Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har ni någonsin haft på musik och skrivit manus och tyckt att det var jättebra alltså verkligen super bra och sen någon timme senare läst igenom det och märkt att det är ruskigt dåligt. Det händer mig verkligen ofta särskilt om man lyssnar på någon låt som väcker känslor. Senast idag och då tyckte jag att det var super bra men när jag kom hem och läste igenom det så var det början på någon dålig kärleks film som inte alls var lika verklig och tårdrypande som den varit när jag skrev den. Tänkte bara om jag var ensam om att hamna i "trans"

MVH Markus

Postad

Just på natten före man somnar får jag oftast bra ideer som man senare kan använda men det här. Men problemet var inte att det var dåligt, men det var helt olikt mig alltså själva stilen osv.

Postad

Instämmer, det händer hela tiden. Jag har ett anteckningsblock jämte sängen just för att kladda ned idéer och annat som jag kan använda dagen efter. Även om det är skit skriver jag ner och sparar det för framtida bruk. Det finns inga dåliga idéer, bara bra och dåligt förverkligade idéer.

Just att få saker och ting ur huvudet är viktigt eftersom huvudet är till för att vara kreativt och inte en behållare för information. (Jag arbetar efter modellen Getting Things Done, förkortat GTD.)

Postad

har aldrig hört talas om det där GTD lät faktiskt ganska intressant, lite som flödesskrivning det gör man ju också för att rensa tankarna:D

Postad

Egentligen handlar det väl om att vara mer produktiv, inte få ångest över saker man inte gjort ("getting things done") och få kontroll över sin e-post, fysiska inkorg och hur man kan planera sitt arbete. Det har verkligen hjälpt mig.

Något off topic, men det ligger lite i närheten av GTD eftersom det finns rutiner för att arkivera material som man vill spara (både på datorn och med ett speciellt mappsystem för fysiska produkter). Därför kan det vara bra för alla som jobbar med något i någon form. ;)

Postad

Writing is rewriting.

Man får förädla sitt material likt en diamant slipas. Man ska inte ge upp bara för att man skäms, men kanske låta bli att visa någon.

Ofta efter en första genomskrivning av en långfilm så är det inte bra, det saknas logik och på det hela taget märks det att det är skrivet olika dagar. Det är bara till att bearbeta och bearbeta. Det är det som kännetecknar en manusförfattares yrkesroll, för det är mer än att bara sitta på caféer med basker.

Jag har dock en vän som skriver bra direkt, men på den tiden han skriver ett manus kan jag skriva 20 versioner :) Och det finns säkerligen lika många arbetssätt som det finns människor. Men just när det gäller att skriva skit så är det något som gäller de flesta. Det gäller bara att göra det bättre :)

Postad

jag känner igen det. Det mesta som jag har kommit på är då när man ska försöka sova. Framför allt har man en syn på hur man ska filma en viss scen osv, men när man väl gör det så blir allt inte alls som man hade i huvudet.

Postad

Jag brukar också lyssna på musik samtidigt som jag skriver för att komma i ro. Dock uppstår ofta problem som att låtarna blir för relaterade till manuset. Jag bara måste ha dem som soundtrack! - helt enkelt. Utan en viss låt eller låtar, känns manuset helt värdelöst och det är svårt att förmedla den starka känsla som förs fram med musiken. Vissa saker går helt enkelt inte att beskriva med ord. Därför känns det ibland så dumt!

Postad

Jag tycker att musik är extremt bra för att komma i rätt stämning, men dock så är det ju som du säger att man kan skriva den så att den endast passar med den musiken...

Postad

Jag har märkt att morgondagssimon ofta skrattar åt gårdagssimon, inte sällan beroende på att gårdagssimon inte gick och la sig när han borde. Nej, han satt och skrev - skrev och skrev, illavarslande manisk av sin fantastiska förmåga att få ihop bra manussidor...

*asgarv*

Kort sagt bör man nog inte skriva manus om klockan passerat läggdags, utan när man är i balans, förståndig och saklig.

Det gäller mig i alla fall.

Postad

Vaknade mitt i natten efter att ha lagt mig mycket tidigt. Så jag låg vaken mellan 01-02, sen gick jag upp och tänkte lite tittade på film och lite av varje.

Och mycket riktigt så fungerar hjärnan annorlunda vid den tiden. Jag har skrivit ner det, och kanske är det inte jättebra. Men jag kommer jobba vidare på det och förhoppningsvis ska det bli något som någon mer än mig uppskattar :)

Postad

Faktiskt väldigt kul att skriva när man är Virrig osv Kommer ihåg en gång när vi var ute och festade. En kompis bytte låt till Annie Haslam Moonligth shadow det slutade med att istället för att festa så satt jag och komponerade en slagsmåls scen till filmen (i mitt huvud då...) Jag har också märkt att jag är väldigt optimistisk när jag är trött:)

• 2 veckor senare...
Postad

Jag tror att man kan få en idé, som ger starka känslor, men sen ser man att man inte lyckats förmedla det man känt. Kan vara svårt att förmedla en bra idé, men det är väl bara att gå på igen och utvecklas i det man gör.

Postad

den starka "känslan" som du en gång fått, är kanske inte lika stark dagen efter och ju mer du typ.. läser det och tänker på det...men för dem som läser din text eller din film (om den skulle bli film) för första gången .. de kankse får de där starka känslorna...tror jag... vet inte... en teori bara sen är svaret ovan också bra :)

och så är det som ngn sa... att du måste finslipa hela tiden, det kan bara bli bätre o bättre :D

Postad

Jag känner väldigt ofta att gårdagens "flamma/eld" har brunnit ut och att jag inte är det minsta sugen på att fortsätta med manuset. Men bara att kavla upp ärmarna och fortsätta tills det verkar bra igen:D

Postad

Är det ofta ni ser en film på kvällen/natten, tycker den är bra, bara för att dagen efter märka att den ju egentligen var skit?

Om en film var skit dagen efter, så torde den väl också ha varit skit kvällen innan? Kort sagt, skit är skit, hur mycket man än polerar det.

Men skit är ju som red bull för plantor...

Så spara skiten, nån beståndsdel kan alltid bli nåt bättre!

Postad

Just musik kan utlösa värsta idé-hysterin. Det har hänt ofta att jag börjat skriva smått på ett manus på kvällen och sen på morgonen upptäckt att det är värre än.............................. Helt enkelt skitkasst iaf. Blir dock väldigt glad när jag på morgonen läser nåt och fortfarande tycker att det är bra.

Ska du skriva sorgliga scener så rekommenderar jag att du lyssnar på låten "Until you're resting here with me".

• 3 veckor senare...
Postad

Har faktiskt aldrig försökt med att lyssna på musik och skriva samtidigt men det kanske är en bra idé. För det finns väl inget värre än att sitta som ett fån och stirra in i datorskärmen och undra "vad faan ska jag skriva nu?"

Postad

det har hänt. När man börjar skriva så är det bra.. men efter några dagar kanske man känner at - nää deta gillar jag inte. men man ska aldrig slänga det. efter några månader kan man få sug. nya ideer . det har hänt mig.. och jag har gjort en film av det tillslut..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...