Norbert Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Trevligt. :) Om jag inte hittar skofästet till min Audio Technica-mick så blir det nog en Röde för mig med. Ha stabilisatorn på vid handhållet. På stativ eller stabiliseringsutrustning bör du ha den avslagen då den kan göra mer skada än nytta. På axelstöd vet jag inte hur man bör göra dock (?). 0 Citera
ronnylov Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 Det är ju enkelt att bara testa att slå av bildstabilisatorn. Jag gjorde det och provade handhållet men då blev det en massa småryck i videon. Den "smöriga känslan" minskar men jag står inte ut med att titta på smårycken så hädanefter kommer jag att köra med bildstabilisator på! Det blir stor skillnad jämfört med avstängd stabilisator. Jag upplevde även förbättring med stabilisatorn på när jag använde monopoden. Tyvärr är monopod rätt så svajigt så man kan nästan lika gärna köra handhållet. Däremot om man kör på trebensstativ kan man väl stänga av stabilisatorn. Min rekommendation är annars att ha den på för det tar bort en hel del småhack i bilden. Här är förresten min allra första testvideo från min HV20. http://www.friendlyshare.de/files/0Test_50fps_XviD.avi Den är filmat handhållet med bildstabilisator påslagen. Filmat ut genom fönstret klockan 22 på kvällen så visst är kameran ljuskänslig! I början är det helt utzoomat och på slutet är det fullt inzoomat. Det är förresten konverterat till 50 fps progressivt men upplösningen är nedskalad till 768x432 samt en gnutta brusreducerat i datorn. Det blev en del bildstörningar på fönsterkarmen, måste varit kompressionen till xvid som orsakade det för det syntes inte i originalvideon. Kameran var inställd på auto och detta var alltså det allra första jag filmade med den... 0 Citera
jmalmsten Postad 6 juli 2007 Postad 6 juli 2007 appropå linjeupplösning... man ska ju tänka på att tillochmed 35mm har svårt att slå dvd-upplösning efter några generationer till visningskopia (enligt nått internationellt test jag läste för ett tag sedan)... plus repor och damm och liknande som byggs på för varje visning;) nu börjar inkomsten bli lite lovande så snart lär man väl själv sitta och pilla med kameran... hehe... men finns det fortfarande ingen konkurrent alltså? 0 Citera
Norbert Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Här är förresten min allra första testvideo från min HV20. http://www.friendlyshare.de/files/0Test_50fps_XviD.aviSer kanon ut. Jag såg när du zoomade in att kameran liksom ville rycka bilden lite i sidled ibland. Det var något som jag också upplevde men som jag inte alls upplever med min gamla Sony med EIS. Jag är fortfarande lite förbryllad över detta men jag antar att det är något man får leva med. Jag beställer nog kameran på måndag men jag såg att Cyberphoto inte har den i lager längre och jag skulle känna mig dum om jag beställde från Scandinavianphoto igen, så var köper ni era HV20? 0 Citera
louis cyphre Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Har lagt upp en liten test på internet. Lite bilder från skogen där jag bor. Norbert förresten... Kolla prisjakt eller nåt? Jag köpte min från webhallen. Eller så åker du in till Bollnäs och går på elgiganten. 0 Citera
jmalmsten Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 verkar som att både onoff och elgiganten har den... men enda stället (och då har jag ändå letat i både piteå, luleå, sundsvall och östersund) där den ens finns i butik är på expert i östersund... inlåst i en monter... jaja... 25 augusti däremot... då ska det bli av... saknar dock bredband just nu så testvideos och liknande lär ju ta tid att ladda hem, men det ska bli spännande att se mer från kameran. Borde ju finnas åtminstånde EN solomon chase i det här forumet;) 0 Citera
Norbert Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Mjo, den verkar inte alls finnas i Bollnäs, annars hade jag inte tvekat att köpa den där. louis cyphre: Jag får bara "sidan kan inte visas" när jag försöker tanka klippet. 0 Citera
