tjobb Posted November 30, 2006 Posted November 30, 2006 Det är alltid huggsexa mellan PC-folk och Mac-användare, och den brukar drivas på den där rätt så sarkastiska tonen. Det finns en lite tydligare förklaring till varför Logic inte finns till PC, nämligen så att Apple (som tillverkar mac) köpte upp Emagic (som tillverkar Logic) för ngt år sedan, å vips lade man ned PC delen då den tydligen var för kostsam... många andra anledningar har man hört också. Ta det tidigare inlägget med en nypa salt... den där typen av påhopp från "båda sidor" är rätt vanliga och ofta med glimten i ögat (fast säg inte gärna att min mac inte är bra... hehe). Håller med! 0 Quote
Peter Fredriksson Posted December 5, 2006 Posted December 5, 2006 Sony har ett nytt program för ljudläggning av film. Cinescore heter det. Runt 2000kr kostar det. Ska vara användarvänligt och man behöver inte vara musikalisk.:) Det är massa musik filer som du själv lägger ihop till ett stycke. HAr inte själv testat utan bara läst om det. Fredriksson 0 Quote
andreasw Posted December 22, 2006 Posted December 22, 2006 garageband som följer med Mac :) som jag nämt tidigare har flera reklamlåtar som du hör på tv gjorts i Garageband. 0 Quote
Rjzonez Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Jag har suttit och tänkt på att köpa något som heter M-Box, det är ett standard set med ljudkort och musik-programet Pro Tools ... De kostar runt 5000 kr men det e väl värt det? Jag har en fråga ... Jag köpte nyligen en ny dator med operativsystemet Windows Vista, tror du att Pro tools funkar med det operativsystemet? Eller om jag ska köpa ett annat program som funkar med Vista? 0 Quote
Luzer Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Stöd för vista verkar komma i sommar. http://www.digidesign.com/index.cfm?langid=151&navid=48&itemid=24626 Du kan få en Mbox billigare, dels begagnad eller om du inte behöver digitala ingångar + lite annat lullull så finns mbox-mini. Måste du inte ha PtLe utan klarar det med M-powered så kan du köpa ett billigt sådant paket med vissa av M-audios ljudkort och få med PT M-powered som jag tror är ytterliggare mer nerbantat än PtLe. Läs mer här: http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=28&langid=151& 0 Quote
blotarne Posted July 10, 2007 Posted July 10, 2007 Jag använder mig av Fruity Loops å det är kanonbraa! finns jättebra saker man kan ha! :D så testa det ! :D 0 Quote
Rjzonez Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 FL studios har jag redan testat :D Den är bra, men jag vill leta efter andra progs. som kanske passar mig bättre :P Men asså, just nu har jag ett digital piano, en Yamaha Clavinova. Ska man köpa den dära M-Boxen elr ev. billigare sakerna ifall man är nybörjare? Eller ska man helt enkelt bara köra med M-Box hela vägen?? Jag är inte riktigt inne på begagnat ... heheh :D Men tack för svaren 0 Quote
AnderssonMusic Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 Har du budget och har tänkt satsa så tycker jag du ska köra Pro Tools. Ett program att växa i. Sen är det en industristandard vilket gör dig förberedd om du någon gång ska jobba i en "riktig" studio. För allt du kan göra hemma med LE eller M-powered går att göra i Pro Tools HD (värstingsystemet). 0 Quote
tuco Posted July 11, 2007 Posted July 11, 2007 Vilket program man använder beror helt på vad man vill göra. Ska du jobba mycket med audio är Pro Tools okej men kanske inte helt lyckat om man ska hålla på mycket med midi. Berätta lite vad du tänkt göra så kan vi säkert ge dig lite bra svar. Förresten AnderssonMusic - hörde din musik. Låter fint :) 0 Quote
AnderssonMusic Posted July 12, 2007 Posted July 12, 2007 Vilket program man använder beror helt på vad man vill göra. Ska du jobba mycket med audio är Pro Tools okej men kanske inte helt lyckat om man ska hålla på mycket med midi. Berätta lite vad du tänkt göra så kan vi säkert ge dig lite bra svar. Förresten AnderssonMusic - hörde din musik. Låter fint :) PT inte helt lyckat med midi? Kan du utveckla det? Hans Zimmer tex skriver sin musik i PT med midi och samplingar. Och han är rätt framgångsrik. :) Skulle våga säga att 90% av "proffsen" kör PT både till midi och audio. Tack för berömmet! Det är påväg bättre grejer nu. Slut på leken. :) 0 Quote
