Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Nu har man kollat runt lite efter matrial till min 35mm adapter. Min fråga är, hittade dessa tuber på tradera. http://www.tradera.com/3st_mellanringar_for_Canon_EOS_MAKRO_-auktion-43324687

3st mellan ringar. När jag kollade igenom http://www.jetsetmodels.info/pics/basic_35mm_dof.pdf

Så andvänder han sig av 3st mellan ringar.. Ska man kanske införskaffa sig sådana och bygga efter dem eller ska man skaffa sig en pvc tub från thorlabs ? Dessutom på ringarna kan man ju sätta fast objektivet utan att behöva förstöra en gamal system kamera med FD fattning eller skaffa sig en FD adapter? (om jag inte har fel)

Postad

Du måste ändå skruva ett objektivfäste på linstuben från Thorlabs så det spelar nog ingen roll vad du använder skulle jag tro. Det kanske är lättare att limma fast GG-hållaren i en mellanring och skruva ihop med resten av mellanringarna än att limma fast den i linstuben från Thorlabs eftersom linstuben är gängad på insidan och är redan så lång som adaptern behöver vara.

Om jag skulle ge mig på den där skulle jag nog försöka komma så nära de delar de använder som möjligt. Mellanringar finns ju i alla välsorterade fotoaffärer också. Linstuber finns bara på Thorlabs vad jag vet.

• 2 veckor senare...
Postad

Sitter och läser på om 35mm miniadapter. Är väldigt köpsugen.

Har några frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Vilka adapters finns det, som visar rättvänd bild?

2. Är Redrock M2 en av dessa?

3. Vad är det igentligen som behövs för att komma igång, finns ju en uppsjö av tillbehör, kameran jag kommer att använda är Hvx200. Vad ska jag alltså köpa?

Postad

Missade att det fanns fem sidor i denna tråden :P

Om jag förståt det rätt så är det bara Letus 35 som visar rättvänd bild, men istället har sämmre bildkvalitet. Har jag fattat det rätt?

Sgpro verkar vara ett bra alt. men då behöer man alltså en extra upponervänd skärm. Rätt?

Hur e det då med Redrock M2?

Postad

Den enda adapter jag vet om som vänder bilden rätt i den prisklassen är just Letus Flip. SGpro har jag själv ögonen på tack vare bildkvaliteten. Letus är lite för soft för min smak och har inte lika snyggt bokeh, men jag tror att det har mycket att göra med personlig preferens.

Redrock M2 vänder inte bilden rätt.

Postad

Ok, då blir det nog en SGpro för mig också, läste på deras forum att bilden kunde vändas rätt med ett mindre ingrepp i kameran (hvx200). Synd med den långa leverastiden bara :(

Postad

Letus Flip är lite av en satan att jobba med. Det är lätt hänt att det hamnar något smuts på någon av de inre speglarna, och de är inte lätta att komma åt. Man får blåsa på så gott man kan med luft på burk, men när man inte får direktträff är det inte lätt ändå att få det rent.

/Jakob

Postad

Letus känns enligt mig lite väl "hobby" adapter. Sgpro, brevis osv känns lite mer proffsigt. Dock så beror ju allt på vad man har i plånboken. Själv sitter man och gör en egen adapter. Blir en snurrande adapter..

Postad
Letus känns enligt mig lite väl "hobby" adapter. Sgpro, brevis osv känns lite mer proffsigt. Dock så beror ju allt på vad man har i plånboken. Själv sitter man och gör en egen adapter. Blir en snurrande adapter..

Vad har du tänkt för skiva?

Postad

Finns Cd dummy i olika cd paket som man kan köpa som funkar väldigt bra har jag hört. Dock ska jag och mina polare fixa den ännu bättre så den blir perfekt gryning.. Använda en metod som de gör när de frostar glas osv :) Ska starta en tråd snart när alla bitar börjar falla på plats och när jag börjar bygga grejen..

Postad

Jag håller på göra min Spinning adapter nu. Men jag har stött på ett problem. eller ja problem och problem, behöver en bra lösning.