Skrytsson Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 ...har för övrigt skaffat mini sd och röde micken nu... Måste bara fråga hur ljudet från RödeMicen kopplad till kameran låter... har ju på många håll hört (och märkt själv) att det verkar vara något fel med HV20 micingång vilket resulterar i ett surrande bakgrunsljud eller väldigt låg volym. I mitt fall både och när jag testade med min gamla F-99EX (vilket dock är en billig mic) samt myggan Audio Technica AT803b (som ligger på dryga 1,5kkr). Förresten... hur fungerar ett axelstöd egentligen? Är det ngt man kan bygga själv. Det där med ett gå med att stativ har jag inte riktigt fått att funka... har testat både med bennen infällda och utfällda, poängen är väl att stativets tyngd ska dämpa rörelserna väl..? I så fall borde man väl annars kunna använda i princip en stor sten (bara den är ren och någorlunda platt & man kan fästa kameran på ngt sätt.. ;)) 0 Citera
louis cyphre Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 louis cyphre: Jag får bara "sidan kan inte visas" när jag försöker tanka klippet. Hm, kommer du till sidan där man kan hämta hem filen över huvud taget? För antalet som laddat ner filen ökar hela tiden. De tar hem kameran om du vill. Datorbutiken.se verkar vara billigast annars. 0 Citera
Norbert Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 I så fall borde man väl annars kunna använda i princip en stor sten (bara den är ren och någorlunda platt & man kan fästa kameran på ngt sätt.. ;))Jag tror poängen med stativet är att du får ett större vridmoment som ger upphov till trögare rörelse, att stativet fungerar som ett förlängt handtag och att de utfällda benen ger balans, och så har du ju den extra vikten förstås. En sten vore bara som att göra kameran tyngre i princip. 0 Citera
Norbert Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Hm, kommer du till sidan där man kan hämta hem filen över huvud taget? För antalet som laddat ner filen ökar hela tiden. De tar hem kameran om du vill. Datorbutiken.se verkar vara billigast annars.Knappar in koden och trycker på download men kommer inte längre. Jao, det skadar väl inte att fråga antar jag. Å andra sidan skulle jag vilja köpa den på cyberphoto så att jag samtidigt kan köpa en Röde, lite filter och andra eventuella tillbehör. 0 Citera
Tomtebo Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Måste bara fråga hur ljudet från RödeMicen kopplad till kameran låter... har ju på många håll hört (och märkt själv) att det verkar vara något fel med HV20 micingång vilket resulterar i ett surrande bakgrunsljud eller väldigt låg volym. I mitt fall både och när jag testade med min gamla F-99EX (vilket dock är en billig mic) samt myggan Audio Technica AT803b (som ligger på dryga 1,5kkr). Förresten... hur fungerar ett axelstöd egentligen? Är det ngt man kan bygga själv. Det där med ett gå med att stativ har jag inte riktigt fått att funka... har testat både med bennen infällda och utfällda, poängen är väl att stativets tyngd ska dämpa rörelserna väl..? I så fall borde man väl annars kunna använda i princip en stor sten (bara den är ren och någorlunda platt & man kan fästa kameran på ngt sätt.. ;)) Lät bra igår när jag testade micken. Kan göra ett test idag eller imorgon om di vill och kolla med de. Jo jag har hört de också, lite tråkit, men än så länge funkar de 0 Citera
silversprej Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Är det någon som vet någon butik där man kan känna på och ev. provfilma lite med denna kamera? Jag har jagat omkring i Stockholm idag, utan resultat, men det borde ju finnas, tycker man. 0 Citera
Skrytsson Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Lät bra igår när jag testade micken. Kan göra ett test idag eller imorgon om di vill och kolla med de. Jo jag har hört de också, lite tråkit, men än så länge funkar de Jo vore jätteschysst om du kunde göra ett litet test, om du har tid förstås. Behövs bara egentligen att någon pratar, eller liknande, på olika avstånd så man kan höra hur ljudet är och om det förekommer (och i så fall hur mkt) surrande. 0 Citera