Luzer Posted July 12, 2007 Posted July 12, 2007 Det har ju snackats mycket och länge om att midi-delen i pt inte är den starkaste och att andra program löser saker och ting smidigare. På senare tid har det förbättrats vet jag, och nu kanske man inte ska gnälla för mycket :) Jobbar inte med någon (avancerad) midi själv så jag vet inte riktigt vad som varit dåligt utan har mest hört snacket så att säga. Sen tror jag ändå det är som med de flesta andra program, mjukvaran spelar inte den största rollen utan är bara verktyget. Att prova olika program och skaffa det som man själv trivs bäst i är nog det bästa. Men visst de flesta kör PT och det har blivit en industristandard. Men det finns proffesionella ljudläggare som kör Nuendo tex. Vill du sen köra pt men något annat program med midi så är det heller inte ovanligt. Man kan tex köra PT som master och ReWire till Reason eller liknande som får ta hand om midisyntarna. 0 Quote
tuco Posted July 12, 2007 Posted July 12, 2007 PT inte helt lyckat med midi? Kan du utveckla det? Hans Zimmer tex skriver sin musik i PT med midi och samplingar. Och han är rätt framgångsrik. :) Skulle våga säga att 90% av "proffsen" kör PT både till midi och audio. Nej, Hans Zimmer kör Cubase som sitt huvudsakliga program. Det har han gjort i många år. Pro Tools kör han för audio delen. Han är tydligen ganska involverad i utvecklingen av Cubase. En gammal artikel på svenska: http://www.apple.com/se/pro/music/zimmer/ "Zimmer gör MIDI-arrangemang och redigerar dem i Cubase, och arbetar med ljud i ProTools." Kolla även den här filmen: http://www.hans-zimmer.com/fr/media/hzdf.avi Kanske lite svårt att se där men har du jobbat mycket med Cubase eller Nuendo känner du igen det man kan se på skärmen hos honom. Jag har inte hört om nån filmkompositör som kör Pro Tools som sitt huvud prg. Oftast är det Logic; DP eller Cubase/Nuendo som gäller. P.T är såklart vanligt för audio men inte midi. 0 Quote
Christian van Caine Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 SJälv kör jag audion på Nuendo men MIDI´t i Cubase på en gammal Atari Mega STe :-) 0 Quote
Hargiwald Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Det jag kan bidra med här är Garritan Studio, men där kan du bara göra orkestermusik om du inte vill köpa flera ljudpaket. Detta är bra om du till exempel använder billigare midi-program för att göra musiken och vill ha bra ljud. Du kan egentligen inte komponera i Garritan och behöver dock ha ett garritan-kompatibelt program som gör midi-musik till. Själv spelar jag gitarr så därför har jag alltid gjort musik i Power Tab Editor (Gratis) och Guitar Pro (Kostar inte mycket) så jag "skaffade mig" (tänker inte gå in på hur) Garritan så att jag bara kan koppla programmet till Power Tab Editor eller Guitar Pro och spela upp min midi-musik i riktigt bra Garritan-midi (jag tycker att de instrument som finns helt klart låter bättre än det jag har hört från till exempel reason). Jag rekommenderar att du kolla upp garritan på http://www.garritan.com sen får du avgöra själv. 0 Quote
tuco Posted July 19, 2007 Posted July 19, 2007 Annars finns ju även EWQL Symphonic Orchestra (Silver, Gold eller Platinum). Det har väl lite mer "hollywood" sound än Garritan. Ju nu är de billiga: http://www.soundsonline-europe.com/ Kunde själv inte motstå att köpa Platinum Bundle när det är så billigt :) Så nu får väl min Gold Bundle mest samla damm. Christian van Caine: Trivs du med Nuendo? Kör också med det. Ska bli intressant att se vad version 4 har att erbjuda....om det nu nånsin kommer. Försökte mig på Logic Pro men vissa saker passar bara inte mig. Får se vad nästa Logic version har att erbjuda. 0 Quote
Norbert Posted July 28, 2007 Posted July 28, 2007 Jag kunde inte motstå Gold XP, men jag har inte hunnit öppna kartongen än. :) 0 Quote
