blendband Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Asså nu är jag sjukt less på det här med att exportera i premiere, det har aldrig fungerat... fattar inte att det ska vara så svårt ja menar man gör ju det med alla filmer man gör, dom borde ju iaf gjort några fungerande presets... jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen... nu på senare tiden har jag fått till det hyffsat med kvalitet&storlek med sorenson 3.. (alla andra codecs och format är helt värdelösa) men då är ljudet förskjutet istället !!!... vissa säger att man ska använda Divx.... men hur då? det blir bara massa artifakter och saker som typ dras omkring på skärmen så det ser ut som någon psykadelisk hallucinationsfilm... filmen är 640x480 30fps, har sökt massa och frågat på andra sidor men det har aldrig fungerat, så hjälp mig! 0 Quote
jernby film Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Någonting är i grunden fel. Du får nog förklara vad du har i datorn och vad du vill med filmen mer i detalj om vi ska kunna hjälpa dej. /nils 0 Quote
blendband Posted September 30, 2006 Author Posted September 30, 2006 jag har en 2,2 ghz, 512 mb ram, två 80 gb hds, grafikkort: GeforceFX 5200, windows xp om det är till någon hjälp så är det filmat med en digitalfotokamera som sparar klipp som mov-filer. Jag vill att filmen helt enkelt ska kunna gå att se på datorn utan lagg och i bra kvalitet utan att den tar för mycket, 85-150mb typ (den är 5 min). 0 Quote
jernby film Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Du har en bra dator och ett bra redigeringsprogram. Importerar väl dina klipp fån din digitalkamera med usb-kabel förmodar jag? De här formaten du jobbar med kan säkert nägon annan här svara på. 0 Quote
Ivan Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 Gör om de till mpeg så bör de bli mindre och de slutar hacka. 0 Quote
simonrahnster Posted September 30, 2006 Posted September 30, 2006 En digital fotokamera är bäst lämpad för foto, medan en digital filmkamera är lämpad för filmning. Så detta är något du bör räkna med. Men iallfall, klarar kameran att spela in i 30 fps? Eller är det en inställning du gjort i efterhand? 0 Quote
blendband Posted October 1, 2006 Author Posted October 1, 2006 jo det förstår jag men tycker ändå det borde kunna gå ganska smidigt... jag kräver ju inte att det ska se ut som om det vore filmat med en dvkamera, bara att det blir en liten kvalite försämring jämfört med original klippen... Kameran spelar in i 30 fps 640x480 och därför har jag ställt in det som format i programmet också... 0 Quote
sonocronic Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Jag kan instämma till fullo med dig blendband!!! Jag har redigerat film i Premiere många gånger och har exporterat tillbaka till kameran och visat upp via tv eller projektor. Men det finns MÅNGA filmer jag vill lägga upp på nätet! Orginal DV tar ungefär 13Gb för en timme. Om man säger såhär: En fulllängdsfilm på datorn (ca 2 timmar) blir PERFEKT bild och PERFEKT ljud och tar enbart 700Mb. Då borde man ju lätt kunna fixa ner en 2 min filmsnutt till typ 15 Mb! Jag känner igen dina problem SÅ mycket. Finns det INGEN här som kan hjälpa till? 0 Quote
jernby film Posted October 8, 2006 Posted October 8, 2006 Nu är det bara så att blendband har en digtalkamera för i huvudsak stillbildsfoto men ska även kunna ta videoklipp 640x480. Anslutning till datorn är via usb-kabel, eller hur ? Datorn är bra. Premiere är bra. Men du ska ha en dv-kamera. Anslutning till och från kamera ska vara via firewire. /nils 0 Quote
sonocronic Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Visst är det så att Han använder en digikamera å jag en dv-kamera. Men Jag tror inte det spelar någon roll när man när man väl exporterar filmen sen. Jag tror helt enkelt att det måste finnas ett program som kan komprimera och konvertera en gigantisk filmfil på flera hundra Mb till en fil man lätt kan lägga ut på nätet och dela med sig av utan att se en allt för stor bildförsämmning. Då är min fråga. Vad heter detta program? Vad jag vet är att .wmv och .mov filer brukar bli väldigt bra kvalitet på och brukar ta väldigt lite. 0 Quote
Djungelsmurfen Posted October 9, 2006 Posted October 9, 2006 Importera filmen i windows movie maker, och exportera den till .wmv Där finns det inställningar som ger små filer med bra kvaliet. 0 Quote
