Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

testfilmade lite med min nya HV-20 häromdagen då jag bla annat andvände en dolly och jag blev enormt besviken på hur enormt mycket det syns att den vobblar eller skakar, vanliga dv kameror så fungerar dollyn perfekt och det borde inte märkas nått skakande för den glider perfekt, men det såg förjävligt ut med HV-20, kan undra om det är olika mycket vobblande från kamera till kamera? även mycket material förstördes pga att det blev typ 2 sek hopp ibland, går lätt över till min gamla NVGS11 om jag ska filma skate iaf då materialet måste komma med på rätt ställen. Kan dom göra nått åt kameran om man lämnar in den?

Postad

Attans.. jag som håller på att bygga en dolly. Jag tror i alla fall inte att det går att göra något åt det. Sensorn och slutaren fungerar sådär och tekniken verkar vara allra känsligast för vibrationer. Jag återkommer i frågan när jag har testat själv.

Postad

Jag har en liten fråga ang. HV20,

Finns det någon möjlighet att kameran spelar in film på minneskortet?

Det är den enda funktionen som jag saknar i dagsläget och jag hittar ingen info om det i manualen.

/KN

Postad

vad jag vet så är minneskortet endast för stillbilder...

men det här med vobblandet är ju fortfarande lite av ett mysterium... (var är shaggy o scooby när vi behöver dom)... för som jag förstått det så fungerar de flesta (och jag har en själv) väldigt fint om det inte är riktigt snabba rörelser... men alla verkar vara överrens om att man ska undvika att koppla den på fordon eller liknande som har tendens att vibrera (som helikoptrar och motorcyklar)... så på jib och steady har jag hört mycket gott om bilden. Och en jämn dolly bör ju vara ultimat ändå. Ska bli spännande att höra mer om norberts dolly...

Kul också att du, Beta 75 också gick direkt från en GS11 till en HV20;) även om jag aldrig gillat skate... hehe

Postad

Tror jmalmsten syftade på KF.ent...

Spelade in en kortfilm i skolan (under kursen Rörlig Bild A) häromdagenn, där vi använde en av skolans Canon-kameror. Tror det var MVX100 om jag inte minns fel. Körde lite rörlig kamera i form av att gå med ett halvt utfällt stativ och hålla ena handen vid "jämviktspunkten". Det blev ett visst skak (dock inte vobbel), tycker jag, ungefär lika mycket som jag har fått med HV20... Speciellt ögonblicken man slår i marken med foten. Antagligen måste man väl lära sig gå lite mjukare :)

Postad

Ok. Orkar inte läsa igenom hela tråden igen. Har följt den stundvis och velat fram och tillbaka ang. köpa HV20 eller inte. Kan nån rada upp de tillbehör man "måste ha" till HV20n? typ filter (storlek), typ av band, XLR-adapter, extra batteri (orginal el pirat?), handtag (?), nåt annat bra-att-ha? Tack på förhand.

Postad

Själv köpte jag bara ett uv-filter (43mm) och ett minneskort för att kunna köra minneskortstricket. Band hade jag redan, dvs Sony Premium, vanliga minidv-band av hyfsad kvalitet. Med billiga band är det risk för smärre förödande dropouts när man filmar HDV.

Handtag tror jag att du kan köpa av en kille här på voodoo, eller göra ett själv.

Extra batteri ska jag snart köpa också. Vad kom ni fram till på den fronten?

Postad

extern mick är varmt rekommenderat... av det lilla jag spelat in (El Central-klipet) upptäckte jag att den inbyggda micken tog upp mig som kameraman bättre än "skådisarna" inte mer än en halvmeter framför.

Själv har jag igår lagt en order på en röde videomic... 995 kr på flesta ställen... finns inte på lager på cyberphoto förrän måndag så jag kan inte säga nått av egen erfarenhet av micken förrän den kommer. Men av allt att dömma så har den bara fått betyg som närapå skulle göra gud svartsjuk och dra upp första budordet.

En vidvinkelkonverter är också rekommenderat... vad jag förstått så finns det ungefär 2 att välja mellan om du vill undvika step-ringar... dels Canons egna HD-klara glas och dels en aningen billigare Raynox... båda ska vara fullt zoombara och ge minimala försämringar i bilden. Men eftersom jag inte hittat något ställe där dom vet när dom får in någon av dom och jag behöver lägga pengar på 2 extra gig ramminne för att kunna redigera videon så har jag inte beställt nån av dom.

Det är väl ungefär vad som jag skulle vilja tillägga... Cyberphoto's paket-erbjudande är den jag köpte... riktigt nöjd och nu verkar ju priset ha gått ner en aning...

Batterier är ett måste! och det är otroligt vad lång tid det tar att ladda dom här jag har... både orginalet och ansmann-kopian tar flera timmar att ladda... men än så länge har jag inte haft större problem med det.

Postad

Norbert: 24.se hade "orginalbatterier" (dvs BP-2L14) för schyssta 249:- inkl. moms. Just det, har glömt att beställa själv...

