Gå till innehåll

Första manus, bara intro hittils.


Mohammedh

Recommended Posts

Det första jag reagerade på är att manuset inte följer standardformat för filmmanus. I början när man skriver filmmanus är det väldigt lätt att man tycker att det är onödigt med standardformat, men det finns där för att göra det lättläst och lätt att bedöma i form av t ex längd på färdig film. Dessutom reagerar alla läsare av filmmanus på avsaknaden av korrekt format, och det är inte att göra ett bra första intryck.

 

Sedan kändes det inte som att manuset var särdeles visuellt. "I luften stannar allt" och sen tittar vi på en stillastående bild av någon som faller från en balkong i 3-4 minuter medan vi lyssnar till en berättarröst. En frusen bild i mer än tio sekunder upplevs som oerhört långt. Och att lyssna på någon som berättar historien dessutom. Det är inte filmistiskt. Det är mer radioteater eller något litterärt som en novell.

 

För att få till standardformat på manuset så rekommenderar jag gratisprogrammet Celtx samt Filmmanus och dramaturgi

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tänkte försöka göra kritik på ditt manus och strunta i formateringen, men det går inte. Om du ska skriva manus så är det ett visst format som gäller. Annars blir den prosa, en berättelse i text, en nerskriven historia - men inte ett manus.

 

Det är inte särskilt svårt och kan faktiskt vara rätt kul att upptäcka hur man formaterar manus. Bli inte en slav under formateringen men respektera den, framförallt för alla de som ska LÄSA ditt manus.

 

Med det sagt...

 

I din story har du en berättarröst som ligger på väldigt länge, medans mannen (Aron?) hoppar. Men "I luften stannar allt". WTF? Vad menar du? Är bilden/framen fryst, som en stillbild, medan berättarrösten orerar en lååååång utläggning?

 

Du måste beskriva händelserna mer visuellt, så att man kan läsa sig till hur det utspelar sig och syns framför våra ögon.

 

"Sen börjar låten sympathy for the devil med stones."

- Och där ligger Aron(?) fortfarande i en fryst stillbild?

 

Försök skriva om allt utan berättarröst, gör om all dialog till en visuell berättelse istället. Den gamla devisen "Show, don't tell" blir aldrig sliten.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Desiree. Det första jag reagerade på vad låten om jag inte har lärt mig fel har jag för mig att manusförfattaren endast skriver

1. repliker

 

2. Handlingen.

 

Det är det enda en manusförfattare ska skriva. Om du vill just att den låten ska vara med. Då kan du prata med Producenten, Regissören och musiksättaren om det.

 

Annars gillade jag introt. Sätt in lite INT/EXT i manuset bara och gör om texten lite och ha inte så mycket detaljer som inte är SUPERVIKTIGT.

 

Annars bra jobbat ha de gött och lycka till.

 

Mvh

 

Byllan

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller även jag med om att du kan behöva kolla över formateringen, jag förstår din historia och jag tycker den är visuell på så sätt att den ger mig bilder i huvudet, men de bilderna kanske inte överensstämmer med din bild av hur det ska vara. Därför behövs ditt avtryck i både det visuella och det du berättar. Vad ser vi i bild när voice-overn drar igång? Jag tror inte du tänkt dig ha den frusna bilden under hela introt, eller hur? Skippa svordomarna i Voice overn. Och ta åt dig av de andras råd, läs andra filmmanus och kolla hur de är skrivna, skaffa dig celtx, som är gratis och skriv om manuset i det, men skriv det så att vi förstår hur DU vill att det ska se ut. I övrigt gillar jag idén och upplägget, lite Unbreakable-känsla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst lovemovies

Bra tips MugshotPaparazzi. Det där med bilder i huvudet är alltid svårt, som att läsa boken och sen se filmen. Det är ofta som man blir besviken.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Instämmer med i princip allt som sagts.

 

Men med det sagt, så tycker jag du visar på en intuitiv förståelse av "manus rytm". Det handlar i detta fallet inte så mycket att du bör "skriva om" innehållet utan snarare bara lägga upp det rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...