Gå till innehåll

Göra stenväggar till stopmotionfilm


zatanael 15

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Beror väl lite på hur mycket tid du vill lägga ner på väggarna. Och hur mycket tid du faktiskt behöver lägga ner på dem. Om det t.ex ska vara mörkt i rummet behöver man ju inte lika mycket detaljer osv.

Jag tror jag skulle kunna slänga upp en "how_to" här, om du beskriver lite mer vad det är för sorts stenvgg du är ute efter - uthackad grottvägg, murad sten..?

 

Överlag är frigolit och spackel ett bra alternativ för sten. Jag gissar här på att det du är ute efter är en typ "grott-stenvägg".

Karva och slipa upp den struktur du vill ha med en mattkniv och rasp/fil, och sandpappra ner de värsta skarpa (onaturliga) hörnen. Ta sedan och smeta på latexspackel (finns diverse olika märken runt 50-70kr tuben) direkt med fingret - Knappt halvmilimetertjocka lager räcker bra.

Blöt sedan en tvättsvamp och krama ur så den är lätt fuktig och dutta över hela ytan.

Om det blir för glansigt och slätt så har du för mycket vatten i svampen, och om spacklet fastnar för mycket och dras med så har du för lite vatten.

 

I stort sett vilken stenstruktur som helst kan imiteras med denna metoden.

Man kan använda olika grova svampar också, och rentav baksidan på en sådan där grön grov tvättsvamp på en del ställen. Nyckelordet för alla naturmaterial är att det ska vara ojämnt och varierande för att se realistiskt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

det finns texturerade plastskivor med tegel på i välsorterade hobbyaffärer, dessa är bara att måla så ser de väldigt verkliga ut. vet dock ej vad de kostar. annars, kan man köpa nåt som kallas för plasticards, vita plastark i A4 format i varierade tjocklekar. Sedan kan du skära ut och bygga upp en vägg med dem. Allt beror på hur mycket tid och jobb du vill lägga ner på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...