Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Finns det lokaler att hyra i Göteborgsområdet för inspelning av Green Screen scener? Man tycker ju kanske att det borde finnas i Trollhättan om inte annat?

Tror ni det är möjligt att hyra in sig någonstans för några timmars inspelning?

Tack på förhand!

Postad

finns i tvhusen i trollhättan och göteborg. minns inte om film i väst har en stående greenscreen. oftast bygger de en green screen i en vanlig studio när de behöver den. är en ganska enkel teknik, bara du har ett stort rum, en stor grön eller blåmålad vägg och lite lampor!

Postad
finns i tvhusen i trollhättan och göteborg. minns inte om film i väst har en stående greenscreen. oftast bygger de en green screen i en vanlig studio när de behöver den. är en ganska enkel teknik, bara du har ett stort rum, en stor grön eller blåmålad vägg och lite lampor!

Mmm, vi har ju det i skolan, men det är lite för litet för mig smak. Dock väldigt mycket bra belysning i taket. Jag ska ringa runt och höra med tvhusen (är det svt och tv4 i göteborg du menar då?).

Tack för tipsen!

Postad

Dubbelkolla om ljus ingår. På ex Europastudios i Sthlm är det ett pris för lokalen och sedan styckepriser för lampor. Plus också att du, om det är en riktigt stor studio, kan behöva hyra in en av deras gubbar för att springa i taket och hänga lampor, dra kablar och annat.

/Max

Postad
Dubbelkolla om ljus ingår. På ex Europastudios i Sthlm är det ett pris för lokalen och sedan styckepriser för lampor. Plus också att du, om det är en riktigt stor studio, kan behöva hyra in en av deras gubbar för att springa i taket och hänga lampor, dra kablar och annat.

/Max

Häftigt! Vad kostar en dag i Europastudios, cirka?

Postad

Tror priset varierar beroende på vad som gjordes innan. Har för mig (men är inte säker) att vi fick ett pris på ca 5.000:-/dag i kallhyra utan att väggen var grönmålad. Då tillkommer alltså: Grönmålning, lampor och ev personal. Men om "gänget innan" hade använt grönt så hade det ju rimligen blivit billigare.

Vi struntade i det och byggde en egen istället (som ännu inte kan hyras ut dock).

/Max

Postad

Mors!

Brukar inte jympasalsgolven vara gröna eller blå?

Är jag kanske inne på Roger Corman temat nu igen...

Kanske jobbigt med alla markeringar i golvet,

men billigt under tex en lunchrast.

MVH / Jonsson

Postad
Mors!

Brukar inte jympasalsgolven vara gröna eller blå?

Är jag kanske inne på Roger Corman temat nu igen...

Kanske jobbigt med alla markeringar i golvet,

men billigt under tex en lunchrast.

MVH / Jonsson

Jag har aldrig sett ett blått eller grönt golv i en idrottshall annat än på tv. Förövrigt så hjälper det ju föga, dels för att det är markeringar men mest för att det är ett golv.

• 2 veckor senare...
Postad
Jag har aldrig sett ett blått eller grönt golv i en idrottshall annat än på tv. Förövrigt så hjälper det ju föga, dels för att det är markeringar men mest för att det är ett golv.

bara nyfiken, men vart är du uppväxt och vilken färg har de på gympagolven där?

ang. green screen i gbg, jag har för mig att jag snackade med nån kille när jag bodde där som då tydligen hade en liten lokal/inspelningsstudio på någon av långgatorna (återigen, har jag för mig) som man kunde hyra. Det skulle finnas green screen och ljus där, men inte vara så mycket utrymme. tror han mest gjorde musikvideos.

Postad

Hej! ursäkta att jag tränger mej in.. Men jag har ett stort problem! Jag filmar greenscreen i Wax. När jag lägger på bakrund så försvinner mitt huvud. Eller en annan del av kroppen... Och när jag lägger bakrunden perfekt så blir det grönt efter duken kvar i bilden! så jag skulle vilja ha hjälp. Är det någon som vet ett tips eller varför det blir så? skulle vilja ha svar. (:

Postad
Hej! ursäkta att jag tränger mej in.. Men jag har ett stort problem! Jag filmar greenscreen i Wax. När jag lägger på bakrund så försvinner mitt huvud. Eller en annan del av kroppen... Och när jag lägger bakrunden perfekt så blir det grönt efter duken kvar i bilden! så jag skulle vilja ha hjälp. Är det någon som vet ett tips eller varför det blir så? skulle vilja ha svar. (:

Det vet jag! För jag har haft ungefär samma problem.

Greenscreen är någon som är otroligt svårt och som tar lång tid att jobba med. Till att börja med så måste ljuset vara jämnt och ganska starkt. Köp en stor lampa och massa sidolampor för att få det jämnt. För det andra så måste du ha ett bra program som tar bort greenscreen. Jag rekommenderar starkt CompositeLab från FXhome.com (http://www.fxhome.com/compositelab). Det är ett bra program och som inte kostar alldeles för mycket heller.

För det tredje så blir resultatet mycket bättre och det blir mycket enklare om man har en 3CCD-kamera (en kamera som fångar in tre olika färger: grönt, rött och blått). Troligen har du en 1CCD-kamera, men vad vet jag. 3CCD-kameror är ju i och för sig mycket dyrare men det är värt om man skall satsa på greenscreen.

Men det första du behöver satsa på är ljuset och program, det är det viktigaste (ljuset är viktigast). Lycka till och fråga om du behöver mer hjälp!

/Carbe

EDIT: Kolla in den här bilden också: http://www4.ncsu.edu/~wlcherry/widgets_blog/greenScreenSetup.jpg. Det var någon bild med hur man skulle sätta ljuset proffesionellt som jag hittade.

• 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...