Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
För mig är Jackie Brown den sämsta av hans filmer. Den tycker jag faktiskt inte är i närheten av de andra.

Angående Kill Bill 1 & 2 tycker jag det är hans mest intressanta filmer. Reservoir Dogs & Pulp fiction är kanske tajtare, men Kill Billarna är ju sprudlande snygga med blinkningar åt tusentals håll. Där framstår Tarantino som så mycket mer än fyndig dialogförfattare med talang för rappa manus.

Det har sagt av en del (bl a här på forumet) att dessa två filmer skulle utgöra något slags tecken på en trötthet, eller dalande talang hos QT. Jag tycker precis tvärtom, ännu en veva med smarta kostymgangsters hade oroat mig mer.

EDIT: Bills död i Kill Bill 2 är nog den bästa dödscenen jag sett. Inget annat hade varit mer passande. Han har näsa för sånt den där QT.

Om jag inte minns helt fel har jag för mig att orginalplanen var att dom faktiskt skulle mötas på stranden i soluppgången (eller var det i månskenet?) som de pratade om, och att the bride skulle ha sin klänning på sig. Men dom fick korta av det till de nuvarande slutet (som av endel anses som antiklimax) pga av tidsbrist. Tror Tarantino berättar om det på komentarspåret.

Själv älskar jag kill bill filmerna, tycker att ettan är liiiiiiite bättre^^ Men reservoir dogs och är det bästa han gjort och pulp strax efter.

Jackie Brown hade säkert varit en toppenfilm om jag inte haft sådana förväntningar på den. Tycker den var för lång och för...beige?

Tror det kan ha något att göra med att den är baserad på Rum punch, och inte helt påhittat av Tarantino.

True romance tycker jag dock är i klass med Pulp och Dogs!

Ser fram emot Grind house!:)

Postad

Hmm, det visste jag inte. Får ta och lyssna på kommenterade versionen någon dag. Men, det var ju tur att det blev som det blev. För hur oändligt snygg en sådan scen än hade varit så hade den inte kunnat slå slutscenen som nu är. Om det nu skrevs ihop p g a tidsbrist så bländas jag av karlns talang, han är fanimig ett geni.

Min gissning är att en sån scen i alla fall skulle innehållit flera av elementen som nu är. Mkt tveksam till att Bill skulle dött på annat sätt än av "Heart exploding technique". Samt att han så klart måste vackla iväg och dö sin westerndöd i Tarantinos westernfilm. Så de som bestämt tycker att han borde klyvts i en lång duell hade nog ändå blivit besvikna.

Dessutom finns ju en sån scen redan i slutet av 1:an för alla som har svårt att acceptera annat än svärd i skallen scener.

Sen finns det ju en röd tråd tillbaka till 1:an och första fighten. Där snackar ju The Bride också om en lång nattlig fight med knivar. Som sen slutar med en kniv rakt i bröstet efter att Vernita Green försökt skjuta henne. Tror inte han valde att göra det så p g a tidsbrist.

Postad

Jag läste någonstans att han hade tänkt sno slutet från Miyamoto Musashi kanketsuhen: kettô Ganryûjima. Det hade garanterat blivit en miljon gånger bättre, det är en riktigt schysst fightingscen som inte alls är särskilt våldsam.

Postad
Jag läste någonstans att han hade tänkt sno slutet från Miyamoto Musashi kanketsuhen: kettô Ganryûjima. Det hade garanterat blivit en miljon gånger bättre, det är en riktigt schysst fightingscen som inte alls är särskilt våldsam.

Många tycker uppenbarligen att uppgörelsen med Bill är en stor besvikelse (särskilt om man nu tycker en annan scen varit en miljon ggr bättre).

Vari ligger besvikelsen, vad är så dåligt? Jag har väldigt svårt att förstå detta då jag personligen fullkomligt älskar slutet och inte kan se ett bättre framför mig.

Postad

Tarantino är sannerligen en underbar regissör i mitt tycke, Mästerlig regissör, javisst. Men som man säger, amatörerna lånar från andra filmer, proffsen kopierar / snor, (tolka det som ni vill). Reservoir Dogs är ju nästan rätt av ett plakat på filmen "City On Fire" med Chow Yun Fat i huvudrollen. Filmen var ju som sagt Tarantinos källa till filmen då det var en av hans personliga favoriter, så jag förstår inte varför folk ska klaga på Kill Bill - filmerna då folk helt plötsligt sa att Reservoir Dogs var ett mästerverk. Kill Bill 1&2 är ju två "homage"- filmer som Tarantino knådat ihop med bitar från sina favoritfilmer, filmer som inspirerade han som ung, såsom "City On Fire". Personligen tycker jag att man ska Kill Bill - filmerna med en klackspark, vi har sett det förrut, med Tarantino kan sin sak.

Är han en bra regissör?: Sjävlklart.

Kopierar han från andra?: Absolut.

Men är det bra?: Självklart, det är ju underhållning så in åt helvete, för Tarantino kan ju sin sak, han är ju inte nyskapande, men han lägger ner sin kärlek på det han gör, och jag ser mest av allt fram emot "Grindhouse" nu, fast jag vet att jag har sett saker förrut, så vet jag att han gör det nyskapande ändå. Go Tarantino.

Postad

Jag är inte besviken på slutet i Kill bill2. Måste erkänn att när jag såg den första gången så vart jag lite paff över hur fort det gick men annars är det inget fel på den.

