carbe Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Hej! Det är ju snart jul och jag vill väldigt gärna ha en bok om hur man gör film. Inte en sådan där bok för nybörjare där det står "Windows Movie Maker är ett mycket avancerat program" eller något liknande för mig som kan en hel del om redigering och sådant. Vill lära mig mer om hur man gör på inspelningsplatsen och sådant. Är det någon som har någon bra bok att rekommendera? /David Carbe 0 Citera
Java ex Machina Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 vet ingen som har med inspelningsplatsen att göra, men en jag verkligen kan rekommendera är Story av Robert McKee. Det är egentligen en manusbok, men den förklarar historieberättande väldigt bra, och egentligen tycker jag alla som sysslar med film bör ha läst den om inte annat så för att förstå vad det är man håller på med egentligen; hur man berättar en historia. 0 Citera
Anhool Postad 17 oktober 2006 Postad 17 oktober 2006 Det är ju snart jul Haha, bra att du tänker positivt i alla fall. 0 Citera
gorse Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 http://www.voodoofilm.org/filmbocker/view.aspx/12/ http://www.voodoofilm.org/filmbocker/view.aspx/46/ 0 Citera
Headman Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 "Windows Movie Maker är ett mycket avancerat program" /David Carbe När blev windows moviemaker advancerat? 0 Citera
Eraserhead Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 Han menade nog att han inte vill ha några böcker som är som "Windows Moviemaker är ett mycket avancerat program"-typ av böcker. Moviemaker är väldigt enkelt...så hur grundläggande kan inte den boken då vara trots den fiktionella titeln. Kanske vill ha tips på någon lite mer "köttig" bok kanske? Finns massor med bra böcker om filmskapande, har massor med tips...dock är 98% av alla på engelska. 0 Citera
jmalmsten Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 för väldans avancerad redigering så kan jag rekommendera The Art And Science Of Digital Compositing, som går långt ner på djupet i ämnet compositing utan att fastna i att den är bara för AE eller bara för Combustion, den förklarar vad man ska söka efter i ett compositingprogram och hur det fungerar, ända ner i dom matematiska formlerna för keying-effekter och blending modes... tung engelsk läsning men varmt rekomenderat. just för inspelningsplatsen vet jag inte riktigt, det verkar vara så personligt från regissör till regissör att dom enda böckerna jag sett nöjer sig i princip med att förklara grunderna och vad de olika människorna sysslar med... En bakväg kan ju vara att hitta en regissör som du gillar filmer av och ta reda på hur denne beter sig på inspelningsplats, Cameron sätter stor press på sina medarbetare, Ridley Scott gör detsamma och låter utan vidare en tagning gå om tills vattenreflektionerna sitter perfekt, Kubrick var extremt benägen till detta och hans filmer kännetecknas av långsamt berättande, John Woo däremot kallas bland många "one-take-John" och är väldigt imppulsiv och tar sällan mer än ett par tagningar per uppsättning. Det finns massor av sånt att läsa i biografier m.m. Förresten så är man väldans handikappad om man inte lär sig ordentlig engelska, åtminstånde så att man kan läsa hyffsat avancerade böcker. Dessutom så slipper man då risken för taskiga översättningar av tekniska floskler. Det är ju nämligen lite olika hur vi tolkar koncepten. Exempelvis så har jag hört alltifrån Perspektivförskjutning, "falling away from oneself-effect", Zolly, och dolly with counterzoom, alla beskriver effekten som syns i Vertigo, hajen m.fl. Dessutom så ligger tonvikten av de mer proffesionella böckerna på film och inte video, och nästan alla är upplagda på samma sätt och jag tror inte jag sett en enda som inte börjar med ett par tre kapitel om vetenskapen bakom rörliga bilder. Jag förstår frustrationen eftersom om man tar upp en bok om videoproduktion så är det nästan per automatik moviemaker-nivå på den... -.- 0 Citera
carbe Postad 18 oktober 2006 Författare Postad 18 oktober 2006 Tack för alla svar! Tror jag har hittat en bra bok nu, tack vare er. Och hehe Headman, det är som Eraserhead säger, jag menade att jag inte vill ha en bok där det står så i! /Carbe 0 Citera
jmalmsten Postad 18 oktober 2006 Postad 18 oktober 2006 får den nyfikne veta vilken bok som åsyftas med ditt uttalande: "Tror jag har hittat en bra bok nu, tack vare er."? :) 0 Citera
carbe Postad 19 oktober 2006 Författare Postad 19 oktober 2006 får den nyfikne veta vilken bok som åsyftas med ditt uttalande: "Tror jag har hittat en bra bok nu, tack vare er."? :) Ja, jag tror att jag väljer denna: http://www.voodoofilm.org/filmbocker/view.aspx/12/ Gorse rekommenderade den i alla fall... Men alla har ju i alla fall försökt att hjälpa mig, och det är det som räknas! 0 Citera
gorse Postad 19 oktober 2006 Postad 19 oktober 2006 Kul. Det jag gillade särskilt med den boken är att den inte gräver ner i tekniken utan berättar konsepterna och är på så sätt tidlös. Gå också till biblan och fråga efter "berätta med video" av samma författare. Den boken är mycket gammal så tekniken är föråldrad men själva grundkonseptet håller än. En annan grej jag också gillar är de flertalet snik-tipsen för amatörfilmaren som är geniala i sin enkelhet. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.