Gå till innehåll

förklara denna mickonfiguration


Octavianus

Recommended Posts

Satt och läste om att bygga en zeppelinare, vilket jag fick länktips i en annan tråd.

Om man läser det första stycket, står det om han mickonfiguration, hur han använder två micar för att få stereo på ett bra sätt. Verkar som ngt som passar mig.

Kan ngn förklara lite bättre vad han gjort, och är det ngt bra?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det hade varit lite enklare att hjälpa dig om du lagt en länk till artikeln du menade i den här tråden också, men jag tror jag hittade rätt...

 

Tekniken han beskrev kallas MS-stereo.

Den går ut på att du har en vanlig mono-mick som är riktad rakt mot ljudkällan. Sen har du en 8-mick som du sätter i 90-graders vinkel mot monomicken.

Själva grejen som gör det till stereo är sedan att på ditt stereo-spår kör du in monomicken i mono och 8-micken som vanligt på den ena kanalen och fasvänd på den andra.

Fördelen med den här tekniken är att du själv kan justera hur mycket stereo/mono-ljud du vill ha med genom att reglera volymen på de två mickarna. Och du behöver inte oroa dig över att det viktiga (mono-ljudet) ska försvinna om det spelas upp i en mono-anläggning.

 

För en utförligare beskrivning kan du läsa här:

http://www.paia.com/ProdArticles/msmicwrk.htm

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har läst nu, och försökt förstå, men fattar ändå inte riktigt det där med vad som menas med fasvänd osv med 8micen.

Hur ser arbetsflödet ut, att jag på den ena kanalen spelar in bara monomicen, och sen på den andra kanalen 8micen. Sen hemma vid redigeringsprogrammet, så grejar jag med dom, fasvänder och har mig? Om det är så, hur gör jag det i redigeringsprogrammet?

Är detta en bra teknik, ngt som jag bör tillämpa? verkar bra iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte kunna det, det räcker med en M/S-plugin!

Spela in mitt-micken på Left, & 8-micken, med framsidan riktad åt vänster & placerad direkt under eller över mitt-micken så nära som möjligt, på kanal Right, så sköter M/S-pluggen resten :-)

Sen när du fått kläm på det kan du börja mixtra med tekniken!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du behöver inte kunna det, det räcker med en M/S-plugin!

Spela in mitt-micken på Left, & 8-micken, med framsidan riktad åt vänster & placerad direkt under eller över mitt-micken så nära som möjligt, på kanal Right, så sköter M/S-pluggen resten :-)

Sen när du fått kläm på det kan du börja mixtra med tekniken!

 

ok, låter enkelt och bra. Men är det en bra teknik, verkar enkel iaf.

Sen hur vet man om en vanlig mic är en 8 eller inte? ska ju vara en som ser ut som en vanlig videomic, så den får plats i min zeppelinare jag ska bygga. Precis som kille i länken hade.

Kollade på scandinavian photo, men hittade inte en endä, men förmodligen för jag inte vet vad jag ska leta efter riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Snygg stereobild med just "stereokontroll"

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/MS_Stereo.png

 

här en bild på hur man kopplar i ett mixerbord. Det behöves en kardioidmic och en mik som går att åttakoppla. Genom att placera dem i samma position och fasvända den ena signalen från åtta-miken skapas en "virtuell" stereobild.

 

//

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...