Förresten... sitter med en timme råmaterial här nu och försöker komma ihåg hur det var när jag klippte HDV för första gången i somras. Datorn laggade en hel del när man började sätta på en del filter om jag inte minns fel (har 3.2 GHz 3.5 GB RAM...)

Brukar ni konvertera ner till 720p innan ni sätter igång med klippningen? Och kör ni okomprimerad 720p i såna fall eller vad komprimerar ni i..?

Postad

Jag klipper i 1080p i Final Cut med min iMac utan några som helst problem. Flyter på bara. Är det inget speciellt så komprimerar jag inte om, men om det ska färgkorrigeras eller göras något annat efterarbete byter jag till ProRes.

2.16 Ghz Intel Core Duo och 2GB minne.

Postad

Jag kör på en C2D 1.83GHz så det går mycket smidigare för mig att rendera ut en intermediate som jag använder i klippningen och sedan ersätter jag bara den med native-filen när jag ska rendera slutresultatet. Fungerar fint. Intermediaten kan till och med vara 1080p om man så vill.

Postad

appropå "intermidiate" och andra slags digitala "workprints"... har ni några tips på ett sätt att konvertera 1080p hdv-strömmen till en lättare 720ström för redigering...

dessutom... sitter och läser specsen för Premiere... det står ju att den ska vara byggd för att kunna redigera med proxy's... men ingenstans i hjälpen eller på internet hittar jag ett sätt hur... nån som vet?

Enda sättet jag vet än så länge är att liksom norbert beskriver rendera ut en proxy, redigera den och sedan byta ut filerna mot den stora upplösningen... skulle vilja ha nått lite smidigare ändå...

Postad

I Premiere går det väl att högerklicka på klippen i mediafönstret och välja "Export clip as" eller nåt. Smidigare kan det mig veteligen inte bli. Jag vet inte hur det står till med Premiere men i Vegas finns det också en fiffig funktion i Project Media-fönstret, det går nämligen att högerklicka på alla (intermediate)filer man har med i projektet och välja "Replace".

Men om någon vet ett smidigare sätt... fram med det.

Postad
Jag klipper i 1080p i Final Cut med min iMac utan några som helst problem. Flyter på bara. Är det inget speciellt så komprimerar jag inte om, men om det ska färgkorrigeras eller göras något annat efterarbete byter jag till ProRes.

2.16 Ghz Intel Core Duo och 2GB minne.

Okej... men jag fattar inte. Hur byter man till ProRes? (Och vad är det?)

Jag kör på en C2D 1.83GHz så det går mycket smidigare för mig att rendera ut en intermediate som jag använder i klippningen och sedan ersätter jag bara den med native-filen när jag ska rendera slutresultatet. Fungerar fint. Intermediaten kan till och med vara 1080p om man så vill.

Hmm okej. Men vad komprimerar du Intermediaten i?

EDIT: Jag vet inte riktigt om jag hänger med på det här snacket med intermediates... renderar ni alla korta "småfiler" (dvs de som tankas över på datorn när man använder sig av in- & out-points i batchningen)? Eller renderar ni timelinen när ni är klar med klippningen? Och i så fall hur kan man då batcha om det långa nya klippet till de tidigare korta? Och hur kan man då finjustera klippningen sen..?

Postad

Använder intermediates för att det ska gå smidigare att klippa, så jag renderar alltså ut dem innan jag börjar klippa. Jag gör detta i Vegas så jag använder CineForm-codecen.

Postad

Hej! Ny här på forumet. Skall byta ut vår gamla videokamera och föll först för NV-GS320 pga dess prisklass. Men så saknar den DV/In och så föll vi istället för HV20. Nu känner jag att jag har läst på _för_ mycket för jag hittade denna tråd där ni säger att den inte är bra som familjekamera... SUCK! ;) Så nu står vi där igen utan kamera.

Frågan är dock, om vi öht kommer se problemen som ni gör, är det någon som har något wobblingsklipp som fungerar? Är det någon som har den indiska mojängen "Flycam"? Såg ett clip på Youtube och den verkar funka bra... eller rättare sagt, bättre än handhållet. Jag blir åksjuk av de flesta handfilmade hemmavideosarna... :S

Postad

märkte häromdagen att när jag filmar när det är väldigt mörkt så blir det såklart kornigt men så syns det även typ lodräta linjer i bruset, någon som vet vad jag snackar om?

Postad
märkte häromdagen att när jag filmar när det är väldigt mörkt så blir det såklart kornigt men så syns det även typ lodräta linjer i bruset, någon som vet vad jag snackar om?
Samma här. På den första HV20:n jag hade dök det även upp en väldigt synlig blå lodrätt linje lite till vänster i bilden när jag lät kameran "brusa" upp. Den slipper jag åtminstone på kameran jag har nu.
Postad
Hej! Ny här på forumet. Skall byta ut vår gamla videokamera och föll först för NV-GS320 pga dess prisklass. Men så saknar den DV/In och så föll vi istället för HV20. Nu känner jag att jag har läst på _för_ mycket för jag hittade denna tråd där ni säger att den inte är bra som familjekamera... SUCK! ;) Så nu står vi där igen utan kamera.