Jag håller helt med dig om att även om dom hade gjort upp nere på stranden så hade det säkerligen slutat med exploding heart technique även där:)

• 1 år senare...
Postad

vet inte om jag svarat i denna tråd tidigare

men ja det är hans sämsta, tycker han gått från att sätta sin egen twist på döda och sönderfilmade genrer till att pressa in allt han gillar. iaf för en trashnerd som mig så är allt helt plötsligt en jätteripoff istället för att göra nåt annorlunda men en genre man känner utan och innan. tyckte death proof var okej men det var även där mycket uppenbare grejjer.

Postad

Kort sagt... jag Älskar Kill Bill och Death Proof...

Alla "filmkännare" jag pratar med nämner ett citat om att "av 50 personer tycker 25 att han är så genialisk och nyskapande, dom andra 25 har sett filmerna han snott ifrån och ser att han är en bluff"... måste det vara så svart eller vitt? Jag har sett filmerna han referrerar till... och jag ser referenserna som s.k. "homage"... så jag blir 1 person som inte passar in i ekvationen och på så vis blir undantaget som bekräftar regeln antar jag väl... Men så gillar jag ju War of the Worlds också och diggade varenda minut av Transformers (två filmer som verkligen överraskade mig av den anledningen)...

Dessutom... tänk vad han ändå har gjort för trash-film-världen... Hade vi verkligen sett dubbelboxar av Lady Snowblood i sverige utan Kill Bill? Thriller ligger ju också i svenska internethandlar nu med restaurerad bild med texten att det var en av Tarantellans stora inspirationer till KB... Jag ser allt mer skräpfilmer dyka upp i hyllorna och som påminner om Grindhouse osv... Det var skräpfilmer som ingen ville ha... som ingen ville se förrän han "stal" från dom...

ok, jag kanske överdriver... men lite har han ju hjälpt till med för att få folk att få upp ögonen för filmer som inte strikt följer formelfilmens lagar... Visst, det är tjejsnack i nästan en timme i Death Proof men herrejävvlar vilken dödskrasch vid halvtid... och shitihelvete vilken jakt i slutet! Han må vara en "hack"... men han är en duktig sådan... Sedan är det ju svårt att hacka på Grindhouse-rullarna, dom siktade ju på att göra riktigt dåliga filmer, så vilka kriterier har dom misslyckats med?;)

Köpte Jackie Brown under dagen i 2disc för 39 kr... enligt alla reviews jag hört så är det ett riktigt lågvattenmärke för Tarantellan för att få en egen uppfattning... för, man vet aldrig, jag gillar ju hans andra "skitfilmer":)

Postad

Mina betyg:

Reservoir dogs:

Har bara sett den en gång, men vad jag minns så tyckte jag att den var bra.

Pulp Fiction:

Otroligt jävla bra, utan tvekan en av de bästa filmerna jag sett.

10 av 10

Jackie Brown:

Egentligen är den inte dålig, men den känns som en Pulp Fiction Light, lite sämre story, lite sämre karaktärer, lite mindre av allt helt enkelt, detta gör filmen till en axelryckning.

5 av 10

Kill Bill vol 1:

9 av 10

Kill Bill vol 2:

7 av 10

Kill Bill är grym, speciellt den första delen, tvåan tycker iaf jag blir jävligt snackig, men som helhet får den ändå en 7,5-8.

Death Proof

Så jäva skön den här filmen är, här bryr man sig inte att den är snackig, pay-offen är så jävla bra så det spelar ingen roll. Skulle den ha haft mindre snack skulle det dra ner de stora "action-partierna" och då även helheten.

9 av 10

Postad

Tarantino har gjort bra filmer som Kill Bill och mästerverk som Pulp fiction men sen har vi skit rullar som death proof, en film om var så sjukt seg, det enda som var bra med den filmen de var dom sista 20 minutrarna och dem fick man vänta lääänge på.

Men vad ska man säga? Allt man gör kan inte bli mästerverk.

• 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

ok... funderade på att göra en dedikerad tråd om kill bill men den här får duga för kommande ändamålet...

Satt nämligen här sent på fredagsnatten och kikade runt på AICN (jag spenderar alldeles för mycket tid på den sidan...) och snubblade in i senaste AICN Anime... det är låååånga artiklar så jag läser sällan mer än de mest intressanta. Titeln utlovade nyheter om flum-filmen Funky Forest så jag började skumma igenom. Och efter att ha läst egentligen bara en recension av den filmen (ni bör se den by the way... det är en upplevelse;)) fick jag syn på en lite notis mitt bland alla nya nippon-produktioner...

---

Kill Bill Anime Still in the Works

MTV Movie Blog's talk with Uma Thurman revealed that the promised anime companion films to Kill Bill are still going "strong." “It has nothing to do with me," Thurman said. “It has to do with another character. You’ll have to see."

“Right now he’s putting the two films together with an intermission with an added anime sequence he had already written," she said of the ongoing saga of Beatrix Kiddo. “So additional stories are in there, in animation."

http://www.aintitcool.com/node/36528

---

Vem är "he", alltså "han", som hon talar om? Är det Quentin himself som ska göra en Animatrix/Gotham Knight-manöver? Hur insatt blir han då om han nu ska komma nån vart med evighetsprojektet Inglorious Bastards?

Lär ju bli lite annorlunda än dom andra spinofferna... eftersom denna kommer efter de båda filmerna och inte mellan dom som en slags köp-reklam...

Jag är nyfiken iallafall:)

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...