policy Postad 25 januari 2007 Postad 25 januari 2007 Som rubriken lyder vad behövs för att en rysare ska bli så bra som möjligt? Skådisar? rätt belysning? MVH Markus 0 Citera
Java ex Machina Postad 25 januari 2007 Postad 25 januari 2007 beror väl lite på vilken subgenre du menar. du får kolla på en massa skräckfilmer och se vad du själv inspireras av. 0 Citera
e93mw Postad 25 januari 2007 Postad 25 januari 2007 En flicka med långt, svart hår kammat framför ansiktet? :) Nej allvarligt talat... Jag tror även ljudläggning och musik är jätteviktigt. 0 Citera
Team_fagott Postad 25 januari 2007 Postad 25 januari 2007 Trovärdiga skådisar Trovärdiga skådisar Trovärdiga skådisar Trovärdiga skådisar och så Trovärdiga skådisar Sedan som i all film så är berättelsen viktigast. Ett bra grepp i film är om man gör den/det onda så mänskligt som möjligt, eller iaf ger den mänskliga drag ger den riktiga känslor. Att det finns en motsättning i det den/det gör. Dess största svaghet kanske är någon form av sorg (se på pirates of the caribian II t.ex, är visserligen ingen skräckis, men du hajar..) 0 Citera
policy Postad 26 januari 2007 Författare Postad 26 januari 2007 Skådisar och ljud är väldigt viktigt, men berättelse ännu viktigare. Team_faggot jag håller med dig. Men hur kommer det sig att vi alltid blir väldgt rädda av små tjejer? T.e.x. Exorcisten & The ring? Är det för att vi ser små tjejer som oskyldiga osv? (Ingen blir ju rädd av att en 100 kilos bodybuilder dödar folk;)) 0 Citera
e93mw Postad 26 januari 2007 Postad 26 januari 2007 Men hur kommer det sig att vi alltid blir väldgt rädda av små tjejer? T.e.x. Exorcisten & The ring? Är det för att vi ser små tjejer som oskyldiga osv? "The shining" är ett annat exempel. Tja, det kanske beror på att vår hjärna inte lyckas matcha med tidigare filmerfarenheter. Vi blir rädda av att inte veta vad vi ska vara rädda för. Eller nåt... ;) Fast nu börjar ju flick-temat bli så uttjatat att man knappt blir rädd längre. 0 Citera
Java ex Machina Postad 26 januari 2007 Postad 26 januari 2007 Jag tror att om du kollar i den här tråden: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=10400&highlight=skr%E4ms om vilka monster som skräms så hittar du all info du behöver. det är väl lite typ av samma diskussion? 0 Citera
Java ex Machina Postad 26 januari 2007 Postad 26 januari 2007 Men hur kommer det sig att vi alltid blir väldgt rädda av små tjejer? T.e.x. Exorcisten & The ring? Är det för att vi ser små tjejer som oskyldiga osv? (Ingen blir ju rädd av att en 100 kilos bodybuilder dödar folk;)) nja dels är det väl för att de är "oskyldiga", och det gäller väl alla små barn. Ringu var ju väldigt influerad av bl.a. The Omen nästan lika mycket som den var influerad av boken den är baserad på. Sen har det där med spökflickorna i japansk skräckfilm också att göra med deras kulturs sätt att se spöken. En "spökarketyp" de har (ungefär som vi har "den huvudlöse ryttaren" eller "spöket på vinden med de rasslande kedjorna") är just ett kvinnligt spöke med vit kimono som man inte ser ansiktet på. Känns det igen? Tydligen vad jag hört ser man i deras kultur inte ögonen på spöken, vilket också matchar filmskapande för ju mindre vi ser i bild desto räddare blir vi. Det är det som gör Sadako så hemsk, att vi inte vet något om henne. Jag tror många av efterföljarna försökte emulera Ringus framgång, men precis som att efter star wars kom en uppsjö av kopior som inte fattade att det var storyn och mytologin som gjorde filmen, eller precis som att efter Halloween kom en uppsjö av kopior som inte fattade poängen så kom en uppsjö asiatiska skräckfilmer med småflickor för många inte fattade vad det var som gjorde originalet så effektiv. Kolla igenom scenen där hon kryper ut ur tvn och analysera vinklarna och ha i åtanke att man inte sett hennes ansikte under hela filmen, sen jämför du med den amerikanska remakens motsvarande scen. 0 Citera
policy Postad 29 januari 2007 Författare Postad 29 januari 2007 Men hur kommer det sig att vi som inte har den Japanska kulturen och dess spöken blir rädda för det?:D 0 Citera
Java ex Machina Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Men hur kommer det sig att vi som inte har den Japanska kulturen och dess spöken blir rädda för det?:D det man inte ser är alltid effektivare än det man ser när det gäller film. jämför med Halloween 1 och kolla hur Mike Myers är placerad i bild de första tre fjärdedelarna av filmen. resten är väl story, musik, effekter och sånt. 0 Citera
gorse Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Jag har ofta funderat över vad man är rädd för. Som vuxen har jag kommit på att jag sällan är rädd för samma saker som när jag var barn. Jag har nog ältat detta i andra trådar. När jag funderat färdigt så har jag kommit fram till att man är som regel rädd för det som inte vet något om. Nån gång under funderandets gång misstänkte jag att den egna hjärnan är den bästa skrämselmotorn. Det är nog kanske riktigt. Det man inte vet något om, det fantiserar hjärnan ihop de jävligaste man kan komma på. Det gör ju att skräcfilmer från olika tider handlar om olika saker. Tidig skräckfilm handlade ofta om vidskepelse, medan 50-talet handlade om följdverkningar av atombomben, och typiskt åttiotal är skumma knivmän och massmördare. Men alla är inte rädda för samma saker. 0 Citera
