Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Haha, icke. Såg att kamerorna droppade in på cyberphoto idag så jag kunde inte hålla mig. Det var ett ångestfyllt beslut men det blir så mycket mer lättsamt när man tänker att man bara lever en gång. :P Mitt paket är också på väg från Umeå i skrivandets stund.

Jag är fortfarande medveten om att bilden vobblar givetvis, men den här gången vet jag i alla fall att det inte är en defekt utan snarare en bieffekt av den billigare tekniken och kanske viktigast av allt, att det går att arbeta runt om man vet vad man gör.

Jag försöker att inte utlova några vobblande klipp, men det kommer antagligen att hagla meningslösa klipp på gräs och buskar och allt annat jag kan hitta i min lilla trädgård. Den här gången ska bildkvaliteten utforskas istället för vobblandet. :)

Postad
ehhh... peterfilm.se... om du nu tycker det är hackigt med 25p... varför då deinterlacea från 50i (när du ändå tycker det blir suddigt)?

Eller är det 50p du är ute efter kanske? Fasst om man då har HD-bild och slutar på dvd så borde ju inte bilden bli så farlig;)

Men iallafall ändå sisådär kanske... Sportare har ju alltid föredragit interlace av någon anledning... så kör på med ditt om du är nöjd... Har du ingen nytta av det progressiva så skit i't... "don't mend it if it ain't broken!"

förresten... Nu idag fick jag besked från cyberphoto... kamerapaketet har gått iväg från butiken i Umeå. All according to plan...

Exceleeeent :e...

Asch Norbert... jag hade ju nästan hoppats på att du skulle hålla din position och vara beredd med ett "vad var det jag sa!" när jag öppnar lådan och kommer hem från testfilmningen med vobblig bild;)

Tycker bara att det kan vara bra att ha materialet inspelat i 50i om det vid post visar sig att 25p blir hackigt. Bättre att kunna välja efteråt?

Det värsta med det jäkla interlace/de-interlace är att man inte kan visa interlace på dator. Många av mina produktioner är ämnade för både dator/TV.

Postad

25p kan ju spelas upp på både dator och tv, och en deinterlace gör att man förlorar upplösning. Men som sagt, den släpiga looken som 25p ger passar inte till allt.

Postad

Okej har ett problem. Jag har spelat in en kortfilm med min hv20. (tv mode, hdv) och jag har förtöver den till Premire pro cs3 (och ja, jag har orginal) vi har redigerat klart den osv. Men när vi ska föröver den tillbaka till bandet så lägger det av efter typ 7min. PP3 fungerar fortfarande men kameran lägger av. Jag har kollat runt och enda jag hittat var att en annan person hade samma problem med PP2 och då kunde han ladda ner denna pluginen

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=3408

för den supporatade tydligen inte 24fps'en. Men är det samma sak för PP3?

Har spelat in ungefär 14min 48 sek och kan bara få ut som max 6min innan de lägger ner totalt. Är helt förbryllad.

Någon som har någon som helst ide?

Kan det vara denna man ska ladda ner? http://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=3673&fileID=3454

EDIT: Skrev i denna tråd om problemet

http://www.hv20.com/showthread.php?t=1683

Postad

Har precis köpt ett mini sd kort till min hv 20 och måste säja att jag är redigt nöjd.

Har en liten undring över en sak bara. Är det något negativit med att ha högt slutartal? Att slutaren är liten. Som jag har fattade är det bara att skärpedjupet blir större? Eller har det inverkan på hur brusig bilden blir okså?

Postad

Jag har testat gå omkring med min nya HV20 handhållen här i lägenheten och jag börjar mer och mer tro att den förra jag hade var ett måndagsexemplar helt enkelt. Visst kan man få kameran att vobbla men nu upplever jag det som många andra har sagt, att man måste skaka till kameran onaturligt mycket för att det ska vobbla.

Jag ser inte skymten av någon blå rand när jag filmar i dåligt ljus heller. Jag är verkligen helnöjd än så länge!

Har precis köpt ett mini sd kort till min hv 20 och måste säja att jag är redigt nöjd.

