Gå till innehåll

Köpa sugpropp för att fästa kamera på bil?


moviesandremakes

Recommended Posts

Ska spela in en film där det åks mycket bil snart.

För att fylla ut vissa av bilderna så vill jag att kameran ska sitta utanför bilen och filma

längst med vägen så att man ser t.ex. hjulet på bilen, jag gör helst detta med en sugpropp (vakumpropp?)

 

Någon som vet vart jag kan köpa ett set med det jag behöver för att göra detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte en på Biltema med tre sugproppar, och sedan ett högtalarfäste från samma butik.. Lite montering och sedan var det klart :)

 

Håller väl bara för lättare kameror, och man bör säkra upp med spännband eller liknande (fast man kanske inte vill riskera en tyngre, dyrare kamera i alla fall!). Men den sitter rätt bra och det funkade utan problem under stuntkörningsträning (sedan ska man ju lyckas få bra bilder också :))

 

/Rico

car-mount_1.jpg

car-mount_2.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Ett tag sedan tråden var aktiv. Men jag vill bara tipsa om att Manfrotto har jättebra mekaniska klämmor som du kan skruva fast på lite allt möjligt. Själv har jag haft kameran på bilens motorhuv, längst fram på båten mm. mm. Normalt sätt använder jag dock klämmorna att fästa upp ljuset med. Pålitligare än sugproppar.

 

mvh

Peter

http://www.fotografpeterlundberg.se

Länk till kommentar
Share on other sites

Nääeee.. Att fästa kameran direkt på bilen måste ge ruskigt skakig bild. Är det inte bättre att leta upp ett industriområde som saknar trafik kvällstid och göra ett stunt genom att hänga ut genom bilrutan med kameran fastsatt med ett band kring halsen. Det blir inte den mest stadiga bild men den blir mer dynamisk och mindre skakig än om du fäster den direkt på bilen. Nåja en rigg med steadycam gör det bättre men fästa direkt på bilen Nääää...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nääeee.. Att fästa kameran direkt på bilen måste ge ruskigt skakig bild. Är det inte bättre att leta upp ett industriområde som saknar trafik kvällstid och göra ett stunt genom att hänga ut genom bilrutan med kameran fastsatt med ett band kring halsen. Det blir inte den mest stadiga bild men den blir mer dynamisk och mindre skakig än om du fäster den direkt på bilen. Nåja en rigg med steadycam gör det bättre men fästa direkt på bilen Nääää...

 

Beror lite på vilken sorts bilder man är ute efter också... Har testat att sätta den lågt och filma längs marken mot framhjulen, och det ger ganska häftiga bilder. Visst skakar det en del, men jag tycker inte det är så farligt och samtidigt så blir det ganska "realistiska" bilder. Hänger du ut genom fönstret misstänker jag att det blir mer "gungig" bild, om än inte lika skakig...

 

Det finns bilriggar att köpa som fungerar ung. som sugproppsvarianten... Skillnaden är att man ofta kan få ut kameran längre från bilen och att den är specad för tyngre kameror.

 

Som vanligt - alla sätt är bra utom de dåliga... Bara det blir som man vill!

 

M.v.h.

Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tag sedan tråden var aktiv. Men jag vill bara tipsa om att Manfrotto har jättebra mekaniska klämmor som du kan skruva fast på lite allt möjligt. Själv har jag haft kameran på bilens motorhuv, längst fram på båten mm. mm. Normalt sätt använder jag dock klämmorna att fästa upp ljuset med. Pålitligare än sugproppar.

 

mvh

Peter

http://www.fotografpeterlundberg.se

 

Är man noga när man sätter fast sugpropparna så sitter kameran ganska bra. Testade att ha den på huven under stuntkörning (träning) utan problem. Naturligtvis ska man säkra upp med spännband eller liknande (vilket jag inte gjorde då). Slarvar man å andra sidan med sugpropparna så kan de lossna så fort någon nyser...

 

Men visst är klämmorna säkrare, det köper jag utan vidare. Vilket som är bäst beror lite på vilka fästmöjligheter som finns antar jag?

 

M.v.h.

/Rico

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte man skall underskatta sugkoppar. Sugkoppar använder glasmästaren för att bära stora fönster. Jag har sett folk klättra runt på husfasader med sugkoppar och min nya GPS sitter fast i vindrutan med enkel sugkopp i många mil utan att ramla ner. Jag fick låna glasmästarens sugkoppar när jag skulle byta glas i mitt akvarium för många år sen.

Sugkopparna går INTE att lossa sugkopparna om man inte lossar med spakarna på sugkoppen. Det enda jag kan tänka mig som kan störa är om man inte fört spakarna till rätt läge ordentligt. Dessa sugkoppar är inte som propprensaren på muggen utan mycket bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ytan måste vara slät och gärna fuktig. Jag använde biltemas sugkoppar för att lyfta och fixera j**ligt tunga marmorskivor när vi fixade öppna spisen. Skulle förvåna mig om en kamera skulle lossna om man har satt sugkoppen på en slät billack eller att fönster.

Risken är väl snarare att man gör bubblor i plåten.

 

Music.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom är det bra om bilen INTE är vaxad. Har man en gammal bil där man inte är rädd om lacken är det bra att göra rent med sprit. Gör man det och har relativt bra sugkoppar så tror jag lacken lossnar innan koppen släpper.

 

Förresten, borde det inte att gå att uppfinna en enklare vagga liknande den typ som en del mikrofoner hänger i? Dock göra den ganska stabil så man slipper gung men ändå får bort de flesta småskakningarna. En ram av något slag och en drös gummisnoddar?!?!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...