En spinning adapter fungerar på följande

Canon objektiv - >canon FD Fattning -> "lådan" med cd dummyn och motorn som spinner den runt - >Sedan Macroring - >stepdown ringar -> kamera

Min fråga är hur sätter man fast macro ring/filtret. Finns ju inte direkt några gängar så man kan skruva fast filtret i "lådan". Någon med bra lösning?

Postad

På till exempel Redrock M2 sätter man bara kameran mot adaptern utan att skruva fast den, men det förutsätter ju att man har ställbara rods. Annars kan du ju limma fast macrot på lådan eller nåt.

Postad

Mjo. jag läste en tråd på dvxuser att de satte bara mot "lådan" med kameran. De jag mest undrade då var, ifall det inte blev liksom glipor så ljus kom in?

Att limma fast den är ju ett alternativ fast lite synd ifall man vill använda macrot i ett senare skede, när man vill modifera adapter eller liknande.

En fråga till; tror du man behöver ha ett Macro till hv20 ? Endel menar att det är onödig med 43mm lens... vad tror ni?

Postad

Du kan ju alltid köpa ett billigt uv-filter och plocka ur glaset och limma fast bara ringen på lådan, men det jobbiga är väl att veta hur man ska limma fast ringen så att adaptern hamnar i rätt läge när den är fastskruvad.

Jag hade provat utan macro först. Den billiga macrolinsen jag hade på min adapter förstörde nästan mer än den hjälpte. Den sfäriska aberrationen blev värre, små reflexer uppstod och bilden fick ett litet grönt färgstick. Det är därför SGpro och de andra tuffingarna kör med achromatlinser för över tusenlappen antar jag. :)

Postad

Uv filtret idén låter lovande. Ska testa den! Ajaj, tråkit med reflexerna vilken styrka hade du på macrot osv? Jag ska testa utan Macro filter först och ifall det inte funkar blir det väl att man letar upp en gamal kikare och plockar ut Achrmoat linserna där och använder dem på något sätt.

Postad

Tror jag kombinerade en +10 och en +4. Antagligen uppstod reflexerna för att det var så onödigt många linselement. De hjälpte lite mot vinjetteringen i alla fall.

Postad

Kan meddela att mitt objektiv Caon FD 50mm 1.8 har kommit till mig idag. Samt kamera huset. Så snart är det dags att plocka bort FD-fattningen på kameran, när jag väl har gjort klart själva " burken " som jag kallar den. Har alla bitar förutom macro och Achromatlinserna... får se hur jag gör med dem sen.

Postad

Japp, snart ska jag göra en ny tråd. Kommer kalla Adaptern för Ftb35mm för kamera huset är en Canon FTb QL.

Hmm... Kanske borde komma på något annat namn..

Postad
Mjo. jag läste en tråd på dvxuser att de satte bara mot "lådan" med kameran. De jag mest undrade då var, ifall det inte blev liksom glipor så ljus kom in?

Att limma fast den är ju ett alternativ fast lite synd ifall man vill använda macrot i ett senare skede, när man vill modifera adapter eller liknande.

En fråga till; tror du man behöver ha ett Macro till hv20 ? Endel menar att det är onödig med 43mm lens... vad tror ni?

Jag är ganska säker på du behöver Achromat till HV20, håller själv på att bygga adapter till den och på dom tester ja hunnit göra skriker den smått efter Ahcromat.. :)

Postad

Oh, man tackar! :P Då blir det att ta Achromat från Kikaren då och sätta fast den i ett pvc rör eller ett filter ring! Hur går det med ditt projekt? posta en tråd vetja!

Postad
Oh, man tackar! :P Då blir det att ta Achromat från Kikaren då och sätta fast den i ett pvc rör eller ett filter ring! Hur går det med ditt projekt? posta en tråd vetja!

Jag är just nu i en mellanfas då jag väntar på att mitt ebay konto ska bli aktiverat =P

Sen ska ja beställa grejjer och ja, slänger väl upp en tråd om de verkar bli nått vettigt!

Postad

Okej, hoppas det går bra. Har hittat bra linser nu från en kamera som jag ska försöka plla bort. Fixat med en cd dummy också så nu är alla bitar på plats!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...