det att skrotbilen inte råkar dra med sig dragbilen ner i diket. Fast då missar man förståss momentet med flygtur. Kan man göra flygturen med en 1:18 diecast bil men så kort klipp att det inte syns? Det var lite så jag tänkte först. kontakta Björn "nalle" Johansson i Mjölby. Vem är det? Jag kommer ju från Mjölby så det vore ju super! Och ja, det ska vara dag ute. 0 Citera
sky_eye Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Nalle är en gammal rallyförare. Jag tycker att du först skall koll med en riktig stuntkoordinator. Det är inte så jäkla lyckat att bara tjoppa ihop något. Det ligger ganska mycket jobb bakom ett bra stunt, om man nu inte har en jäkla tur förståss.. \\sky 0 Citera
jernby film Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 Kontakta motorklubben i Mjölby, MSK Kvarnvingarna. Fråga efter Nalle. Hjälper garanterat till om det är filminspelning, JAG LOVAR. Hälsa från mej. Vi körde i samma rallyn i Sverige, han i Opel och jag SAAB. Bl.a kom jag trea i Mjölbys hemmatävling Kvarnrundan samt deltog på Mantorp Park. Jag tror Nalle idag jobbar som tävlingsinstruktör på Mantorp. /nils 0 Citera
megawatti Postad 13 mars 2007 Postad 13 mars 2007 lägg nått på kopplingen en sten typ, fäst stenen i ett rep, Dra å brum åker bilen iväg? eller? :D 0 Citera
Danell Postad 14 mars 2007 Författare Postad 14 mars 2007 Skitkul när bilen inte välter, åker vidare, genom några tomter och bort över horrizonten... Vi har redan tänkt på det. Ska ta mig ett snack med Nalle. Men vi får se om scenen överlever omskrivingen av manuset först! Tack för alla tips! 0 Citera
Double Trouble Postad 14 mars 2007 Postad 14 mars 2007 Gör bilen i 3d? Alltså själva hoppen och snurren i luften måste ju vara enklare att göra i 3d? Och sen kan ni kvadda en riktig bil i landningen? (Släpp den från en lyftkran så den landar på taket, eller något) Enligt mina erfarenheter så går det snabbare och billigare att göra saken i 3d än vad det tar att planera hur man skulle kunna göra det IRL. 0 Citera
Danell Postad 15 mars 2007 Författare Postad 15 mars 2007 Men IRL blir för det mesta betydligt bättre om man typ inte har en miljonbudget! 0 Citera
Knodel Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 jag hade gjort den i 3d med ett sånt bra program, after effects eller maja? :) 0 Citera
Danell Postad 15 mars 2007 Författare Postad 15 mars 2007 Ett sånt bra program eller inte. 99% beror på vem som sitter vid programmet. Jag har redan en bakgrund som "effektskapare" och visst skulle jag kunna få det att se bra ut. MEN! Det blir ALDRIG precis som i verkligheten. Man kommer fortfarande sitta och tänka: Fan, vilken snygg effekt! Men det vill jag inte ha utan man ska tänka: Shit, nu gick det illa för de i bilen. Tyvärr. Inga effekter 0 Citera
Headman Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 varför ens krasha en bil, jag skulle anlita en stuntman, men det kostar lite :p 0 Citera
jernby film Postad 15 mars 2007 Postad 15 mars 2007 varför ens krasha en bil, jag skulle anlita en stuntman, men det kostar lite :p Du menar att göra en stuntman illa........men bilen då? Danell, titta på rallyolyckor grusväg. Youtube t.e.x Så himla märkvärdigt är det inte om du har en bil som du vill göra lite fulare utvändigt. /nils 0 Citera
Bigmackorgen Postad 16 mars 2007 Postad 16 mars 2007 Man kan ju annars försöka göra det långsamt och försiktigt i slow-motion. Sen när det väl kommer till klippningen speedar man bara upp allt. Klippet då rutan spräcks kan göras på samma princip fastän man låter bilen stå stilla. Eftersom det går så fort hinner man inte alltid se att det inte är 100 % äkta. Fin klippning + känsla för uppspeedning så tror jag du fixar det. Lycka till! =) 0 Citera
jernby film Postad 16 mars 2007 Postad 16 mars 2007 Japp, så kan man göra vid krasch mot träd t.e.x. Såg en gammal film nyligen, Rossolini tror jag det var. Mycket snyggt gjort utan Hollywood-explosioner. Dramatik och spänning. Kan bli bra med rätt klippning och ljudeffekt. Om bilen ska vollta är det ju en annan sak. /nils 0 Citera
Headman Postad 16 mars 2007 Postad 16 mars 2007 Du menar att göra en stuntman illa........men bilen då? Danell, titta på rallyolyckor grusväg. Youtube t.e.x Så himla märkvärdigt är det inte om du har en bil som du vill göra lite fulare utvändigt. /nils ops, tänkte inte på det, men vem bryr sig om en stuntman... :D annars..... vet jag inte, lyssna på resten 0 Citera
Mega99 Postad 16 mars 2007 Postad 16 mars 2007 Krångla inte till det och kör bara budgetknepen :D Ni tar några scener med personen i bilen när han kör.. Sen bygger ni en ramp där bilen kan åka på och volta omkull. Låt någonting dra bilen eller lägg en tegelsten på gaspedalen och spring för livet :p Filma bilen bakifrån då den voltar, blir snyggt utan att skådespelaren syns i bild. 0 Citera
gorse Postad 17 mars 2007 Postad 17 mars 2007 Jag tror inte alls på att bilen skall fara runt herrelös. Inga tegelstenar. I så fall är det bättra att med rep dra bilen framåt över en ramp. Och om det går, kan man säkert med också med rep dra omkull bilen så den rullar runt. Sen gäller det att välja kameravinklar så repen inte syns, eller om dessa moderna redigeringsprogram kan radera repen. Att sen få action och flyt i händelseförloppet är nog enbart en redigeringsfråga. Jag tror inte bilen behöver fara fram i hög hastighet i verkligheten utan om det går sakta så kommer det synas bra på filmen. Som Nils redan sagt; Om bilen far fram med riktig förare i några kontrollerade sladdar i ett första klipp. Sen kanske en närbild av framhjulet som sprutar grus (kameran hängd på skärmen?). Ytterligare ett klipp när bilen kör i gräs, klipp till grus och jord som sprätter över kameran, bilen rullar runt (med repen), en närbild på en navkapsel som rullar, repetera samma rullningsklipp, ett klipp av natur som snurrar (man roterar kameran med handen), repetera samma rullningsklipp, kasta en annan bilddel i gräset, avsluta med liggande kamera med en riktig nära närbild av tex chassidelar, hjulen som fortfarande snurrar eller någon annan superskev vinkel. Kanske naturen genom en trasig ruta. 0 Citera
Eric_M Postad 9 april 2007 Postad 9 april 2007 att volta bilen med föraren i skulle jag ha gjort genom att rotera kameran när den är starkt inzoomad mot frontrutan... kasta lite jord på taket samtidigt.. Sen kan ni i lugn och ro "välta" bilen med handkraft inför nästa scen.... En herrelös bil utanför inhägnat område och utan rätt säkerhetsåtgärder kan få rätt otrevliga rättsliga påföljder... Samma sak att rulla en bil nedför en slänt... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.