Gå till innehåll

Måla green screen


Jvc

Recommended Posts

Gör inte det. Ditt rum kommer se ut som skit. Du ska väl bo där också?

 

Jodå det ska jag men de gör inget för mig. De jag är orolig över är om det kommer bli bra tänkt ifall man målar sen funkar de inte då blir man ju smått besviken hehe.

 

Bifogar en bild på väggen jag tänkt måla...

 

På bilden använder jag just nu papper som green screen mest för att testa.

Green screen 2.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte speciellt teknisk, och har inte full koll. Men jag sätter igång och kanske någon rättar mig.

 

Den gröna nyansen ska vara sådan att den inte innehåller en nyans som är vanlig i kläder eller ansikte. Utan skilja sig från allt som står framför den. Jämn ljussättning är väl det som är viktigt så att det bara är en nyans som är lätt att key-a.

 

Sen kanske en gardinstång och ett drapperi så du kan täcka för när du inte använder och på så sätt slipper feng-shuia ditt rum i bänd.

 

Någon kanske har färgkod till rätt färg?

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte speciellt teknisk, och har inte full koll. Men jag sätter igång och kanske någon rättar mig.

 

Den gröna nyansen ska vara sådan att den inte innehåller en nyans som är vanlig i kläder eller ansikte. Utan skilja sig från allt som står framför den. Jämn ljussättning är väl det som är viktigt så att det bara är en nyans som är lätt att key-a.

 

Sen kanske en gardinstång och ett drapperi så du kan täcka för när du inte använder och på så sätt slipper feng-shuia ditt rum i bänd.

 

Någon kanske har färgkod till rätt färg?

 

/j

 

 

Jopp de låter bra de dära.

 

 

Skulle va bra och veta vilken färg hade tänkt dra och köpa. Men blir de fel så får man måla vitt igen haha

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena, du är nog intresserad av en greenscreen duk som jag håller på att bli av. Den är från colorama green screen, 11mx3m. Den används i proffsig sammanhäng och har använt den 2 gånger. Säljer den för 600 :-

 

Finns i sthlm och det är mycket smidigare om du bor i sthlm med så du kan hämta den. Den är en stor rulle. PM:a mej.

 

/Melvin

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena, du är nog intresserad av en greenscreen duk som jag håller på att bli av. Den är från colorama green screen, 11mx3m. Den används i proffsig sammanhäng och har använt den 2 gånger. Säljer den för 600 :-

 

Finns i sthlm och det är mycket smidigare om du bor i sthlm med så du kan hämta den. Den är en stor rulle. PM:a mej.

 

/Melvin

 

Tjena jopp har kollat på duk eller var de tyg på en sida där kostade den 3 x 3 meter 3000 kr. Skulle va intreserad av den du har men ett probelm är ju att jag bor i kiruna. Frakten skulle kosta shortan eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon kanske har färgkod till rätt färg?

 

/j

 

De siffror jag har i minnet är #00FF00, (hex) som då blir 0, 255, 0 i RGB (tror jag). CMYK har jag inte i huvudet, men det är väl inte aktuellt i det här fallet.

 

Förövrigt är väl 600 spänn för en Colorama-fond 11x3 nypris i princip? Eller är det utan moms då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den gröna nyansen ska vara sådan att den inte innehåller en nyans som är vanlig i kläder eller ansikte. Utan skilja sig från allt som står framför den. Jämn ljussättning är väl det som är viktigt så att det bara är en nyans som är lätt att key-a.

 

Någon kanske har färgkod till rätt färg?

 

/j

Ska man vara riktigt petnoga så är "rätt" färg en kombination av två färger. Förr användes en lite mörkare grön än den som används idag, och nuförtiden kör man först ett lager av den gamla och låter det torka. Sen lägger man på ett lager av den nyare, mer neonfärgade, gröna nyansen. När de båda färgerna torkat bildas en tredje nyans, vilken är "den rätta" industristandarden.

 

Men många använder helt enkelt tyg istället, och det skulle jag också rekommendera istället för att måla en vägg i sitt rum. Mycket billigare och lättsammare att bara köpa tyg och fästa upp och sen ta ner när man inte filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

De siffror jag har i minnet är #00FF00, (hex) som då blir 0, 255, 0 i RGB (tror jag). CMYK har jag inte i huvudet, men det är väl inte aktuellt i det här fallet.

 

Förövrigt är väl 600 spänn för en Colorama-fond 11x3 nypris i princip? Eller är det utan moms då?

 

En sådan skulle inte varit fel. Du vet ingen svensk sida som säljer såna?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag tycker ju gott du kan köpa en duk, de behöver inte vara asdyra.. annars funkar ju de flesta färger hyffsat bra bara du har bra ljussättning om du vill köra guerilla-budget.. Körde mot ett klarblått lakan för några år sen, funka super i After Effects =)

Länk till kommentar
Share on other sites

matt är nog bättre. målar du blankt lär du få med reflektioner från ljussättningen som blir knepiga att keya bort kan jag tänka mej.

 

och jag håller med om att det är dumt att måla direkt på väggen. inte bara för att du ska bo där, men för vad händer om du helt plötsligt behöver använda en blue screen istället? eller vad händer den dag du ska flytta? den grönfärgen är nog inte rolig att måla över, kan tänka mig att det krävs några lager vitt för att dölja den.

 

sätt upp en stor ram med en plywoodplatta på istället som täcker väggen och måla den.

Länk till kommentar
Share on other sites

matt är nog bättre. målar du blankt lär du få med reflektioner från ljussättningen som blir knepiga att keya bort kan jag tänka mej.

 

och jag håller med om att det är dumt att måla direkt på väggen. inte bara för att du ska bo där, men för vad händer om du helt plötsligt behöver använda en blue screen istället? eller vad händer den dag du ska flytta? den grönfärgen är nog inte rolig att måla över, kan tänka mig att det krävs några lager vitt för att dölja den.

 

sätt upp en stor ram med en plywoodplatta på istället som täcker väggen och måla den.

 

Har målat väggen inga problem. Blev finare tycker jag att ha grön vägg och resten vitt. Sen när man flytter drar man vit färg inga problem som du verkar säga att de är.

Länk till kommentar
Share on other sites

lämna följande siffror i en färgaffär : 103-4Y 113-1Y 1145Y32 Base 4 . Jag är inte säker på att det funkar. har fått tipset från usa så jag vet inte hur det funkar i sverige.

 

Vet inte hur de är men jag kom också med nå färg siffor. Men dom sa att jag skulle välja från ett blad där fanns de massor av olika gröna färger. Tog den som såg ljusaste ut och de funkar bra med den.

 

 

Bifogar en bild hur de ser ut nu.

Green screen foto.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...