Frågan är dock, om vi öht kommer se problemen som ni gör, är det någon som har något wobblingsklipp som fungerar? Är det någon som har den indiska mojängen "Flycam"? Såg ett clip på Youtube och den verkar funka bra... eller rättare sagt, bättre än handhållet. Jag blir åksjuk av de flesta handfilmade hemmavideosarna... :S

Med tanke på att HV20 kostar omkring 200% så mycket som GS320 skulle jag fundera på om HV20 är ett vettigt val. Om ni föll för GS320 så behöver ni antagligen inte HD-upplösningen som HV20 erbjuder? Vad kostar till exempel den billigaste kameran i GS-serien som har dv-in?

Jag har tyvärr inget klipp uppe just nu, men vet man om problemet och tänker på det när man filmar sina hemmavideos så klarar sig HV20 bra. Problemet har inget att göra med vad man filmar, utan hur man filmar det. Står man stilla med kameran och inte springer omkring med den alltför mycket eller skakar/vibrerar den så ska det bli helt okey. Det finns ett klipp här i tråden som jmalmsten laddade upp där du kan se kameran "in action", bokstavligt talat. Det finns stunder i detta klipp då bilden vobblar, så om du märker det så vet du.

Postad
Med tanke på att HV20 kostar omkring 200% så mycket som GS320 skulle jag fundera på om HV20 är ett vettigt val. Om ni föll för GS320 så behöver ni antagligen inte HD-upplösningen som HV20 erbjuder? Vad kostar till exempel den billigaste kameran i GS-serien som har dv-in?

Jag har tyvärr inget klipp uppe just nu, men vet man om problemet och tänker på det när man filmar sina hemmavideos så klarar sig HV20 bra. Problemet har inget att göra med vad man filmar, utan hur man filmar det. Står man stilla med kameran och inte springer omkring med den alltför mycket eller skakar/vibrerar den så ska det bli helt okey. Det finns ett klipp här i tråden som jmalmsten laddade upp där du kan se kameran "in action", bokstavligt talat. Det finns stunder i detta klipp då bilden vobblar, så om du märker det så vet du.

GS500 är den enda som har dvin och den ligger nästan lika högt som HV20. GS320 ligger på ca 5500 och HV20 ligger på 8800. Så sååå himla stor prisskillnad är det inte. Dessutom har ju inte GS320 dvin.

Idag har vi "bara" en hd-ready TV, kommer den kunna visa upp hd-kvalitén som HV20 kan ge?

Postad
GS500 är den enda som har dvin och den ligger nästan lika högt som HV20. GS320 ligger på ca 5500 och HV20 ligger på 8800. Så sååå himla stor prisskillnad är det inte. Dessutom har ju inte GS320 dvin.

Idag har vi "bara" en hd-ready TV, kommer den kunna visa upp hd-kvalitén som HV20 kan ge?

Aha, det var så pass. Har ni en hd-ready-tv så kommer ni onekligen att få glädje av att filma HDV med HV20, även om bilden har högre upplösning än vad tv:n kan återge. Med andra ord, om ni skulle skaffa en full-hd-tv i framtiden så skulle ni få ut all glädje som HV20 levererar. :)

Beställer du kameran på nätet så får du säkert lämna tillbaks den inom 14 dagar om du inte skulle vara nöjd med hur den presterar, det fick i alla fall jag.

Postad
Aha, det var så pass. Har ni en hd-ready-tv så kommer ni onekligen att få glädje av att filma HDV med HV20, även om bilden har högre upplösning än vad tv:n kan återge. Med andra ord, om ni skulle skaffa en full-hd-tv i framtiden så skulle ni få ut all glädje som HV20 levererar. :)

Beställer du kameran på nätet så får du säkert lämna tillbaks den inom 14 dagar om du inte skulle vara nöjd med hur den presterar, det fick i alla fall jag.

Låter bra! Ser att Dustin Home har den för 8500 nu. De känns trygga att handla från. Weee... :-D Spännande detta. Skall åka förbi MediaMarkt imorgon med ett tomt band och filma i ej-hd-format och se hur det blir. Filmade idag med GS320 och blev nöjda - inte konstigt då vi jämför med en gaaaammal Sony-kamera. :-D Tack för svaren så länge!

Postad
Samma här. På den första HV20:n jag hade dök det även upp en väldigt synlig blå lodrätt linje lite till vänster i bilden när jag lät kameran "brusa" upp. Den slipper jag åtminstone på kameran jag har nu.

Hmm ok, det verkar som att jag får skicka in kamera för ett byte, frågan är om det blir bättre eller inte men det kanske är värt ett försök

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...