Gå till innehåll

Magic Lantern för 550D


ChrisSFP

Recommended Posts

Glömde kanske säga att det fungerar klockrent ;) Bara för ljudet och crop mark är det värt det :) Intervallfoto fungerar sådär.. men har ju en riktig så kanske inte därför jag kör ML.

 

Menyerna är faktiskt sjukt lättöverskådliga, de fungerar riktigt bra, är bättre än det ser ut i demot.

Länk till kommentar
Share on other sites

Glömde kanske säga att det fungerar klockrent ;) Bara för ljudet och crop mark är det värt det :) Intervallfoto fungerar sådär.. men har ju en riktig så kanske inte därför jag kör ML.

 

Menyerna är faktiskt sjukt lättöverskådliga, de fungerar riktigt bra, är bättre än det ser ut i demot.

 

Du har inte stött på några problem? Jag tänkte om några av kamerans tidigare inställningar/funktioner har påverkats negativt?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Hur bra blir ljudet när man kan ställa in ljudet manuellt. Behöver man helt enkelt ingen separat ljudinspelare med Magic Lantern utan är det bara att plugga in micen å köra?

En bra mick och bra ljudinställningar ger bra ljud rakt in i kameran med Magic Lantern.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Har precis installerat Magic Lantern. Blev dock lite konfundersam. När jag har zebra påslaget syns ett blått rutnät där de mörkare partierna finns i bilden. Ska det vara så?

 

Skulle även vilja ha mer ingående längre förklaringar av varje funktion. Nån som har koll på någon sådan sida.

Länk till kommentar
Share on other sites

För mig saknas funktioner ml-menyn. ISO, Kelvin mm finns inte. Vet inte om jag gjort nått fel. Som jag tidigare sa funker inte heller Zebran som den ska.

Sade du verkligen att Zebran inte fungerar som den ska? Det underexponerade får ett blått rutnät, det överexponerade får ett rött. Är det inte så för dig?

 

Installerade du ISO-uppdateringen också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså ska det vara så! Jo det underexponerade får ett blått rutnät. Har inte varit vid något stark ljuskälla så osäker med det röda. Jag är van vid att det blir tunna svarta ränder av zebra enbart på det överexponerade. Därför jag blev förvirrad.

 

Blev även lite förvirrad av numreringen av zebran. Jag är van med en skala upp till 99 eller hundra procent. Hur ska man tänka med Magic Lanten? Vill ha en 70 % zebra i känslighet.

 

Jaså man ska uppdatera ISO. Vart gör man det?

Behöver även kelvin-funktionen en uppdatering för att synas i menyn?

 

Edit: Jag skulle såklart ladda ner den senaste uppdateringen. Blev rätt stor skillnad faktiskt på det mesta och de saker jag nämnde fanns med i menyn. Men jag undrar fortfarande om zebra-känsligheten i procent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså ska det vara så! Jo det underexponerade får ett blått rutnät. Har inte varit vid något stark ljuskälla så osäker med det röda. Jag är van vid att det blir tunna svarta ränder av zebra enbart på det överexponerade. Därför jag blev förvirrad.

 

Blev även lite förvirrad av numreringen av zebran. Jag är van med en skala upp till 99 eller hundra procent. Hur ska man tänka med Magic Lanten? Vill ha en 70 % zebra i känslighet.

 

Jaså man ska uppdatera ISO. Vart gör man det?

Behöver även kelvin-funktionen en uppdatering för att synas i menyn?

 

Har du verkligen läst den här?

http://magiclantern.wikia.com/wiki/550D/UserGuide

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du det här:

 

Enable/disable zebra stripes, which indicate overexposed or underexposed areas.

 

NRec setting: zebras are only displayed while not recording.

 

Keys:

 

"SET: toggle between ON/OFF/Auto

DISP: change threshold for underexposure

Q: change threshold for overexposure

Brightness values are between 0 and 255. A threshold equal to 0 will disable blue zebras, and 255 will disable red zebras."

 

Tror jag blir lite förvirrad av 255 istället för 100 procent kanske. Betyder det då alltså att 255 står för 100 %. Jag brukar nämligen vilja ha en zebra-känslighet på 70%. Ska jag helt enkelt räkna ut 70% av 255 för att få rätt zebrainställning för mig. 255, är det något man använde någon annanstans?

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du det här:

 

Enable/disable zebra stripes, which indicate overexposed or underexposed areas.

 

NRec setting: zebras are only displayed while not recording.

 

Keys:

 

"SET: toggle between ON/OFF/Auto

DISP: change threshold for underexposure

Q: change threshold for overexposure

Brightness values are between 0 and 255. A threshold equal to 0 will disable blue zebras, and 255 will disable red zebras."

 

Tror jag blir lite förvirrad av 255 istället för 100 procent kanske. Betyder det då alltså att 255 står för 100 %. Jag brukar nämligen vilja ha en zebra-känslighet på 70%. Ska jag helt enkelt räkna ut 70% av 255 för att få rätt zebrainställning för mig. 255, är det något man använde någon annanstans?

Testa vad som passar dig bäst. Det är lite av en smaksak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...