Lasse_laser Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Sitter för närvarande och ska composita in en filmad (och utkeyead) miniatyrpansarvagn till riktigt filmat material. I mitt första test ställde jag in kameran på måfå och fick fram ett resultat som var helt åt helsike fel. Tankern ser ut att nästintill flyga i baken, dvs felaktiga vinklar. Sen är det än värre att bakgrunden ska spelas in av andra än mig. Därför funderar jag på om ni har några smidiga förslag på hur man enkelt och snabbt ska kunna matcha dom två i avseende vinklar och sådant. Tror det finns många intressanta sätt att lösa det på, antingen via linjal och kompass eller via datoriserade typer. /Lasse 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 14, 2007 Posted February 14, 2007 Oj oj. Svårt när både pansarvagnen och bakgrunden ska vara "på riktigt". Hade någon av ingredienserna varit datoriserade hade ju trackingpunkter på chromakey-bakgrunden räckt. Kör du på en statisk vinkel räcker det väl att matcha höjd på stativ samt vinkeln på objektet.. Men det blir svårt med tanke på att pansarvagnen är miniatyr. Ögonmått? Är det däremot rörligt kamera, ja då vette fan. 0 Quote
Lasse_laser Posted February 17, 2007 Author Posted February 17, 2007 Svårt ja, testade matcha via ögonmått och det gick åt käpprätt. Måste väl finnas nån sån där matematisk formel eller nåt för att ta reda på det? 0 Quote
Max_H Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Synd att denna kostar... skulle ju vara guld om du har dator och miniatyr och AE på "samma ställe". http://www.frischluft.com/lensfeed/lensfeed.php /Max 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Ett sett vore väl att mäta höjden på miniatyren och sedan märka höjden på kameran. Säg att kameran är på 10 centimeters höjd från underlaget och pansarvagnen är 20 centimeter hög. I bakgrundstagningen krävs det då att kameran står på 1 meter ifall den verkliga höjden på pansarvagnen i så fall skulle vara 2 meter. Vinkeln är väl lätt att matcha, bara man har en någorlunda stor gradmätare. Jag tror dock att hela grejen faller på linsens dimensioner, när du filmar miniatyren nära kommer pansarvagnens perspektiv se annorlunda ut i jämförelse med det egentliga avståndet. I verkligheten skulle du stå 5-6 meter ifrån en pansarvagn för att få med hela, i miniatyren krävs det väl att du är max en meter ifrån för att få upplösningen som krävs. Eventuellt kanske man kan lösa det med zoomen, men det lär ju fortfarande bli svårt. 0 Quote
jbergman Posted February 17, 2007 Posted February 17, 2007 Jag tror dock att hela grejen faller på linsens dimensioner, när du filmar miniatyren nära kommer pansarvagnens perspektiv se annorlunda ut i jämförelse med det egentliga avståndet. Nej, det här är ju den enkla (nåja...) biten. Så länge brännvidden är den samma blir det inga problem. Om miniatyren är i skala 1:10 skall den filmas på en tiondel av avståndet, relativt "verkligheten". Det smidigaste borde väl vara att börja med att filma bakgrunden och sedan projicera den bakom minatyren, så är det bara att justera kamerans postion tills det matchar? Men det är inget jag har försökt, så lita inte på mitt ord. /Jakob 0 Quote
Lasse_laser Posted February 18, 2007 Author Posted February 18, 2007 Synd att denna kostar... skulle ju vara guld om du har dator och miniatyr och AE på "samma ställe". http://www.frischluft.com/lensfeed/lensfeed.php /Max Intressant, nåt liknande är nog mitt nästa steg att testa om inga andra bättre förslag kommer fram. Det svåra är ändå inte att tankern och bakgrunden får olik brännvidd eller nåt sånt, hittills verkar det ändå vara att den ser ut att stå i en nerförsbacke på plan yta, hur mycket man än har måttat med ögonen. Men det är klart att ska man få det riktigt realistiskt måste man ta med sånt i beräkningarna också, frågan är bara hur mycket det spelar in. Kolla in klippet jag gjorde här: http://knappast.se/annat/panzerdark.wmv Och kom på vad det är som felar (förutom keying och allehanda compositing) 0 Quote
gorse Posted February 18, 2007 Posted February 18, 2007 Jag vet inte om jag är rätt person att kommentera, men jag känner igen fenomenet från när jag fotograferar mina byggsatser. I mitt fall fotograferar bakgrunden stående med kameran framför ögat. Jag är 182 cm lång så kameran borde vara ca 175 cm övan marken. Modellen är i skala 1/25 så centrum på linsen satte jag 7 cm ovan marken. Fast linsen är är ju förståss rätt stor? Hursomhelst, så här blev det även om jag inte blev helt nöjd. Avståndet är inte så kritiskt, men däremot skärpedjupet måste vara så stort som möjligt (dvs oändlig skärpa). http://hem.passagen.se/gorse/models/images/cheva59.jpg Eftersom linsen är stor kan det ju hända att en del av linsen hamnar under markytan när jag plåtar modellen om den är av liten skala. Är det tex modelltåg är det nästan omöjligt. Då kanske man får sätta modellen på bordskanten och plåta nästan underifrån. Ett annat trick kan vara att plåta uppifrån mot en spegel som man lutar i 45 graders vinkel, tex om det är modelljärnvägsmiljöer där man inte kan peta ner en kamera i landskapet. På min bild har jag försökt lägga skugga under bilen får att få mer tyngd. Men på din stridsvagn, funderar jag över om den alltid är helt i plan? De står ju på band? Kan man inte skugga under stridsvagnen rätt mycket så den smälter mot marken? 0 Quote
