Gå till innehåll

Harry potter-programen.


jepser

Recommended Posts

Undrar lite här...

 

Vilka program använs för att göra alla harry potter effekterna?

 

Quidditch (Man flyger på kvastar i luften) är antagligen gjort med chroma key, med för att sen animera det i datorn, få kvastarna att svänga och sånt, vilket program är bäst på det?

 

Är det någon som vet alla/några program som de använder?

 

Önskar många svar!

 

// Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att ha ngn som helst aning egentligen så... gör man film på den nivån, använder man troligen de flesta program som finns att uppbringa. Det finns inget program som är "bäst" på allt utan man anväder det program som exempelvis råkar vara bäst på en viss sak.

 

Rimligen är det hela klippt i Avid och sedan används en UPPSJÖ av andra program. Rimligen är några av dom: Maya (vet inte priset men DYRT), i princip hela Autodesk/Discreet suiten (varav Inferno kostar i klass med en ny Ferrari). Men man passerade säkerligen via After Effects, Nuke, 3DS Max och en massa andra också. Och inget av programmen är ngt man lär sig bra på ens ett par år.

 

Sen är min teori (om Quidditchscenerna) att alla närbilder är Chromakey och alla stora helbilder är 3D animerade. Eller vad tror ni andra? (De såg åtminstone ganska OK ut i 4: an i jämförelse med de första som såg nästan pinsamt kass ut.)

 

Många teorier blev det...

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Utan att ha ngn som helst aning egentligen så... gör man film på den nivån, använder man troligen de flesta program som finns att uppbringa. Det finns inget program som är "bäst" på allt utan man anväder det program som exempelvis råkar vara bäst på en viss sak.

 

Rimligen är det hela klippt i Avid och sedan används en UPPSJÖ av andra program. Rimligen är några av dom: Maya (vet inte priset men DYRT), i princip hela Autodesk/Discreet suiten (varav Inferno kostar i klass med en ny Ferrari). Men man passerade säkerligen via After Effects, Nuke, 3DS Max och en massa andra också. Och inget av programmen är ngt man lär sig bra på ens ett par år.

 

Sen är min teori (om Quidditchscenerna) att alla närbilder är Chromakey och alla stora helbilder är 3D animerade. Eller vad tror ni andra? (De såg åtminstone ganska OK ut i 4: an i jämförelse med de första som såg nästan pinsamt kass ut.)

 

Många teorier blev det...

 

/Max

 

Om du sett fyran...

 

Du vet i slutet när harrys och voldemorts stavar får kontakt med två sånna ljusstrålar, vet du nått program som kan göra sånna? premiere kan ju med effekten lightning men det är inte tillrekligt bra tycker jag...

 

Vílket program har många sånna effekter som används i harry potter filmerna?

och vad är plugin?

(Quidditch) Hur gör man så att kvastarna svänger? jag kan bara så att de flyger rakt när ja animerar..

Länk till kommentar
Share on other sites

De stora programmen som används i filmer som Harry Potter, har inte färdiga effekter som heter "magisk ljusstråle från stav" utan man får slita sitt hår och försöka skapa effekterna själv med hjälp av alla verktyg som finns i programmen.

 

Vill du ha färdiga effekter som bara är att lägga in i filmen så får du använda EffectsLab (eller AlamDV) eller något annat enkelt program som är skapat för amatörer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Var inte så programfixerad.

Som det har sagts ovan så används troligen en mängd program och det kommer ta flera år att lära sig dessa.

Det är inte programmen som avgör vad du kan göra. Dom flesta av dagens program kan göra allt som behövs. Du måste bara ha en mängd fantasi och skaparglädje.

Hade ett annat företag fått äran att göra effekterna hade dom förmodligen sett likadana ut men gjorda i ett annat program.

Länk till kommentar
Share on other sites

De stora programmen som används i filmer som Harry Potter, har inte färdiga effekter som heter "magisk ljusstråle från stav" utan man får slita sitt hår och försöka skapa effekterna själv med hjälp av alla verktyg som finns i programmen.

