Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har precis köpt en mikrofon för att spela in berättarröst med. I dagsläget kopplar jag mikrofonen till min kamera (Panasonic DVX100)) med fantominmatning. Men jag tycker det är lite osmidigt att först spela in ljudet på band och sedan föra över materialet till datorn. Skulle gärna vilja ha en smidigare lösning och funderade då på ett externt ljudkort med fantominmatning. Jag är en fattig student och har därför inte råd med något monsterljudkort. Skulle tänka mig något i 1000 kr klassen. Har experterna några tips?

Sedan funderade jag på rent ljudkvalitémässigt, funkar min kamera bättre/sämre än ljudkort i 1000 kr prisklassen eller är skillnaden inte nämnvärd?

Posted

Någonting i den här stilen kanske:

http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

Har dock ingen aning om hur den låter, misstänker att den gör jobbet någorlunda lika som din kamera, men den är betydligt smidigare att ha med sig ifall du har bärbar dator och vill kunna spela in mobilt.

Borde finnas hos svenska försäljare också, thomann tar 15 euro i frakt till sverige.

Annars skulle mixern som beta75 föreslagit fungera alldeles utmärkt.

Vill du ha ett riktigt ljudkort får du lägga lite mer. Jag har själv ett sånt här:

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track_pro.htm

Det är jag supernöjd med. I sverige kostar det ca 2000. Ska även finnas någon mindre modell med bara en mic-ingång.

Posted

Ja dom gör verkligen det lätt för oss konsumenter =). Jag vet faktiskt inte vad jag har för ljudkort, kan kolla upp dock men sitter vid den andra datorn nu. Det är iaf en Dell XPS 420 om det skulle säga något. Sitter en sån där minitele-mic ingång på framsidan av datorn, lär ju inte vara något att hurra för skulle jag tro.

Posted
Ja dom gör verkligen det lätt för oss konsumenter =). Jag vet faktiskt inte vad jag har för ljudkort, kan kolla upp dock men sitter vid den andra datorn nu. Det är iaf en Dell XPS 420 om det skulle säga något. Sitter en sån där minitele-mic ingång på framsidan av datorn, lär ju inte vara något att hurra för skulle jag tro.

Njae bakom mikingångarna sitter det ju en 10 kronors preamp antagligen :) Funkar för skype typ men vill man ha hyffsad berättarröst gör du nog rätt i att skaffa någon annan preamp. Det är linjeingången du ska använda om du köper en lös preamp och kopplar via, då är det "bara" A/D omvandlaren i datorn du behöver använda.

• 1 month later...
  • 1 month later...