sonocronic Posted October 10, 2006 Posted October 10, 2006 Tack Djungelsmurfen! Filmen blev jättebra! Bra kvalitet och liten fil! Äntligen ett sätt som funkar! 0 Quote
video_sync Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Seriöst, vilket format du komprimerar i är ju i sin sak vad du skall ha den färdiga videofilen till för ändamål. Brännas på DVD, ut på nätet, streama över webben etc. I ditt fall rekommenderar jag som djungelsmurfen, komprimera till WMV, håll dig runt 2-3 M / Bit, och anpassa ljudkomprimeringen till vad filmen innehåller. Enbart tal går bra att komprimera runt 96 kbps (låter förjävligt i mina öron dock), men en vanlig svensson amatör märker ingen skillnad på de små sakerna. Slutligen se gievetvis till att du behåller videofilens standard upplösning. Har sysslat mycket med WMV när jag började filma och ville på ett snabbt och enkelt sätt få ut mina små filmer på webben med hyffsad kvalité. WMV är ett jäkligt bra format, synd att det är låst till Microsoft bara =(. 0 Quote
lilla_farbrorn Posted November 7, 2006 Posted November 7, 2006 Jag köpte Quick Time Pro 7 och kodar i h264 och det fungerar utmärkt. Jag är väldigt nöjd med resultatet. Sen borde ni se detta klipp: http://www.snowkitefilm.com/files/entropy-trailer_hd.wmv skitsnyggt, kodat i wmv9. (3064kbs 55mb 2:20) Har dock inte provat det själv ännu. 0 Quote
Astral Posted November 8, 2006 Posted November 8, 2006 Jag har haft precis samma problem som dig ( Jag har dock använt mig av antingen en PD 150, eller en HDR FX1) Någonting som fungerade för mig var att rendera ut den som dv-avi från premiere. Ladda sedan hem DIVX och codeca avifilen direkt i DIVX istället för att gå via Premiere. Av någon anledning blir kvalitén rutten om man går via redigeringsprogrammet?? Asså nu är jag sjukt less på det här med att exportera i premiere, det har aldrig fungerat... fattar inte att det ska vara så svårt ja menar man gör ju det med alla filmer man gör, dom borde ju iaf gjort några fungerande presets... jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen... nu på senare tiden har jag fått till det hyffsat med kvalitet&storlek med sorenson 3.. (alla andra codecs och format är helt värdelösa) men då är ljudet förskjutet istället !!!... vissa säger att man ska använda Divx.... men hur då? det blir bara massa artifakter och saker som typ dras omkring på skärmen så det ser ut som någon psykadelisk hallucinationsfilm... filmen är 640x480 30fps, har sökt massa och frågat på andra sidor men det har aldrig fungerat, så hjälp mig! 0 Quote
Max_H Posted November 9, 2006 Posted November 9, 2006 DivX och PPro är ingen bra kombo (för tillfället...). Men Windows Media blir bra från PPro och ännu bättre om man laddar ner gratis Windows Media Encoder från Microsoft. Kör två-pass kodning - tar längre tid men blir BRA. QuickTime är bara att glömma från PPro utan QT Pro. /Max 0 Quote
barnholdt Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Skaffa QT Pro, det kan lösa de problem du beskrivit om du använder det rätt. 0 Quote
Film smurfen Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen... Precis så är det för mig i Premiere Elements 2.0 Någon som vet hur man kan exportera i Premiere Elements 2.0 med bra kvalité och liten storlek? 0 Quote
carbe Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Precis så är det för mig i Premiere Elements 2.0 Någon som vet hur man kan exportera i Premiere Elements 2.0 med bra kvalité och liten storlek? Ja, spara i MPEG1 tycker jag. 0 Quote
Film smurfen Posted November 26, 2006 Posted November 26, 2006 Det har jag provat, det blir hur dålig kvalité som helst. Och föresten blir det streck i bilden vid alla konturer. :/ Men tack ändå. 0 Quote
carbe Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 Det har jag provat, det blir hur dålig kvalité som helst. Och föresten blir det streck i bilden vid alla konturer. :/ Men tack ändå. Det blir det i alla fall inte i version 1.0. :/ Heh, testa alla format!! :D xd 0 Quote
Film smurfen Posted November 27, 2006 Posted November 27, 2006 jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen... Precis så är det för mig i Premiere Elements 2.0 Någon som vet hur man kan exportera i Premiere Elements 2.0 med bra kvalité och liten storlek? Hehe :) Men jag kan proa EXAKT alla och se vilket som är bäst. Jag frågade bara efter lite tips. :P 0 Quote
Film smurfen Posted November 28, 2006 Posted November 28, 2006 David, läs mitt förra inlägg. Vad är det jag har citrerat? :) 0 Quote
Recommended Posts