Tomtebo Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Händig är man, men det kanske lite smartare ifall man köper Daniels mattskiv hållare. Känns lite mer stablistet och dessutom vill man ju att den ska vara så bra som möjligt. ska du satsa på en vibbrerande 35mm adapter norbert? 0 Citera
Norbert Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Så tänkte jag med. Jag ska nog satsa på en vibrerande eftersom jag ändå ska beställa delar från Daniel. Motor och rheostat kostar bara någon hundralapp till. Jag ska beställa så snart jag vet hur man får tag på en achromat och hur man fäster den. Daniel har snackat om att börja sälja en achromat med hållare så snart han har listat ut vilken achromat som fungerar bäst, så jag väntar. Man vill ju inte bygga en halvfärdig adapter för att sedan inse att man måste modifiera den på nåt sätt. En Canontub är på väg i alla fall. 0 Citera
Tomtebo Postad 18 augusti 2007 Postad 18 augusti 2007 Händig är man, men det kanske lite smartare ifall man köper Daniels mattskiv hållare. Känns lite mer stablistet och dessutom vill man ju att den ska vara så bra som möjligt. ska du satsa på en vibbrerande 35mm adapter norbert? 0 Citera
KF.ent Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 kollade igenom adapter tutorialen för just hv20 o då står det att man ska ha en tube, så jag köper det från ebay idag eller imorgon sen beställer jag Achromat (fast jag inte riktigt fattat vad den gör) och resten utav varorna av tutorial mannen, objektiv och uv filterborde man bara kunna skrapa ihop på tradera o sen en mattskiva från cyberphoto, 0 Citera
Octavianus Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 ursäkta en som inte begriper. Men vad har man mattskivan till? 0 Citera
Tomtebo Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Mattskivan Aka groundglass används i tuben i 35mm adapter så bilden från Linsen projicera på de glaset. Sedan filmar din videokamera vad bilden på mattskivan visar. Har du tex, kollat i en sådan gamla SLR system kamera? Dom har en liknande funktion. Det är på mattskivan man zoomar in med sin kamera för att få hela bilden uppfylld så man kan använda sig utav linserna. http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_glass http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/96/Lens-construction.png 0 Citera
Norbert Postad 19 augusti 2007 Postad 19 augusti 2007 Mattskivan ersätter filmplanet, kort och gott. :) Achromatlinsen (som egentligen bör kallas achromatic doublet) är inget annat än en macrolins av den finare sorten. Den kallas doublet för att den består av två ihopsatta linselement som tillsammans verkar mot kromatisk aberration. 0 Citera
Bante Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Jag byggde ihop en egen vibrerande adapter med helt okej resultat för några veckor sedan. Jag kan ta lite bilder på den ikväll om någon är intresserad av att se. Använder Canon EE-A i adaptern men jag har ganska mycket vinjettering. EE-S ska tydligen vara mer matt, skall testa den och se ifall vinjetteringen försvinner. 0 Citera
Tomtebo Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 vinjetterna försvinner inte direkt ifall du har en annan mattskiva (rätta mig ifall jag har fel) Det beror ju på att du måste ha en Macro lins eller achromat lins som gör så det motverkar mot vinjetterna. Jag vill gärna se lite bilder på din adapter samt någon test klipp :) posta upp! 0 Citera
Octavianus Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 aha, ok, då förstår jag. Men varför ska den vara "suddig" eller matt. Blier det inte bättre bilder om det är ett vanligt glas? Eller blir det ingen bild på glaset då? 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Bante: Coolt, släng gärna upp lite media! Octavianus: Precis, hade man haft en helt genomskinlig glasskiva så hade ljuset bara passerat. Ju "tätare" matthet man har desto bättre bibehålls bilden från objektivet. Tyvärr är det ju så att ju tätare skivan är desto svårare blir det för kameran att "se" bilden på baksidan. Det är därför en fin balansgång mellan bra bild och bra ljusstyrka. EE-A-skivan är till exempel mer ljusstark än EE-S men då får man istället en något mer naturtrogen bild med EE-S. EDIT: Octavianus, har du förresten tänkt på att ditt användarnamn kan delas upp i tre ord som bildar en något vulgär mening? :D 0 Citera
Octavianus Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 ok, då fattar jag. Att et slutar på anus är jag medveten om, men vad menar du med att man kan dela upp det i tre ord, för en vulgär mening? sitter och klurar men kommer inte på vad du menar. 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Octav i anus. Låter inte som något jag vill prova. :D 0 Citera