Team_fagott Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Jag tror på att låta en person (eller ett djur) i huvudpersonernas närhet som spårar ur och blir som förbytt, psykotisk eller dileriskt, tappa kontrollen. Det är äkta skräck. Tänk på vad som skulle skrämma dig i verkligheten. Folk som gör bizzara förvirrade saker i sömnen är också riktigt otäckt tycker jag, det ger en extra dimension då, den som utför handlingarna kan vara den som fruktar ondskan mest av alla. 0 Citera
jernby film Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Det man inte vet något om, det fantiserar hjärnan ihop de jävligaste man kan komma på. Så är det nog. En person behövs tror jag iallafall. Fotografera människor på stan, jag ser direkt vilka som kan komma ifråga, inte fysiska "men" alltså. Utan ögonen. Är det inte så? Sen kan man ju om man pilla lite photoshop utan dator med alkolås(som Team Fagott sa). Sen kan man ju alltid tänka på Ernst-Hugo Järegård som soppsörplande mördare i "Skånska mord" och Klaus Kinski i många roller. /nils 0 Citera
gorse Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Jag tror inte det behövs någon person alls. Kanske är det rent jävligare om man inte kan se vad det är för jävulskap man har emot sig? När jag var liten var jag mörkrädd. Och bakom varje hörn, under varje stol, i varje garderob på glänt fanns det minst tusen otäckheter som bara väntade på att sätta tänder i'en. Eller åtminstine nått litet spöke i alla fall, eller? 0 Citera
jernby film Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Jag tror inte det behövs någon person alls. Men du....i ett manus är det väl bra att man har en fysisk person som referens, inte vad man tror gömmer sej i din garderob. Hjärnan måste väl ha det utan att vara påtänd av LSD och tänka i flower power. /nils 0 Citera
gorse Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Mja, jag har aldrig provat droger även om min skolgång genomleds mellan 1970-1979. Hehe. Jag ser inga problem med fantasimonster i ett manus. Jag har sett mer än en film där man just zoomat in mot en garderob och det var skitläskigt. Till och med Monsters Inc har ju en sådan scen, om jag minns rätt. Fast det är klart, det är enklare att skriva dialoger och skriva namn i rollistan om det är en fysisk person. 0 Citera
Mega99 Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Som rubriken lyder vad behövs för att en rysare ska bli så bra som möjligt? Skådisar? rätt belysning? MVH Markus ZOMBIES!!!! OCH MÄNGDER AV DEM!!! - Nä, skoja bah. Fast zombies kan man egentligen aldrig få nog av. Men snabba scener, dunkande ljud och omänskliga skrik. Med dunkande ljud menar jag ju självklart "kina style". Kinesiska och japanska skräckfilmer har ju det ofta. Människor som vänder sig om och så "pang!", men sen är inget där. Människan vänder sig åt andra hållet och "bom!" där är inte heller nåt :p 0 Citera
Pandan Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Framför allt skulle jag säga att stämning är det viktigaste vilket ett manus måste ha utrymme för. Sen hamnar skräcken väldigt mycket i händerna hos regissören som mer än annars måste vara delaktig i regiarbetet för att få fram riktiga skräckmoment. Annars är det som många säger ljud som spelar in väldigt mycket. Handlingmässigt är ofta det okända bra eller sådant som har kopplingar till äldre tider, mytologier och sagor. En annan typ är den japanska som fokuserar på psykologisk skräck istället för den mer traditionella. 0 Citera
jernby film Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Om vi ska se hur filmen blir.....blir den ju skickligt gjord om tittaren skräms av att "vara iaktagen"-känslan. Att skriva ner detta i ett manus ännu skickligare. Om man inte tar med en skrämmande fysisk person krävs ett enastående hantverk i kamerarörelser och detaljer. Finns såna filmer. Beundransvärt. Om denna person syns i spegel mm sjunker det beundransvärda helt och intar vanlig status. /nils 0 Citera
Visqo Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Den filmen som skrämde mig mest var Blair Witch Project. Den hade inga special effekter eller nån synlig monster. Det var stämningen o ljudet som va mest skrämande tyckte jag . 0 Citera
jernby film Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 Blair Witch Project. Den hade inga special effekter eller nån synlig monster. Det var stämningen o ljudet som va mest skrämande tyckte jag . Känner inte till. Var den filmad på någon plats, eller? Hur/var kan man se den ;) /nils 0 Citera
Team_fagott Postad 29 januari 2007 Postad 29 januari 2007 http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=663776&source=1900 39 kr 0 Citera
policy Postad 30 januari 2007 Författare Postad 30 januari 2007 Men vilka filmer tycker ni är bättre de övernaturliga eller de vanliga? Personligen gillar jag övernaturliga mer. Motivera varför ni tycker det:) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.