lilla_farbrorn Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Lasse, nu är jag alldeles för trött för att skriva ett långt inlägg, men efter att ha tittat på ditt klipp ser det mest ut som att du behöver sänka ned vinkeln på pansarvagnen så har du det kirrat. Just nu ser det konstigt ut eftersom man ser alldeles för mycket av ovansidan. Sedan om du skapar några rejält mörka skuggor längs larvfötterna och matchar konstrast och levels, så kommer resultatet bli bra. Just nu har pansarvagnen alldeles för mycket svärta i jämförelse med bakgrunden som är väldigt kornig och dassig. jbergman, du har antagligen rätt, men jag har fått för mig att saker och ting får andra dimensioner beroende på om man filmar det långt ifrån resp. nära även om man inte ändrar brännvidd. Det låter inte så rimligt, men ändå vill jag minnas att jag råkat ut för det. 0 Quote
jonkanon Posted February 19, 2007 Posted February 19, 2007 Gällande vinklar, går det inte att göra abrovinsch med en gradsåg. Minns dem från träslöjden, men principen. Kompass, möjlighet att låsa, vattenpass är kanske några beståndsdelar? /j 0 Quote
Lasse_laser Posted February 20, 2007 Author Posted February 20, 2007 Nu låter det ännu mer intressant att lösa den här frågan, när det snackas om att sänka den nedanför bordskanten, olika brännvidd och sådant. Att det är bara att sänka den är enligt mig det bästa sättet att lösa det på. Men i en riktig produktion kanske man måste ha exakt vinkel. Det kanske inte gäller en miniatyr man ska filma, utan två olika scener på olika plats, med olika kameror. Då har man ingen möjlighet direkt att chansa kanske? 0 Quote
turbofisk Posted February 20, 2007 Posted February 20, 2007 Du får väl se till att räkna ut vad det är för vinkel och höjder etc och jämföra dessa med skalan du använder på dina miniatyrer? 0 Quote
gorse Posted February 21, 2007 Posted February 21, 2007 Med lite huvudräkning kan man snart lista ut att ju längre från man står, ju mindre kritiskt blir vinkelfelet, dvs om man höjer eller sänker kameran en decimeter kommer det inte påverkar vinkeln nämnvärt. 0 Quote
Lasse_laser Posted February 23, 2007 Author Posted February 23, 2007 turbofisk: ja men exakt hur gör man? gorse: Man kan ju inte filma miniatyren speciellt långt ifrån dock. 0 Quote
gorse Posted February 24, 2007 Posted February 24, 2007 Näe, man får väl ha lite omdöme. Jag skrev i mitt inlägg hur man räknar även om det inte var så direkt. Låt oss anta att markytan får vara referensplan i både modell och i verkligheten. Om man i verkligheten filmar från 180 cm över marken, och den tänkta stridsvagnen står 10 meter bort; När man filmar modellen, blir det enligt min huvudräkning att kameran skall vara 18 cm över marken och ca en meter ifrån modellen, om modellen är i skala 1:10. Nu blir detta inte direkt någon exakt vetenskap och vän av ordningen oponerar sig nog om skaleffekter och optikens egenkaper. Men jag tror att det är försumbart. Svårare blir det förståss när modellen är i 1:48 eller 1:72. Då är linsens storlek större än höjden över marken. Då hugger jag på centrum och en del av linsen hamnar under bordsytan. När jag fotorgraferar modeller brukar jag lite avsiktligt plåta "lite fel" ungefär på de sätt amatörfotografer har dålig komposition, motljus och felexponering för att göra bilderna mer övertygande (verkliga?). Har jag tagit bakgrunden först, tittar jag på den bilden och försöker belysa modellen från samma håll som på bakgrundbilden och helst så man får ungefär liknande färgskalor. Ju mindre korrigeringar desto snyggare smälter bilderna ihop. Och jag försöker se till att båda bilderna har så lika upplösning som möjligt med, för jag tycker ofta att det syns om bilderna har olika "texturer". Nåja, det är vad jag gör vid stillbildsfotografering. Vad som är praktiskt användbart i ditt fall vet jag inte. När man blivit lite mer van, tycker jag det går ganska bra att sikta med kameran på fri hand, att man ser när det är bra vinklar. Synmåttet är nog allt den mätstock som har bästa precitionen, tycker jag. 0 Quote
Lasse_laser Posted March 4, 2007 Author Posted March 4, 2007 Du har nog rätt i att synen är den bästa måttstocken. Man får väl öva som fasen innan det riktiga materialet ska spelas in. 0 Quote
Danell Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 Kan du inte skriva ut en bild av bakgrunden, skalat till att passa din skärm på kameran, på ett plastblad som man har till overhead? Lägg den sedan över skärmen och så ser du hur du ska vinkla kameran. Väldigt primitivt men har du inte möjlighet att ha datorn på platts så kan det vara ett alt. Lycka till! 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.