Har en liten undring över en sak bara. Är det något negativit med att ha högt slutartal? Att slutaren är liten. Som jag har fattade är det bara att skärpedjupet blir större? Eller har det inverkan på hur brusig bilden blir okså?

Kanon! Jag finner också minneskort ytterst användbart. Nu vet man vad kameran gör till och med i Cinemode. Härligt!

Slutaren har inget med skärpedjupet att göra, men kort slutartid kan hjälpa till att släppa in mindre ljus i kameran om det blir för ljust när du har vidöppen bländare. Ju större bländaröppning desto kortare skärpedjup. Slutartiden förändrar dock rörelsen i bilden. Kortare slutartid betyder ryckigare rörelse och längre slutartid ger mer rörelseoskärpa.

Slutaren har heller ingen inverkan på brus, det är bara gain som lägger till brus. Gain tror jag kameran tar till allra sist, när den inte kan öppna bländaren mer eller ha längre slutartid.

Postad

Vad vi har kommit fram till. Detta säger än på hv20 forumet

"pulldown is only a part of telecine process. wikipedia has lots of info.

render your project as 50i

even if you've used 25p on the tape the camera has it interlaced, it automatically does telecine in order to match the pal or ntsc standard so when you connect the camera to your tv the tv gets something it understands. if you'd output to dvd there are dvd players that detect telecine and do an inverse telecine on the footage and you could actually get 24p/25p on your display if it's a progressive display (like a pc monitor or lcd tv), check the manual#

Så med andrs ord ska man rendera den i 50i, detta har vi gjort och det har fuckat sig ändå. Då har vi kommit fram till att det kan vara fireporten som inte klarar av det på något sätt. Så nu ska vi testa med fireporten på pincale kortet vi har och föröver den på bandet där.

update imorgon helt enkelt.

Denna information fann jag också under FAQ på wiki premire pro

"Some European model camcorders do not support recording via the IEEE 1394 port. Check your operator’s manual for details."

som kanske är vårat problem med eldvajerporten.

Postad

Hallå igen! Vi har fått det att fungera! Antingen var det våran kompis dator som krånglade men jag betvivlar att det måste varit Fireviere grejen. ( vi exporterade med vegas, för en kompis hade detta, förmodligen funkar det med Premire med pinacle kortet)

Detta gjorde vi:

1. tryck i pinnacle kortet

2. boota up.. högerklick på desktop -> properties -> settings -> advanced -> troubleshoot -> sänk hardware acceleration med två steg

3. bränn igång vegas

4. sen kör guiden "print to HDV tape" under tools

Postad

Kanon att det fungerade!

Idag har jag fått testa kameran lite i dagsljus och vid första anblick verkar det som att bilden vobblar mer utomhus än inomhus. Den enda skillnaden då är ju storleken på bländaren. Inomhus har jag oftast F1.8 men utomhus måste man stänga bländaren mer, så jag undrade om det kunde ha att göra med det. Därför satte jag ett par solglasögon framför linsen så att jag kunde ha F1.8 även utomhus. Jag vet inte om mina ögon luras men jag tycker att det ser ut att vobbla marginellt mindre med bländare F1.8. Jag tror jag ska inhandla ett set med ND-filter.

Postad

HAHA! Nu (igår) hämtade jag den från den lite olägligt placerade postutlämmningsplatsen (ICA nälden)...

Igår filmade jag lite lågljus... grynigt som FAN! men nu... när solen gått upp och jag kan få ner gainen under noll så är jag faktiskt fantastiskt nöjd... Spelade in lite progressivt idag handhållet i kraftig blåst när jag var ute å gav korna vatten och jag må ju vara blind... för när jag spelade upp materialet i föräldrarnas 1080i-backprojection-TV såg jag inte något nämnvärt vobbel alls! o.0... Men om jag laddar upp ett klipp lär ju folk (ta åt dig norbert;)) hitta vobblet iallafall. Så det är väl lika bra att vi ej har bredband här på landet än (fiberslangen är nergrävd till huset och vi bara väntar på att jämtkraft ska komma igång med sitt)...