Tomtebo Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 Skrytsson: I'm on the misson! testar imorgon. Norbert: jag beställde från cyperphoto och det gick jävligt snabbt att få den. Det tog 2 dagar efter jag beställde. :) 0 Citera
jmalmsten Postad 7 juli 2007 Postad 7 juli 2007 skumt. för mig börjar den hämta direkt. jag måste nog intyga i norberts version av händelser... jag får skriva in kod men sen blir det en " sidan kan inte visas"... 0 Citera
Norbert Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Norbert: jag beställde från cyperphoto och det gick jävligt snabbt att få den. Det tog 2 dagar efter jag beställde. :)Om den ändå fanns i lager där. Jag antar att jag får vänta tills de får in den vecka 30 eller beställa kameran någon annanstans och tillbehören från cyberphoto. Förresten, slog det dig att ditt inlägg var inlägg nummer 666 i tråden och att du postade det klockan 00:00? ;) 0 Citera
louis cyphre Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Ja, nu testade jag i Parallels (kör windows på macen) och med IE. Det funkade inte. Måste vara något knas med bigupload.com eller nåt. EDIT: La upp det på megaupload nu också. Det funkar med IE för mig... Kom på att det antagligen beroro på att jag använder ett ö i filnamnet, men på megaupload verkar det fungera ändå... Nu verkar det fungera att hämta iaf... 0 Citera
Norbert Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Japp, nu fungerade det. Riktigt fina bilder måste jag säga! Man får utan tvekan snuskigt bra bildkvalitet för pengarna. Den rullande slutaren gör sig dock påmind mellan 0:58-1:10 och 1:37-1:40. Var det handhållet? Jag har även upptäckt att min skärm (tror jag) inte kan hantera rörelser så bra, så den förvärrar nog allt jag ser som wobblande. Till exempel panoreringen mellan 1:50-1:57 i din video, där ser det ut som att hela bilden inte riktigt hänger med på samma gång. Det kan bäst förklaras med det engelska ordet glitch. När jag stegar bildruta för bildruta så ser det helt riktigt ut i alla fall. 0 Citera
Tomtebo Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Om den ändå fanns i lager där. Jag antar att jag får vänta tills de får in den vecka 30 eller beställa kameran någon annanstans och tillbehören från cyberphoto. Förresten, slog det dig att ditt inlägg var inlägg nummer 666 i tråden och att du postade det klockan 00:00? ;) I'm the devil in the sky! Mohahaha! Jo det var lite häftigt faktiskt. 3 veckor är det ju till vecka 30, då jag har semester! YEAH 0 Citera
louis cyphre Postad 8 juli 2007 Postad 8 juli 2007 Jag lyfte hela stativet och fortsatte filma när jag skulle gå vidare. Så stativet fungerade som en stabilisator. Men den vobblar inte. När jag filmar över branten är det handhållet. Panoreringen är det inget problem med på min dator, så det är nog skärmen. 0 Citera
gotesson Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Jag har testat lite med min Letus35a på kameran nu. Och i bra ljus så fungerar den bra, dock blir det vinjettering om man filmar i lite sämre ljus. För övrigt så fungerar kameran bra för mig, har inte upplevt alls mycket wobblande. Dock ser bilden HEMSKT wobblig ut om jag spelar upp den i Media Player, men i VLC t.ex så blir bilden bra. 0 Citera
silversprej Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Är det verkligen ingen som vet något ställe där denna kamera kan testas innan köp? Köper ni den utan att ha testat den först? 0 Citera
Rogge Postad 9 juli 2007 Postad 9 juli 2007 Är det verkligen ingen som vet något ställe där denna kamera kan testas innan köp? Köper ni den utan att ha testat den först? Lindqvist Radio&TV i Aspudden - http://www.lrtv.se 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.