 

Vill du ha färdiga effekter som bara är att lägga in i filmen så får du använda EffectsLab (eller AlamDV) eller något annat enkelt program som är skapat för amatörer.

 

 

Men jag vill ju veta vilka program som har en effekt som man kan ändra så att den blir en magi stråle...

 

// Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Kommer inte ihåg exakt hur den såg i HP 4. Men säger igen: Trapcode Particular. Du kan ändra strålen till i princip vad som helst. Du kan få en trollstav att skjuta ut gröna gelehallon där varje gelehallon sprutar ut rosa bananer om du vill. Men du måste kunna använda den också. Precis som med ALLA andra program. Precis som Djungelsmurfen skrev: I stort sett inga program har så specifika effekter förprogrammerade. Man måste experimentera en MASSA.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Men finns det inget program som har någon effekt som jag kan ändra till en magi stråle?

 

(Den där Trapcode Particular, om jag skaffar den, är det enkelt att få in den i AE då? hur?)

Blir det en effekt i AE som jag kan ändra och sånt? isf, kan jag göra en magi stråle av den då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Men finns det inget program som har någon effekt som jag kan ändra till en magi stråle?

 

(Den där Trapcode Particular, om jag skaffar den, är det enkelt att få in den i AE då? hur?)

Blir det en effekt i AE som jag kan ändra och sånt? isf, kan jag göra en magi stråle av den då?

 

Fx lab har massor av presets för dig som inte orkar, har råd eller har kunskap att tillverka effekter själv.

Problemet blir bara att du får nog räkna med att de inte blir exakt så som du vill. Det är liksom priset för effekten. Ett filmbolag betalar ju inte 1000 tals kr för några sekunders specialeffekt om det varit så lätt att skapa dem. http://fxhome.com/presets/

Länk till kommentar
Share on other sites

Om vi tar det jag skrev om överst, quidditch, jag kan ju animera med pro2.0 så att kvastarna flyger längs med kameran.. men hur ska jag göra så att de svänger och åker rakt mot kameran? Rakt mot kameran kan man ju göra´den liten och sen större i slutet, men hur ska jag animera så att den svänger?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jesper. Vad ska du göra egentligen eller bara fråga om program av olika slag.

Att göra exaxt samma sak som i Potter-filmerna är ju dumt. Filmen finns ju redan, eller ska du göra en exakt kopia? Skaffa dej after effects om du vill börja göra avancerade effekter. En flygande häxa på kvast kan du ju filma av framför en screen. Den kan du sen lägga över som lager 2 i ppro2.0. Lager ett kan ju vara himlen filmad så kameran rör sej. Det sista var ju endast med redigeringsprogram och dv-kamera. Ej AE:

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Du filmar grannkärringen med kvast framför screen ej blå. Häxan rör ju på sej hela tiden. Sedan filmar du himlen och rör kameran. Se folkan här i början :

http://www.jernby.se/pizzagudfadern.htm

Angånde Pottereffekter som Max H beskrev kan man göra som på bilden i AE. Inställningar färger, frekvens, storlek, explosion, position från person A till person B gör du då så det ser ut som 2 personer skjuter på varandra.

Ungefär som i Potter-filmerna utan miljonbudget

/nils

aepotter.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kommer ju att filma himlen, sen kvasten bakom green screen... men jag vill att kvastan ska åka rakt och sen svänga mot kameran.. fattar du?

 

Först åker den rakt, sen vänder den mot kameran, kolla, - - - - - (Här vänder den och åker såhär) |

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kommer ju att filma himlen, sen kvasten bakom green screen... men jag vill att kvastan ska åka rakt och sen svänga mot kameran.. fattar du?

 

Först åker den rakt, sen vänder den mot kameran, kolla, - - - - - (Här vänder den och åker såhär) |

 

Det är ju bara att låta personen med kvasten vända sig mot kameran när du filmar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...