Gå till innehåll

In Dreams


Markoring

Recommended Posts

Hallå alla glada filmfantaster!

 

Rivstartar mitt nya medlemsskap här på voodoos forum med att ladda upp något synopsis liknande.

 

Jag har inte börjat skriva på själva manuset än utan endast spånat idéer och kommit fram till detta. Slutet har jag ärligt talat inte helt klart för mig än... Trots detta skulle lite kritik vara fantastiskt. Vad tror/tycker ni om storyn hittills?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow riktigt fantastisk story måste jag säga! Den var vacker. Jag vet inte riktigt om jag kan hjälpa dig dock.

 

Men rent spontant så skulle mannen kanske leta efter kvinna och hitta henne men att hon är förlorad och tycker att mannen är konstig nu när hon har fått en mängd fördomar(progapanda) och då för att göra kvinna som han älskar lycklig så försöker han drömma fram den perfekta mannen för henne som ändå är lik honom men på många sätt inte. Detta tär på honom men han gör det för att kvinnan betyder allt för honom och han vill bara göra henne lycklig...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan!

 

Bra jobbat!

 

Jag är väldigt förtjust i början; i hur han är vaken för att få drömma. Kontrasten mellan hans känslomässigt torra, vakna upplevelser och hans passionerade flödande drömmar funkar himla fint som symbol för hur människor agerar ut i fantasin vad de inte vågar i verkligheten.

 

Jag tycker inte riktigt om hur han går till ett medium; för mig passeras då gränsen där det overkliga säger någonting om verkligheten, men som berättelsen ser ut nu är mitt förslag att hela indiandrömframbringandet och kvinnan i verkligheten är en psykos från hans sida - sprungen ur kärleksförsakelse som barn, triggad av kvinnan i drömmarna och förlöst av insomnian. Det är därför ingen annan kan se henne - och hans försök att skydda henne mot omvärlden är egentligen ett sätt att skydda sin egen hemliga längtan efter kärlek från omvärldens avslöjande ögon.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för den snabba och positiva responsen!

 

Pilotman: Jag har själv tänkt detta som ett scenario. Har dock inte valt att inte betona att det är detta som faktiskt händer. Jag gillar när filmer förblir öppna för personlig tolkning. Vissa kanske köper helt att han lever i en bisarr värld där dessa saker existerar, medans vissa som du snarare tror att detta är en mans resa in i Schizofreni/psykotiskt tillstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt skrivartips är att du bestämmer dig för vad du vill säga med slutet. Det kan för tittaren vara ovisst vad som händer men om du för digsjälv säger att det ska vara "öppet" hamnar du i den obegränsade valfrihetens återvändsgränd.

 

Och att någonting är öppet för personlig tolkning kräver ju att det finns någonting att tolka - någonting du har tänkt ut och placerat i filmen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att detta (schizo/bisarr verklighet/...) är något som inte borde/kan vara öppet för personlig tolkning? Alltså att jag bör välja något scenario och betona det i filmen?

 

Min personliga tolkning kanske är något helt annat än dessa och det tycker jag är okej. För jag anser att film, precis som vilken konstform som helst kan vara subjektiv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste igenom och tycker du har en intressant grej på gång.

 

Fastnade dock på det här:

När han får reda på vad X är ute efter så säljer han honom ingredienser och en gammal indiansstams hemligheter om hur man kan extrakta personer eller ting ur drömmar.

 

Det finns dock regler för detta användande. En person man extraktar från en dröm ses och upplevs bara av dig själv, men är inte mindre verklig för det. Personen anser också själv att den är helt verklig. Du som extraktar ger genom din fantasi personen hela dens historia, minnen och karaktärsdrag. Vanligtvis brukade indianerna implementera i personens huvud att den var född ur en dröm och att han bara kunde ses av sin skapare. Detta ledde dock till att personen ofta blev galen/melankolisk t.ex.

X går igenom den spirituella proceduren men utesluter att implementera denna sanning.

 

Det här med extraheringen av en drömperson känns som information som man kan välja att delge tidigt, sent, eller väldigt subtilt. Kanske är det bättre att låta tittaren förstå först mot slutet, som en knorr, dvs storyn skulle kunna utformas så att man som tittar inte görs uppmärksam på vare sig metoden eller denna regel, så man tror att drömkvinnan är verkligt verklig (hm, du förstår förhoppningsvis vad jag menar). Jag tänker på The Sixth Sense som exempel, "I see dead people".

 

En annan detalj: Indianer? Utspelar det här sig i Nordamerika? Skulle lika gärna vara samer, aboriginer, inuiter eller annat "naturfolk" var helst i världen. Varför just indianer?

 

Drömkvinnan skulle också kunna frammanas genom en högteknologisk lösning: som exempelvis i Inception eller Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Jag tyckte att indianer ledde mig in på ett tankespår som drev mig från storyn, men det är förstås en smaksak.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Berättelsen känns väldigt speciell och nytänkande, även om en del känns igen från andra filmer. Gillar den verkligen, tycker du har något unikt på gång. Håller med om pilotmans första inlägg.

 

Tycker även du bör försöka utveckla bakgrunden, dvs vilken typ av värld han lever i (känns just nu som en blandning av modern och gammal/sagolik) och hur han går till väga för att göra vissa saker. T.ex. detta med klardrömmarna, vilket är knepigt att lära sig. Införskaffar han sig en bok om ämnet och tränar upp förmågan eller lär han sig det bara naturligt eftersom han tvingar sig själv att sova så mycket?

 

Som sagt, början känns väldigt intressant, tror mittendelen med indianen och drömextrahering behöver utvecklas mest (högteknologiskt eller ej?). Men gillar helt klart Anders Myrdahls förslag på slutet.

 

Bra jobbat!

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att detta (schizo/bisarr verklighet/...) är något som inte borde/kan vara öppet för personlig tolkning? Alltså att jag bör välja något scenario och betona det i filmen?

 

Min personliga tolkning kanske är något helt annat än dessa och det tycker jag är okej. För jag anser att film, precis som vilken konstform som helst kan vara subjektiv.

 

 

Jag tror inte du behöver välja scenario - än, men jag tror du behöver fundera ut vad du vill säga. Vill du visa på människans längtan efter kärlek, skammen över densamma , eller den kärlekssjukes upplevelse av världsfrånvändhet, etc? Jag tror att när du vet det kommer det gå lättare att skriva - och din film kommer vara betydligt roligare att tolka.

 

Kör hårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket återigen för alla kommentarer! Tog bort filen, ska nog utveckla den antingen till ett manus eller novell. Tiden får utvisa.

 

Tråden kan tas bort @ mods

 

Trådar tas inte bort.

 

Det är givetvis inget krav, men det uppskattas om filen ligger kvar. Det blir en begripligare tråd då. Om du ändå vill ta bort filen, vänligen skriv att den är borttagen och varför.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...