Jump to content

pilotman

Members
  • Posts

    25
  • Joined

Personlig information

  • City
    Malmö
  • Job/title
    Student
  • Name
    Oskar Skön

Filmskapande

  • Influences
    woody allen, min filmlärare dennis, charlie kaufman
  • Interests
    Resa, relationer

pilotman's Achievements

Explorer

Explorer (4/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

10

Reputation

  1. Finns det månne någon svensk motsvarighet till archive.org?
  2. Det är fint foto och klipp, men det hela är för melodramatiskt för min smak.
  3. Hej! Jag har läst till sida 33. När det är som bäst svänger manuset och karaktärerna blir levande. Jag tycker scenen där Paula och Jessica diskuterar det första brevet sänker tempot och är dramatiserad mer än situationen kan bära. I denna scen blir även Paula som i övrigt är en ostrukturerad karaktär plötsligt väldigt målmedveten. Jag köper hennes loja förföljande av Sara (Paula är arbetslös med mycket tid) men inte den plötsliga disciplinen. Allt tjat om Polisen efter ett brev? Finns det inga andra alternativ?
  4. En eloge för att ha gett stockholm en time-lapse-skrud likt andra metropoler som snabb-avbildas på vimeo; dubai, new york mm. Jag diggar, fina bildutsnitt.
  5. Det måste finnas nåt man kan känna igen sig i för att en sketch ska fungera, något ni vrider till något humoristiskt eller dråpligt. Ni är påväg ditåt - man känner ju igen den typiska romantiska middagen, eller obehaget när en främling sätter sig bredvid på parkbänken, men ni drar på stora vfx-växlar istället för att utveckla situationerna - men ett litet skämt blir inte större för att man visar det med en gigantisk specialeffekt. Jag tycker de är gediget filmade och klippta och med imponerande specialeffekter, men testa att lägga mer tid på manus. Skriv te.x en scen utan specialeffekterna och lägg den tiden på manuset istället. Se vad det gör för skillnad.
  6. Hej! Bra jobbat. Håller med föregående om att du beskrivit bra i början men du utelämnar det svåraste, och i denna filmen viktigaste: vad händer i denna katt-och råttalek? Vilka händelser leder till att han successivt blir en kallhamrad mördare? Att beskriva valet är onödigt. Det framgår av situationen att han har ett val, om du tidigare tydligt visat att han behöver pengar.
  7. Bra jobbat! Jag tror ni kan tänka på vad som är viktigt att visa. Säger vissa scener samma sak? Är all information man får nödvändig? Hitta kärnan i karaktärerna och handlingen - och skala bort resten. Det kan bli bättre!
  8. Jag tror inte du behöver välja scenario - än, men jag tror du behöver fundera ut vad du vill säga. Vill du visa på människans längtan efter kärlek, skammen över densamma , eller den kärlekssjukes upplevelse av världsfrånvändhet, etc? Jag tror att när du vet det kommer det gå lättare att skriva - och din film kommer vara betydligt roligare att tolka. Kör hårt!
  9. Mitt skrivartips är att du bestämmer dig för vad du vill säga med slutet. Det kan för tittaren vara ovisst vad som händer men om du för digsjälv säger att det ska vara "öppet" hamnar du i den obegränsade valfrihetens återvändsgränd. Och att någonting är öppet för personlig tolkning kräver ju att det finns någonting att tolka - någonting du har tänkt ut och placerat i filmen!
  10. Hejsan! Bra jobbat! Jag är väldigt förtjust i början; i hur han är vaken för att få drömma. Kontrasten mellan hans känslomässigt torra, vakna upplevelser och hans passionerade flödande drömmar funkar himla fint som symbol för hur människor agerar ut i fantasin vad de inte vågar i verkligheten. Jag tycker inte riktigt om hur han går till ett medium; för mig passeras då gränsen där det overkliga säger någonting om verkligheten, men som berättelsen ser ut nu är mitt förslag att hela indiandrömframbringandet och kvinnan i verkligheten är en psykos från hans sida - sprungen ur kärleksförsakelse som barn, triggad av kvinnan i drömmarna och förlöst av insomnian. Det är därför ingen annan kan se henne - och hans försök att skydda henne mot omvärlden är egentligen ett sätt att skydda sin egen hemliga längtan efter kärlek från omvärldens avslöjande ögon. Lycka till!
  11. Tack Luzer, jag tänkte inte på att kolla inställningarna, är inte alls van att jobba med ljud! Ska meddela hur det går
  12. Tack för svaret! Jo jag använder zoom H2. Kan jag time-stretcha ljudet i final cut pro 7 eller behöver jag använda soundtrack pro till det? Konstigt att de tappar synk! Borde inte tiden gå i samma tempo både för min zoom h2 och min kamera? Tack för hjälpen!
  13. Hejsan! Jag ska filma en dansföreställning och tänkte ta upp ljudet externt och synka ljud och bild i efterhand. När jag synkade det provfilmade materialet märkte jag att ljudet var synkad i början där jag hade synkat men inte i slutet. Jag såg då att ljudet var tre sekunder längre i final cut än när jag spelar upp filen i Quicktime (eller trycker på visa fil-info) och antog att off synket har med det att göra. Filen är ungefär 22 minuter lång och i mp3-format. Har någon en aning om vad varför ljudfilen blir tre sekunder längre i final cut pro än i findern? Har det med fps att göra? Kan det finnas någon annan anledning till att ljudet är offsynk i slutet? Kan det fixas på något annat sätt? Stort tack på förhand! All hjälp är till stor hjälp /oskar OBS! Ljudet blir alltså tre sekunder LÄNGRE när det läggs in i FCP
  14. Jag trodde inte heller min dator skulle ha problem med det! Men tekniken lyssnar inte på mina argument! :) Det är filmat med canon HV30 (som spelar in på band) i 1080i och läggs in som AVCHD-filer när jag för över dem via HDV split. Finns det något bra program för att omkoda? Eller något tips på att göra preview:n lättare för datorn att processa?
  15. Hejsan! Jag skulle verkligen behöva redigera i HD i mitt adobe premiere pro cs4, men det hackar och gär rejält långsamt. Finns det något sätt att få videofilerna att flyta bättre? Jag har satt ner "quality" på videofönstrena till både "draft" och "automatic" men det vill sig ändå inte riktigt. Finns det någon inställning där jag kan ställa in buffer tiden för preview eller ställa om till Hardware acceleration? Eller är min dator för dålig? Specs: Processor: AMD Tution™ X2 Dual-Core Mobile RM-70 2,00 GHz RAM: 3 GB 32-bitars operativsystem Jag ser gärna klippen i låg kvalité under själva klippningen men jag skulle behöva få ut dem i HD när projektet produceras. Är oerhört tacksam för all typ av input!! :)
×
×
  • Create New...