Bante Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Tomtebo: Jo, jag har en akromat på min kamera, men jag får även vinjettering om jag zoomar in på mattskivan så mycket det går. Jag tror problemet är själva mattskivan, som inte är tillräckligt matt, dvs att slr-objektivets baklins "skiner" igenom mattskivan, och lämnar kanterna mörka. Jag slänger upp lite bilder ikväll! 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Bante: Det låter som att det är en hot spot det är frågan om. Har inte EE-A inbyggd fresnel? 0 Citera
megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Mattskivan ersätter filmplanet, kort och gott. :) Achromatlinsen (som egentligen bör kallas achromatic doublet) är inget annat än en macrolins av den finare sorten. Den kallas doublet för att den består av två ihopsatta linselement som tillsammans verkar mot kromatisk aberration. Jag har en följd fråga! Detta vibrerande ni snackar om, är de för att hålla focus på mattskivan? Så mattskivan rör sig lite hela tiden, eller? 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Mattskivan sätts i rörelse för att kameran inte ska hinna "se" kornen och eventuella skräp på mattskivan. Fokusen låser du med manuell fokus och då ska den stanna där. 0 Citera
megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Mattskivan sätts i rörelse för att kameran inte ska hinna "se" kornen och eventuella skräp på mattskivan. Fokusen låser du med manuell fokus och då ska den stanna där. Behövs alltså inte sätta i rörelse för att de ska fungera, utan är bara fingystering typ? 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Så kan man nog säga. Man brukar prata om två typer av adaptrar - statiska och dynamiska. En statisk adapter har orörlig mattskiva och en dynamisk har rörlig mattskiva. Just EE-S-skivan fungerar hyfsat bra utan motor. Men som sagt, om du skulle se kornen och om det stör så sätt in en motor. 0 Citera
megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Jag snackade lite med farsan om systemkameror, och han sa att han hade mattskiva men tyckte de var så svårt att sätta focus osv så han bytte till något annat (kommer inte ihåg vad de kallas) Något med 2 halvcriklar/linser typ. Fungerar en sådan också, eller ska de vara mattskiva? Rent teoretiskt? 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Halvcirklar låter som planokonvexa linser men jag har aldrig tidigare hört om någon som har ersatt mattskivan i sin systemkamera med sånna. Vissa mattskivor har en inbyggd fresnel för att fördela ljuset jämnt över hela skivan och göra den mer ljusstark och planokonvexa linser kanske har samma funktion om de kombineras med en mattskiva. Jag vet inte. I teorin kan man använda vilket material som helst som mattskiva bara det inte är helt genomskinligt. Huvudsaken är att bilden kan projiceras på det. Jag har sett folk bygga adaptrar med smörpapper som mattskiva. Resultatet var mindre trovärdigt. :) Du får fråga din far vad de kallades. 0 Citera
megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Ska göra de, de var som sagt 2 veckorsedan vi snackade om detta, han tyckte de var svårt att se focus osv så han bytte. snittbild sa han att de hette, och att den var genomskinlig. Att man liksom såg halvabilden avskuren tills man fick focus. Har en mattskiva någonstanns också, ska testa med båda! 0 Citera
Norbert Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Aha, ja en sån skiva sitter det nog i mina två analoga systemkameror med. Det finns då en markering i mitten som inte är matt, men i den markeringen ser man bilden "avskuren" eller förskjuten om inte fokusen är rätt på. En mattskiva som ska sitta i en adapter måste vara helt fri från hjälpmarkeringar överhuvudtaget för annars syns de hela tiden i bilden. 0 Citera
megawatti Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Aha, ja en sån skiva sitter det nog i mina två analoga systemkameror med. Det finns då en markering i mitten som inte är matt, men i den markeringen ser man bilden "avskuren" eller förskjuten om inte fokusen är rätt på. En mattskiva som ska sitta i en adapter måste vara helt fri från hjälpmarkeringar överhuvudtaget för annars syns de hela tiden i bilden. Okey, testade att filma igenom kameran, blev faktist helt okey! Dock så gick de inte med min riktiga kamera fick ta semesterkameran med mindre filter diameter. Man kanske ska ta och köpa en gammal kamera på blocket, då har man ju i stort sätt alla delar redan, förutom en ren-mattskiva.! 0 Citera
Bante Postad 20 augusti 2007 Postad 20 augusti 2007 Här kommer lite bilder! Har hämtat en massa tips från snodarts hemsida. Köpte extension tubes från ebay och motorn från Daniel på jetsetmodels.info. Mattskivan och motorn är monterad i en filterring som är upphängd i fyra styckna 1mm pianotrådar. Detta gör att mattskivan vibrerar i en jämn cirkel. Pianotrådarna är också justerbara fram och tillbaka så jag kan ställa in rätt avstånd till objektivet. Om ni undrar något över bygget så bara fråga! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.