Gå till innehåll

Skott i pannan


giallo

Recommended Posts

Vi ska börja filma vår nya långfilm nu, och jag har en fråga. I en scen ska en kvinna bli skjuten i pannan. Jag vill gärna visa det i kameran, men vet inte riktigt hur man ska göra. Vi vill inte använda digitala effekter utan vill gärna göra det live. Tänker inte heller skjuta en paintboll kula i pannan på henne. Är det någon som har några idéer på hur vi ska göra?? Tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Det där med att "skjuta" en stråle "blod" på något slags hötrycksmässigt sätt kanske funkar i pannan också?[/citat]

 

Är ju ytterst tveksam till realismen i att det skulle flyga ut en stor blodstråle ur pannan. I och för sig har jag ju aldrig sett någon bli skjuten i pannan i verkligheten, men på film brukar det ju mest bli en liten röd fläck. I värsta fall börjar det rinna ut lite blod ur hålet.

 

Någon idé om hur man skall gå tillväga har jag dock inte riktigt om man måste se kvinnan i fråga i bild i ögonblicket hon blir träffad. Min första tanke är ju att sminka dit ett "hål" och i så fall retuschera bort det i datorn innan hon blir träffad. Bara en första tanke som sagt, vet inte om det hjälper.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Adam88]Det där med att "skjuta" en stråle "blod" på något slags hötrycksmässigt sätt kanske funkar i pannan också?[/citat]

 

Det förmodligen det han vill uppnå. Problemet ligger ju i att man måste gömma slagen på något sätt och det är ju inte lätt då det inte finns några kläder att gömma den bakom.

 

Antar att du på något sätt får sminka över slangen och du inte vill retushera bort den i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skall det vara ingångshål eller utgångshål? Om skottet skall gå in i pannan kan jag tänka mig att man filmar ansiktet från framsidan. En person utanför bild laddar ett sugrör från macdonalds med en papperskludd (bomul?) med röd färg och blåser kludden hårt så den landar mitt i pannan. Det gör inte ont, men är pappersudden bara uppblött ordentligt så smackar den rätt bra i pannan. Akta ögonen bara. Antingen får man sikta noga eller ha glasögon. Mina barn brukar få för sig detta ofog att blåsa blöta servetter på varandra när vi är på macdonalds så jag vet att i alla fall deras servetter funkar finemang.

 

Om, man nu vill ha splatter så kan det säkert kombineras med slangar och trycksprutor på baksidan av huvudet. Där lär de inte synas. Om samma person som blåser, även trycker av borde det bli synkat också.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=DeCaf]

Är ju ytterst tveksam till realismen i att det skulle flyga ut en stor blodstråle ur pannan. [/citat]

 

 

Det var inte riktigt det jag tänkt heller...

 

I vissa filmer finns ju inte huvudet kvar ens när man skjuter någon där...

Länk till kommentar
Share on other sites

en idé är att man filmar henne i profil och ser blod skvätta både frammåt och bakåt. då kan ju huvudet täcka hela blodanordningen både frammåt och bakåt. se till att det skvätter ordentligt bakåt bara så man ser att kulan går ditåt. detta var bara en idé som dök upp rent teoretiskt så man får exprimentera sig fram med olika slangar och lösningar. kan vara värt ett försök!

Länk till kommentar
Share on other sites

jävligt snyggt men jag skulle inte kalla det "en film" och introtexten och allt det där var lite onödigt. :) (men snyggt)

 

skulle gärna se en tutorial på det där. hur har du gjort blodet bakom i dator? är det en stillbild eller? svårt att se då jag inte kan pausa eller ngt i divxplayer.

 

sminkningen i pannan ser ju ut att bli större när kulan träffar eller ser jag fel? hur har du lyckats med det i så fall, om det är påsminkat innan?

Länk till kommentar
Share on other sites

lilla_farbrorn: Tack, hehe det e sant, inte så mkt handling. Först hade jag tänkt göra ett klipp bara för att prova effekten men sen det blev en liten kortfilm istället, för skoj skull.

 

Jag maskade bort sminkningen i typ 4 frames i After Effects för att få hålet att 'uppstå'. Blodstänket i bakgrunden är gjort i Photoshop som jag sedan sammansatt i after effects.

 

giallo: trist att du inte kunde se själva skottet. Det var ju egentligen det ända syftet med filmen..

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]lilla_farbrorn: Tack, hehe det e sant, inte så mkt handling. Först hade jag tänkt göra ett klipp bara för att prova effekten men sen det blev en liten kortfilm istället, för skoj skull.

 

Jag maskade bort sminkningen i typ 4 frames i After Effects för att få hålet att 'uppstå'. Blodstänket i bakgrunden är gjort i Photoshop som jag sedan sammansatt i after effects.

 

giallo: trist att du inte kunde se själva skottet. Det var ju egentligen det ända syftet med filmen..[/citat]

 

Tattarn: Är du samma som tattarn på animate?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=tattarn]I en film jag nyligen gjorde så blir jag skjuten i pannan, filmens syfte var egentligen bara att prova på den effekten. Ni kan tanka filmen här: http://hem.bredband.net/b297997/tvillingen_comp.avi

(20 mb, kräver divx)

 

Där är skotthålet smink men blodstänket i bakgrunden datagjort.[/citat]

liten fråga bara: varför har du använt ett pistolljud där pistolen har använt silencer...?=)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jawo: ja det e samma tattarn.

 

Santafantasma: Hehe, jag provade med vanliga pistolljud också men det såg inte bra ut. Alla hade feta ekon o det såg inte realistiskt ut med tanke på miljön. Sen har också pistolen en silencerliknande grej längst fram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...