Gå till innehåll

Ljudet blir tre sekunder kortare i FCP


pilotman

Recommended Posts

Hejsan!

Jag ska filma en dansföreställning och tänkte ta upp ljudet externt och synka ljud och bild i efterhand. När jag synkade det provfilmade materialet märkte jag att ljudet var synkad i början där jag hade synkat men inte i slutet. Jag såg då att ljudet var tre sekunder längre i final cut än när jag spelar upp filen i Quicktime (eller trycker på visa fil-info) och antog att off synket har med det att göra. Filen är ungefär 22 minuter lång och i mp3-format.

 

Har någon en aning om vad varför ljudfilen blir tre sekunder längre i final cut pro än i findern? Har det med fps att göra? Kan det finnas någon annan anledning till att ljudet är offsynk i slutet? Kan det fixas på något annat sätt?

 

Stort tack på förhand! All hjälp är till stor hjälp

 

/oskar

 

OBS! Ljudet blir alltså tre sekunder LÄNGRE när det läggs in i FCP

Länk till kommentar
Share on other sites

En orsak skulle kunna vara ifall ljudet är in spelat i VBR, Variable Bit Rate. Det är något som gärna ställer till problem med såna saker om man har otur, men faktum är att man aldrig någonsin bör spela in sync-ljud i MP3, formatet är verkligen inte gjort för det.

Vad du skulle kunna göra är att formatera om ljudet till Wave eller AIFF i något annat program där synctiden stämmer. Jag vet inte vad du hade för fieldrecorder, men iaf Zooms maskiner håller inte syncen nån längre tid. Är det så, så kommer du behöva Time-Stretcha ljudet efter kameraljudet åsså för att få det rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret! Jo jag använder zoom H2. Kan jag time-stretcha ljudet i final cut pro 7 eller behöver jag använda soundtrack pro till det? Konstigt att de tappar synk! Borde inte tiden gå i samma tempo både för min zoom h2 och min kamera?

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tidsklockan brukar inte vara superexakt på billigare prylar. Men jag tycker ändå 3s verkar ganska mycket. Ställ om ditt projekt till exakt samma inställningar som ljudet har innan du importerar det och se om det blir någon skillnad. Samma fps, bits och samplingsfrekvens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...