Gå till innehåll

Bärbar-dator djungel - Hjälp!


ChemicalTV

Recommended Posts

Hallau, kan inte så mycket om datorer egentligen, men nu behöver jag införskaffa mig en ny bärbar som ska orka med att köra enklare redigeringsprogram som typ premiere elements (inga after effects program eller nåt) och adobe photoshop typ, mest som en hobby mot jobb dator. Har blivit rekomenderad att kolla efter intel core i7 processor och ett annat grafikkort än intel HD Graphics, och mina önskemål är minst 250 gb ssd (kan lägga filer på en extern hårddisk annars, väl?) och typ 14-15 tum på skärmen, (har en 15" just nu och känner mig bekväm med den storleken)... det är typ allt jag tagit reda på. Men nu har jag kollat i veckor och velat fram och tillbaka och antingen faller det på det ena eller det andra, för lite minne, fel grafikkort, för dyr, blaha... har kikat på asus och då faller det på skärmen som verkar lite... plastig och matt? om det går att förklara det så? och så har jag kollat på hp, men de bärbara datorerna jag funderat på har fått dålig kritik, och dessutom verkar det varnas för hp som dåligt märke (även kollat acer, men samma här där det varnas för dåligt märke). Vad har ni för erfarenheter, särskillt asus? är skärmarna något förekommande som stör eller påverkar vid videoredigering? Någon som har tips på dator annars jag borde kolla in? budget:typ 10 000, gärna billigare.

 

Tack på förhand, som sagt kan inte mycket om datorer!

Länk till kommentar
Share on other sites

Största frågan är vad för material du tänker dig redigera, från vilken kamera, i vilken upplösning, i vilket format osv.

Hur pass viktigt grafikkortet är i Premiere Elements vet jag inte riktigt, gissningsvis då jag förstår det som så att elements inte stödjer CUDA så spelar grafikkortet ingen som helst roll.

 

En matt skärm är oftast bättre, hur en plastig skärm är har jag ingen aning om, vad betyder det ens?

Asus får generellt mycket bra kritik, både i hållbarhet och upplevelse, HPs billigare konsumentprodukter får mycket riktigt ofta rätt dålig kritik och Acer överlag det samma. Dock därmed inte sagt att alla Acer och HPs billigare modeller är dåliga, finns alltid variation.

 

Specificera gärna och om inte annat lycka till, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Asus, Apple, Dell och Lenovo är väl de som jag hört mest gott om oavsett prisklass - sett till ren hållbarhet då.

 

Skulle titta på en laptop med 8-16 gb ram, en processor på ~3 GHz (i5 eller i7) - fyra kärnor om man ämnar att göra "lite allt möjligt" och ett GTX 1060/1050. De brukar gå att hitta för runt 10-11 000.

 

Den här tyckte jag såg fin ut, och skulle mycket väl kunna tänka mig en sån själv om jag ville ha en laptop att jobba på:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4189277

 

Eller den här, med lite annan config (bättre processor, sämre grafik, mindre ram - lägre pris):

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4267035

 

Som Peus säger så handlar ju allt om vad man vill göra. Jag själv sysslar mycket med både det grafiska och "vanlig" klippning, och vill gärna ha en processor med många kärnor och bra grafik, likväl som mycket ram (inga kompromisser). Men använder man program som inte kan utnyttja ett bra grafikkort finns det ju ingen vits att ha ett sånt, om man inte tänkt ha en massa skärmar kopplade till eller dyl.

Länk till kommentar
Share on other sites

Peus: Hm... Filmar mest med min systemkamera, Nikon d3200, enligt deras hemsida är det MOV och 1920x1080, och skulle vilja kunna spara i mp4 (men ja, det finns nog bättre format, men det är det jag känns mest bekant med), och AVI (?) Är inte alls bekand med CUDA, får kolla vad det är för något!

Ok, men då är det kanske inte helt ute på hal is att kolla på Asus ändå. Haha, ja hur ska man förklara mer än- plastig? ;) Klippningsmässigt är det väl ganska basic, inte så mycket grafiskt, men vill gärna ha möjligheten till det då det ändå dyker upp som projekt ibland.

 

Smörgåsmannen: Aha, lenovo också? har inte alls kollat in, har hört lite dåligt om dem, men det kanske är mer åt deras billigare ändå? De jag pratade med ansåg i5 allt för svag, men det kanske är ett säljarknep?

Innehållsmässigt är det inget och klaga på verkar det som, tycker tyvärr inte att speldatorer är så himla snygga dock ;)

 

ghijohansson: Har ej sett, ska läsa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte snygga, men byggda för höga temperaturer etc. får man anta! Lenovo är gamla IBM persondatorer som jag förstått det. De datorerna verkade hålla i evigheter.

i5 är bara för svagt när det man gör kräver mer! Skulle satsa på högre klockfrekvens och fler kärnor framför om det står i7 eller i5 på förpackningen. Och behöver man CUDA så bör man också prioritera grafikkort över det. Min Macbook med en tvåkärnig i5 har jag grade:at en kortfilm, gjord på Sony F5 med, som exempel. Har inga dåliga minnen från det.

 

Jobbar man professionellt med allt möjligt, varje dag så gynnas man väl av en i7. Skillnadeb finns ju, frågan är mer vem som faktiskt märker den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lenovo finns ju som Lenovo "Business" (evighetsmaskinen) och Lenovo "standard" (konsumentmaskinen), men jag skulle nog själv kolla närmare på dem.

ASUS har en miljon modeller (typ), oftast bra maskiner men en del av dem - som du sett - har rent ut sagt otroligt dåliga skärmar. Köp på ett ställe där man kan testa/se.

Skulle personligen inte ta i en Acer med tång, har div släktingar med Acer och dom bara pajar. . .

 

Elements kan i stort sett inte utnyttja grafikkortet i någon större utsträckning, men 2Gb dedikerat minne är ju bra.

Hög klockfrekvens är bra, likaså är 16 Gb minne om man ändå ska köpa.

 

Jag skulle nog kolla ASUS gaming serie, Lenovo eller en något dyrare HP.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle önska att någon annan kommenterade eftersom jag aldrig redigerat med SSD, bara med traditionell hårddisk. Om jag uppfattat saken rätt så ger SSD ej någon prisvärd prestandaökning vid videoredigering. Vid videoredigering har man ju ett begränsat antal stora filer medan SSD är bäst när man har många små filer. Och hårddisk är ju billigare än SSD.

 

Men samtidigt vore det bra om någon som redigerar med SSD också ger sin åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror helt på vad du redigerar med för material. . . för mig som oftast kör 4K/UHD med en Atomos Recorder är SSD ett krav (eller raidade snurr-diskar). Klipper du med stora mängder media i "MTV-tempo" eller om du kör Multicam-redigering där många filer ska läsas samtidigt så är det också en fördel. Sen kan SSD göra stor skillnad om du använder den som Cache-disk för ex After Effects.

 

Allt beror på vad man gör. Men klipper man enklare filmer med DSLR-material i 1080 så räcker ju snurr-diskar långt. (Som förvisso markant tappar i fart när dom blir fulla.)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...