Enda nackdelen jag kan se är att.

1. som tidigare ofta nämnts... det finns egentligen ingen riktigt bra kontroll på slutare/bländare. Men de går att låsa iallafall och justera utefter låsningen en viss del.

2. Jag kan för mitt liv inte hitta någonstans som visar hur mycket Gain som är på... var finns det? Photoknappen ger bara Slutartid och bländartal...

3. vid lång lins fungerar autofokusen knappt... men så finns ju fokus"ringen" att tillgå;)

4. Vid överexponering blir det lätt "fringing"... blöder ut färger (blåa mest) från det övervita... bara att lägga på minnet och försöka undvika överexponering.. (nämnas kan ju att även de gammla 3strip technicolor blödde rött runt överexponering ;))

5. kameran är byggd för någon som inte har riktigt lika stora labbar som mig:p

6. Vidvinkel måste inhandlas! Jag har inte tillräckligt stora rum för den här...

annars så gillar jag bilden skarpt... ljudet har jag inte lyssnat på än. Men väntar mig inget vidare resultat eftersom jag bara har kameraljud (rödemic och vidvinkel skall inhandlas vid nästa löning;)) och det som sagt blåser kraftigt just nu när jag filmar.

Det hela fungerar så pass bra att jag nu ska iväg och leta upp några kompisar och spela in nån liten action-scen för att se hur den fungerar i "run&gun"-handhållning. Uppladdning av klipp (vare sig hos kor eller action-scenen) lär dock dröja...

Vart är närmaste bananlåda?

Postad

Jag är osäker på om jag låste exponeringen rätt första gången. Jag har hört att snabbare slutartid resulterar i mer påtagliga artefakter från den rullande slutaren, så slutartiden kanske var lite för snabb när jag exponerade utomhus. Jag körde Cinemode så kameran valde slutartid.

Hur som helst, jag provade sedan 1/50 och det gick bättre. Bilden vobblade inte så mycket att det blev störande i alla fall.

Mina kommentarer på nackdelarna du listade:

1. Ladda upp en vit bild på en mobiltelefon, ställ kameran till full vidvinkel, täck bilden med telefonens display, lås exponeringen. Telefonens display genererar ofta en lagom ljusstyrka för att man ska få en ganska bred skala, men bäst av allt, det blir lika varje gång man gör det.

2. Inget visar gain tyvärr, men du vet ju att när slutaren är vidöppen vid full vidvinkel (F1.8) så finns inget gain i bilden. Trycker du + en gång till på EXP-knappen så öppnas inte bländaren mer så då lägger kameran till gain istället. Ett minneskort är ovärdeligt här för att hela tiden kunna kolla vilken bländare och slutare man har.

3. Det verkar så. /=

4. Ja, jag har zebras på 100% på hela tiden så att jag kan passa mig för att överexponera för mycket. Cinemode ger lite mer kontrastomfång också.

5. ...och lätt är den också. När jag har byggt en 35mm adapter har jag funderingar på att bygga någon rigg runt kameran så att hela kalaset blir lite större och tyngre. I övrigt har jag rätt små händer. :)

6. Mer vidvinkel skulle vara lämpligt. Jag kommer nog att köra en vidare lins på adaptern sedan.

Ska bli intressant att se actionklippen sedan. Det bör testa kamerans gränser. Jag sprang omkring med kameran på stativ igår och det fungerade ypperligt, men testa gärna helt handhållet.

Postad
finns många som är lite tveksamma till så pass små kameror som hv20

Kan du acceptera litet zoomomfång -10x-men vill ha bra stabilitet så har sony ny lösning

hoppas canon o andra hoppar på ................ se nya hvr -hd1000u på

http://www.digitalcamcordernews.com/2007/08/sony-hvr-hd1000u-shoulder-mounted-hdv-camcorder#more-1052

Now we're talking! Den där vill jag se en teknisk spec på! Kan bli nåt riktigt bra. Kanske billigaste DVCAM:en på marknaden?

