Gå till innehåll

children of men


louis cyphre

Recommended Posts

Nu är det här väl fel ställe, men det kändes onödigt att starta en ny tråd bara för det här... Men hur fan rattar man focus på sådana där scener? De är väl iofs väldigt repade så han har väl mätt upp avståndet på viktiga punkter eller så... Kan någon som jobbat med 35 eller 16 handhållet förklara hur fucuspullern fixar typ en sådan scen som sista jakten i lägret...?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag ju varken sett filmen eller dragit fokus på något större än 1/3 tums chips videokameror, men jag antar att det ligger mycket i erfarenhet och helt enkel brute force kopplat med mycket ljus, vidvinkel och pytteliten bländare. För dom kör väl ändå inte med autofokus eller? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

kom precis hem från att ha sett den på bio. Jävlar vilken ljudbild. riktigt imponerad faktiskt av mixningen på vissa ställen.

 

 

Grymt bra film också, blev lite orolig under första akten att det skulle bli lite för mycket Casablanca-influerat (vilket iofs inte är dåligt), men det intrycket vände snabbt.

barnet såg nästan inte ut som CGI. smart lösning, men en animatronisk docka hade haft mer närvaro utan att vara iögonfallande på samma sätt. man satt nästan och tänkte "oj vad levande det datoranimerade barnet ser ut att vara".

 

 

men som sagt filmen i sig var klockren så jag klagar inte på petitesser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste bryta av stämningen lite, köpte denna import DVD för att få bevittna det omtalade fotot. Men jag vart så jäkla besviken. Den tunna storyn och de ibland jobbiga skådespelar insatserna. Fotot bör få den bemärkelse den är hypad om, men filmen i sin helhet är inte mycket för min del. Dock Michael Caine är som vanligt härlig. Tråkigt att han och Moore inte var med så mycket bara...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag måste säga att det är en väldigt välgjord film, bedrägligt enkel i uppbyggnaden med en rak handling men så mycket detaljer som ökar trovärdigheten. Dock så tyckte jag Julianne Moore var felcastad, producenterna ville väl öka på marknadsvärdet :( Hittade en artikel på nätet om specialeffekterna som jag tyckte var både spektakulära och underordnade storyn på rätt sätt: http://www.fxguide.com/article390.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Har ju glömt att jag sett filmen (om nu någon bryr sig förståss:p) för någon vecka sedan. Tänkte på några saker...

 

1. Förbannat snyggt och jag grämer mig för att jag inte kunde se den på storduk.

 

2. jag vägrade länge tro på att bilscenen (ni som sett vet vilken) var filmad utan någon form av greenscreen. Men sedan såg jag ett klipp på youtube från amerikanska dvd-releasen (fy fan för vår ynkliga bare-bone-utgåva:() där det förklarades väldigt noggrant. Stooora aplåder på de långa tagningarna!:)

 

3. ungen. väldigt välgjort... men som sagt, det var ju fortfarande en väldigt "verklig cgi-rendering", det var något som var fel... Precis som i Last Flight of Osiris och Final Fantasy Spirits Within så är det något i rörelserna som avslöjar dom. Ska det vara så omöjligt?

 

Dessa tankar ledde mig vidare på en annan film. Jag såg nyligen Alien3 igen och var fullständigt övertygad om att utomjordingen var en tidig cgi-grej... det var ju där runt T2 och dom hade ju lyckats med t-1000 där och tydligen så är ju Fincher gammal ILM-kille i grunden... men tack vare dvd-nr2 så fick jag ge mig... det var gammal hederlig docka...

 

Jag måste nu tänka om och se över mina okulära kunskaper om effekter... kan ju inte sitta och gissa fel hela tiden;)

 

Vill skriva mer, män Mission Impossible 2 börjar snart igen på tv4 :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Illa att du missar hur alla effekter är uppbyggda. Förslår att du börjar genast träna upp dig till sensei-level inom effekter!

 

En fin film, men jag kom på att filmen var ganska långsam dock.

Illa illa som sagt... det är dom j-la datorerna som har ställt till det. Man blir ju så lat när man analyserar de nya filmerna, tänker bara automatiskt "cgi" när alla andra teorier felar. Äldre filmer däremot är det inget problem med, där ska det mycket till innan jag felbedömmer. Alien3 var ett extremexempel, den kom ju där i cgi-brytningens tid och uppvisade flera tell-tale-signs för tidig cgi... Men, man lär sig något nytt varje dag;)

 

Men det är ju så där lite nördigt roligt att under filmtittandets gång försöka gissa hur effekter görs. Vart är närmaste lämpliga dojo Lasse_laser-san?

 

Vill du ha något långsamt att titta på så ska du se Stalker av Andrei Tarkovsky... genomsnittlig klippfrekvens på över 1 minut exempelvis... långsam men bra:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...