Gå till innehåll

johan.t

Medlemmar
  • Inlägg

    8
  • Blev medlem

Personlig information

Filmskapande

  • Influenser
    Conrad L Hall, Robert Yeoman
  • Intressen
    Filmfoto, kranfoto

Utmärkelser för johan.t

Rookie

Rookie (2/14)

  • Första inlägget
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år
  • Konversationsstartare

Senaste emblem

10

Anseende

  1. Hej Odell!

    Jag antar att din sgpro är såld, annonsen var ju ganska gammal men jag såg ingen såld-post, som sagt, tänkte bara kolla men jag har ganska lite hopp.

     

    /johan

  2. johan.t

    SGpro - Testklipp

    I see, tack för info. Hittade stepringar oxå, så några såna blev det i förebyggande syfte. Återstår bara EOS-gluggmysteriet....
  3. johan.t

    SGpro - Testklipp

    D Odell- Ser förbaskat snyggt ut det hela... Jag tenderar a vara dålig att läsa på ibland så jag frågar istället: Du kör asså med optik där du ställer bländaren manuellt på gluggen? Om man som jag har massa EOS-optik som man tänkt köra med, hur funkar det ? Någon som vet? Sen, tar den nån ström? Vilka kameror passar den eg. till, är det bara diameter som spelar roll? Jag tänker till en Sony HVR-A1E och framöver en EX1a... /Johan
  4. johan.t

    Red One

    Jag var på NAB i April och såg hela Crossing The Line i REDs monter på en 4K-projje.... Filmen är fotad i 4K med Cooke-gluggar(Reds egna är/var inte färdiga än). Jag är helsåld av det kan jag säga, allt det här om att det skulle vara för skarpt, att det är för likt video.... No no enligt mig. Det var den tveklöst bästa bildupplevelse jag nånsin haft, såklart mycket tack vare en 4K projje. Jag tror verkligen på den här kameran, eftersom den använder filmoptik(om man vill) och spelar in i 4K samt dagens postmöjligheter, vad är då bättre med film? Sen får vi se hur dom lyckas med leverans och driftsäkerhet, en annan fråga... (tror Ljud&Bildmedia är dom första som får in en i Sverige förövrigt) Där ska det hyras :-)
  5. johan.t

    Digiprimes VS 35-adapter

    Jaha, ok. När jag ändå är på ämnet, vad står "prime" för? fast optik gissar jag.... Och jag håller med dig, det är mycket prat om skärpedjup som man ska få fram för att få det filmiskt, men enligt vad jag tycker så är det väl ofta på film som det inte alls är ett så extremt skärepdjup? Har jag fel? Jag menar det är ju inte bara skärpedjupet som gör en filmlook, fast å andra sidan kanske litet skärpedjup är den enklaste genvägen för att få filmlook....
  6. Tja, har en liten fråga om optik för video. Jag har bara fotat med vanliga videoobjektiv på 500/Beta/XD medmera.... Men eftersom jag vill göra mer filmliknande produktioner undrar jag lite hur jag ska gå tillväga, Pro eller Mini-35 är ju ett hett alternativ som det pratas mycket om här på forumet. Men det jag undrar är lite om Digiprimes, hur funkar dom? Är det vanlig 2/3"-fattning och bara att plugga i på en proffsvideokamera? isåfall, vad blir effekten jämfört med en 35-adapter? vad tror ni är bäst? verkar ju ganska enkelt att bara slänga på en Digiprime(om dom funkar som jag tror dom gör). Tacksam för lite guidning....
  7. tack för det, nu blev jag lite klokare... även om det är lite invecklat :-) intressant som fasen allafall....
  8. Har en liten sådär allmän fråga, kanske dum, om slow-motion på film. Hur och varför ställer man shutterspeed på en filmkamera, när det pratas om slomo och skarpa sådana bilder trodde jag iallafall bara att fram-rate spelade roll. Att man ökade bilderna per sekund med exemplevis det dubbla för att få en schysst slomo... Någon som vill förklara skillanden mellan de två för mig?
  9. johan.t

    Måla green screen

    Bara en spontan tanke, kommer det inte bli sjukt svårt att sätta ljuset som man vill mot en målad vägg? Jag tyckte ett tyg för 600 spänn lät som ett bättre alternativ för att få mer frihet vad gäller ljussättning o kameravinklar...
×
×
  • Skapa nytt...