Gå till innehåll

Snyggt, billigt och elakt gore!


FatPete

Recommended Posts

Skall spela in en zombie-film av den gamla skolan, och tar gärna emot bra ideér på coola effekter. När jag säger 'gamla skolan', menar jag alltså helt utan dator-pålägg (kanske sätt flames från pistolerna, men that's it).

 

Vi tänkte framför allt använda slaktavfall, smink, proteser (egenbyggen och köpta) och massa fantasi. Andra förslag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, kanske borde definierat "gore".

 

Gore är alltså en synonym till splatter - blod, inålvor, köttslamsor, etc.

 

Alltså, hur man gör sjyssta lemlästningar, och liknande saker.

 

 

Tack för tipset, orange, men vi kommer inte ha automatvapen i filmen som det ser ut nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha.. tobbger.. man får väl raka benen innan.. :D

 

[citat=orange]Små smällare överallt, seriekoppla och spring bland dom.... [/citat]

 

hur seriekopplar man smällare? Inga vanliga då förstår jag. Annars lär det ju kosta som satan.

 

- - - - - - - - - - - - -

 

Alltså att göra inälvor och sådant borde väl inte vara så svårt? Bara man öser på blod. Hacka lite falukorv och spara en del större delar och så lite blodtopping på det. Slafs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Vi använde ofärgad sirap och sen blandade vi röd och grön karamellfärg i en film vi nyss gjort. Det funkade men det blev en aningen blåbärsfärgat. Egentligen skulle vi haft gul karamell färg också. Då hade vi fått till den riktigt blodröda färgen.

 

Men annars funkade konsistensen asbra plus att det smakade gott=)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Japp. Grisinälvor och tarmar är det bästa som man kan ha till en splatterfilm.

Kolla på Night of the living dead. Mot slutet så kalasar zombierna på köttslamsor och det rinner slajm från deras munnar. Där är det grisinälvor och sånt som de fick tugga på.

De tyckte att det var skitkul, och det är det ju! Vem vill inte sitta och vara äcklig med en massa inälvor?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Det enda jag kan rekomendera är att du försöker dig på lite make-up grunder. Försök att få tag i tillexempel Tom Savini's böcker Grand Illusions. Suveräna special F/X böcker när man ska börja med make-up. Och kom ihåg att dom svåra effekter har väldigt enkla lösningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja gjorde en kul sak me en zombie rulle.

 

Ena zombin hade bara en arm så jag placerade hans andra arm innanför tröjan.

Ja gjorde en dräckt med 3 lager och klippte hål i alla lagrena så han kunde föra ut armen genom hålet. (3 lager just så man inte skulle se att det var ett hål)

 

Sedan lät jag huvudkaraktären slå igen sin hand (fast han stannade precis vid ryggen) genom zombins rygg.

 

Så zombin tajmade sin hand o slog ut den genom sin tröja fullt med blod och skit.

 

Voilá.

 

Finns klipp på http://www.ajpictures.se > movies > 2003&2004 > Exseqour "Behind the Scenes"

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ufosxm]Japp. Grisinälvor och tarmar är det bästa som man kan ha till en splatterfilm.

Kolla på Night of the living dead. Mot slutet så kalasar zombierna på köttslamsor och det rinner slajm från deras munnar. Där är det grisinälvor och sånt som de fick tugga på.

De tyckte att det var skitkul, och det är det ju! Vem vill inte sitta och vara äcklig med en massa inälvor?[/citat]

Har du själv provat tugga på okokta inälvor nån gång?

Vår team håller på just med splatter och kan kanske komma med några tips. Riktigt blod från djur luktar illa (lukten sitter kvar LÄNGE) och få skådisar vill ha med sånt att göra. Dessutom är det omöjligt att tvätta bort från kläder och omgivning. Teaterblod är lösningen. Det bästa blodet vi har hittat kommer från Göteborgs perukmakeri - kan späs ut med vatten och är lätt att tvätta bort. Tycker man att det är för dyrt, finns det olika recept på nätet. Tarmar kan man göra av korvskinn, som man oftast hittar i frysdiskar. Man stoppar dem med en blandning av mjöl, vatten och teaterblod.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...