tuco Posted July 29, 2007 Posted July 29, 2007 Coolt Nobert! Gold XP är kalas. Det lär du bli grymt nöjd med. Dessutom är det aldrig fel att ha licensen. Det kan ju få väldigt tråkiga konsekvenser om man inte har det och använder det i en film. Inte bara för kompositören utan även filmmakarna. Har ännu inte fått mitt Platinum XP men det hade visst blivit försent från USA. Hoppas på kommande vecka. Har iallafall förberett med 1TB hårddiskar i en raid :) 0 Quote
Norbert Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Hoppas det, har hört mycket gott om det. Om inte annat får man en hel del nya artikulationer att leka med. Javisst, jag köper alltid licens om jag vet att det är något jag vill hålla på med. Uppgraderar man till Platinum/XP sedan så kan man trösta sig med att man kan köra Gold/XP på bärbara och rendera med Platinum/XP på stationära. Lyxig fördel med två licenser. Gash, jag skulle behöva lite mer hästkrafter under huven. Håller i alla fall på att skruva ihop en andra dator och ska prova FX Teleport. Målet är att kunna sätta ihop en hel orkestertemplate med de vanligaste artikulationerna. 0 Quote
AnderssonMusic Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Raid? Kör 64-bit (OS) med 8 eller 16GB Ram... :) Den lösningen gör en småsugen. ;) 0 Quote
tuco Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Så tänker jag också lite - komponera med Gold XP och sen vid mix dra in Platinum XP samplingarna. Ett tag körde jag med också med två datorer men glllade det inte riktigt. Dels allt oväsen med två datorer. Sitter i ett väldigt litet rum och har inte möjligheten att ha datorerna i nåt annat rum. Sen det där med routa om ljudet som ska spelas in i ens DAW osv... Knepigt flow liksom. Precis som du skriver AnderssonMusic blir det kul med 64bit OS och prg som stödjer det. Ser fram mot Leopard när det kommer. Fast man kan kringgå det lite. Har själv 4,5gb ram men Nuendo och Logic som jag kör med kan bara använda ca 2gb ram. Men det man kan göra är att tex öppna Kontakt/Kompakt som "stand alone" - alltså utanför sitt seq prg och på så vis använda mer ram. Har provat och det fungerar :) 0 Quote
Norbert Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Jo, som du säger blir det ju mer oväsen och lite extra strul, för att inte tala om en större elräkning. :P Det där programmet som gör det möjligt att köra Kontakt som standalone, vad heter det? Virtual MIDI Cable eller nåt? Jag har för mig att jag testade något sånt men jag fick det aldrig att låta i Cubase. 0 Quote
tuco Posted July 30, 2007 Posted July 30, 2007 Jag vet faktiskt inte. I osx är det liksom inbyggt i operativsystemet. Nåt som heter "IAC Driver" under "Audio Midi Setup. Men det är väl nån slags virtuell midi grej. Sen har jag routat audio på mitt Fireface 800 ljudkort. Kopplat ihop Adat in/ut. Finns även virtuella lösningar på det. Hur som helst är det skönt att köra allt från en burk. Så 64 bit OS blir klart intressant. Sen hoppas man bara att man kommer ha råd att köpa en massa ram. Puh! 0 Quote
AnderssonMusic Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Det där med två datorer har aldrig fungerat för mig. Tycker det blir för opraktiskt och tar bort lite av glädjen med musik. 64-bit Windows ska funka i dagsläget. Eastwest har en ny spelare vad jag förstått. "Play" heter den och klarar 64.bit. Problemet är dock alla drivrutiner. Eller iofs kör man dualboot med en ren musikpartion behövs det inte så många drivrutiner. Sen klarar "bara" mitt moderkort 8GB. Så det är lite dags att uppgradera.. När man ändå ska köpa minne. Kan tänka mig att man vill ha snabbare än DDR2 6400 också. 0 Quote
tuco Posted July 31, 2007 Posted July 31, 2007 Grejen är att prg måste också vara 64 bit för att det ska fungera. Varken Cubase , Nuendo eller Logic klarar mer än ca 2 GB ram i dagsläget. När det gäller PLAY så finns den inte ännu till EW/QL Symphonic Orchestra. Endast till deras nya produkter men det ska komma till dom senare i år säger dom. 0 Quote
Recommended Posts