Postad

Imponerande med en axelkamera till ett sånt pris, men det står på camcorderinfo att den är tänkt att tävla med Canons XLH1, vilket jag knappast tror att den kan göra om den inte har utbytbar optik. Det står det inget om. Har den det blir jag positivt överraskad.

Om man gillar HV20s bildkvalitet mer än Sonys motsvarigheter så kan man antagligen inte förvänta sig bättre kvalitet från denna då det sitter samma sensor i den som i Sonys konsumentkameror. Man kan väl inte förvänta sig 25p från en sådan sensor i alla fall, och där har den redan en nackdel gentemot HV20 enligt mig. Men men, allt är möjligt.

Postad

Har inte kikat på nåt än om jag ska vara ärlig. Eftersom jag har planer på att bygga 35mm adapter så förlorar jag ju en del ljus där automatiskt, och om jag ändå behöver filter så får jag nog köpa filter som passar stillbildsobjektivet.

Om jag skulle ha köpt ND-filter till HV20s gänga så finns det tydligen inte så många alternativ. På cyberphoto hittade jag det här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=41343

Postad

Ser intressant ut med ett ND filter.

Jag ska spränga ett miniatyrhus som har skalan 1 : 100 och nu undrar jag lite om vad som är bästa slowmotion inställningen.

Om man har slutartiden "tvmode" på 120 så blir det rätt okej slowmotion men hjälper det verkligen att öka slutartiden mer? Självklart behöver jag mer ljus ju mer jag ökar men kommer det bli bättre slowmotion?

Postad

En bra regel brukar vara att hålla slutartiden på 1/50 när man filmar 25fps och det dubbla när man filmar 50fps, dvs minst 1/100. Kortare slutartid än 1/120 kommer att ha samma effekt på 50fps som snabbare slutartid än 1/50 har på 25fps, dvs rörelsen blir ryckigare och rörelseoskärpan blir mindre.

Postad

Tack för länken, Norbert.

Letar för fullt efter extrabatterier till HV20, snål som jag var vid inköpet så köpte jag inte ett s k "värdepaket" där extrabatterier medföljde. Har hittat BP-2L14 (lite längre batteritid än det medföljande batteriet) på misco.se för ca 700 :- (http://www.misco.se/?344662)

Vet sen att Cyberphoto hade med något motsvarande batteri i värdepaketet... något Ansmann batteri motsvarande BP-2L14 på 1300mAh. Verkar dock bara gå att köpa tillsammans med själva kameran (suck). Någon som har en annan idé?

EDIT: Hittade sen en annan batterimodell på cyberphoto.se... Ett Ansmann-batteri motsvarande Canon BP-315. (http://www.cyberphoto.fi/index_fi_se.php?/info_fi_se.php?article=762466) Någon som vet om det kan vara kompatibelt med HV20?

EDIT II: Såg nu att Kjell & Co har Canonbatteriet BP-2L12, vilket tycks vara likartat batteriet som medföljde (BP-2L13). (http://www.kjell.se -> Batterier, laddare -> Videokamera -> Typ: Canon) En halv tusing + frakt. Såg även några mindre som såg ut att ha samma "fästning". Men hur vet man egentligen vilka batterier som är kompatibla... tycker de var snåla med de informationen i manualen (de enda som står där är NB-2LH, BP-2L13 & BP-2L14...)

Postad

Kom på en sak till. På cyberphoto.se så har de skrivit "X4 ger 2 steg längre slutartider" i beskrivningen på ND-filtret Norbert skickade länk till. Anta att man befinner sig ute i gassande solsken och för att inte överexponera tvingas man hålla F/6.2 (utan filter). Hur långt stor bländare (bländaröppning) skulle man kunna komma upp till med ND-filtret? F/4.2? F/3?

Postad

Bah! När jag testade att få över materialet från dv bandet jag hade lagt in materialet, så var det inte där! Helt sjukt. Nu är jag tillbaka på ruta ett. Hur mycket ska det krångla egentligen?

Postad

Har suttit och läst igenom alla inläggen här, och jag funderar starkt på att köpa en hv20.

Men det jag inte fattar när ni skriver, är vad interlaced och progressive är för ngt?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...