Jump to content

Arlanda

Members
  • Content Count

    24
  • Joined

Community Reputation

10 Good
  1. Beslutade mig för att jag nu är färdig med den här filmen: Filmat med en 550d. Roboten gjord med Blender, compositing i After effects och tracking i Syntheyes.
  2. Hej! Jag är äntligen klar med min showreel, har jobbat sporadiskt på den i ca 2,5 år. All 3d gjord med blender, den mesta compositing gjord med After effects.
  3. Christian van Caine har rätt, den du länkar till först har inte fantom-matning, länken fungerar dock inte för mig, står att thomann har tagit bort produkten ur sitt sortiment (är en gammal produkt). Din andra länk är däremot till ett kort med fantom-matning, hittade det hos thomann också: http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
  4. Någonting i den här stilen kanske: http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm Har dock ingen aning om hur den låter, misstänker att den gör jobbet någorlunda lika som din kamera, men den är betydligt smidigare att ha med sig ifall du har bärbar dator och vill kunna spela in mobilt. Borde finnas hos svenska försäljare också, thomann tar 15 euro i frakt till sverige. Annars skulle mixern som beta75 föreslagit fungera alldeles utmärkt. Vill du ha ett riktigt ljudkort får du lägga lite mer. Jag har själv ett sånt här: http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm De
  5. Ok, läste nyss ett test på JVC GZ-HM400 och även om den klarar av att filma ända upp till 600 fps så är inte upplösningen något vidare i något av slow-motion-lägena, men det kan man nog å andra sidan inte vänta sig av någon så billig kamera. http://www.camcorderinfo.com/ har utförliga tester av den typen av kameror du letar efter, kolla lite där
  6. JVC GZ-HM400 och GZ-X900 kunde kanske vara något att kolla på om slow-motion är viktigt vet dock inte hur bildkvalitén är jämfört med andra kameror i den prisklassen. Läste ett test av Panasonic HDC-TM300 där de bland annat jämförde med GZ-X900 och den var tydligen rätt dålig i mörka förhållande Tittar själv på panasonicen för att den verkar prestera ganska mycket bättre bild, men den kostar några tusenlappar till och har ingen slow-motion
  7. Ta kort på stenväggar, skriv sen ut dem och sätt upp i din scen. Alternativt kan du köra med green-screen och sen lägga in stenväggarna i efterhand.
  8. http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/prodlist.asp?qsLang=swe&type=1&id=530&code=420990 Första träffen på google...
  9. Ok, då gissar jag nog att det blir ganska svårt att hitta. Antingen får man gänga själv (men det är ju rätt svårt om man inte har grejer till det) eller så kanske det går att ändra på konstruktionsidén. Måste det vara gängad koppling? Det finns andra sätt att montera ihop rör med spännskruvar och sånt...
  10. Det där är väl helt vanliga rör för vatten och avlopp? Borde finns gott om ställen i stockholm att köpa sånt, kolla telefonkatalogen eller eniro.
  11. Ett tips för att köpa material: http://www.ironbill.se/
  12. Det är inte bara rödemickar utan gäller för de flesta mickar, om man rör den så uppstår det vibrationer i mikrofonkroppen som givetvis också går in i membranet och kommer med i ljudsignalen. Den bästa lösningen är att skaffa en elastisk upphängning till micken. En sådan här skulle hjälpa: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4530267 Men det finns billigare också om man letar lite.
  13. Om du har tillgång till ljudredigeringsprogram (audacity finns att ladda ner gratis om du inte har något annat) kan du zooma in jättemycket och använda pennan till att rita i ljudkurvan där den saknas. Försök imitera hur det ser ut före och efter. Det kommer dock troligtvis inte fungera något vidare om det är så långt som över en halv sekund, men du kan prova... Du kanske också skulle kunna prova att klippa ut en bit före eller efter och klistra in och använda crossfades mellan. Skulle kunna funka...
  14. Det hade varit lite enklare att hjälpa dig om du lagt en länk till artikeln du menade i den här tråden också, men jag tror jag hittade rätt... Tekniken han beskrev kallas MS-stereo. Den går ut på att du har en vanlig mono-mick som är riktad rakt mot ljudkällan. Sen har du en 8-mick som du sätter i 90-graders vinkel mot monomicken. Själva grejen som gör det till stereo är sedan att på ditt stereo-spår kör du in monomicken i mono och 8-micken som vanligt på den ena kanalen och fasvänd på den andra. Fördelen med den här tekniken är att du själv kan justera hur mycket stereo/mono-ljud du vil
×
×
  • Create New...