Gå till innehåll

Exportera film är det värsta som finns...


blendband

Recommended Posts

Asså nu är jag sjukt less på det här med att exportera i premiere, det har aldrig fungerat... fattar inte att det ska vara så svårt ja menar man gör ju det med alla filmer man gör, dom borde ju iaf gjort några fungerande presets... jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen... nu på senare tiden har jag fått till det hyffsat med kvalitet&storlek med sorenson 3.. (alla andra codecs och format är helt värdelösa) men då är ljudet förskjutet istället !!!... vissa säger att man ska använda Divx.... men hur då? det blir bara massa artifakter och saker som typ dras omkring på skärmen så det ser ut som någon psykadelisk hallucinationsfilm... filmen är 640x480 30fps, har sökt massa och frågat på andra sidor men det har aldrig fungerat, så hjälp mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har en 2,2 ghz, 512 mb ram, två 80 gb hds, grafikkort: GeforceFX 5200, windows xp

 

om det är till någon hjälp så är det filmat med en digitalfotokamera som sparar klipp som mov-filer.

 

Jag vill att filmen helt enkelt ska kunna gå att se på datorn utan lagg och i bra kvalitet utan att den tar för mycket, 85-150mb typ (den är 5 min).

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det förstår jag men tycker ändå det borde kunna gå ganska smidigt... jag kräver ju inte att det ska se ut som om det vore filmat med en dvkamera, bara att det blir en liten kvalite försämring jämfört med original klippen...

 

Kameran spelar in i 30 fps 640x480 och därför har jag ställt in det som format i programmet också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan instämma till fullo med dig blendband!!!

Jag har redigerat film i Premiere många gånger och har exporterat tillbaka till kameran och visat upp via tv eller projektor. Men det finns MÅNGA filmer jag vill lägga upp på nätet! Orginal DV tar ungefär 13Gb för en timme.

Om man säger såhär: En fulllängdsfilm på datorn (ca 2 timmar) blir PERFEKT bild och PERFEKT ljud och tar enbart 700Mb. Då borde man ju lätt kunna fixa ner en 2 min filmsnutt till typ 15 Mb!

Jag känner igen dina problem SÅ mycket.

Finns det INGEN här som kan hjälpa till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det bara så att blendband har en digtalkamera för i huvudsak stillbildsfoto men ska även kunna ta videoklipp 640x480. Anslutning till datorn är via usb-kabel, eller hur ? Datorn är bra. Premiere är bra. Men du ska ha en dv-kamera. Anslutning till och från kamera ska vara via firewire.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är det så att Han använder en digikamera å jag en dv-kamera. Men Jag tror inte det spelar någon roll när man när man väl exporterar filmen sen.

 

Jag tror helt enkelt att det måste finnas ett program som kan komprimera och konvertera en gigantisk filmfil på flera hundra Mb till en fil man lätt kan lägga ut på nätet och dela med sig av utan att se en allt för stor bildförsämmning.

 

Då är min fråga. Vad heter detta program?

 

Vad jag vet är att .wmv och .mov filer brukar bli väldigt bra kvalitet på och brukar ta väldigt lite.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Seriöst, vilket format du komprimerar i är ju i sin sak vad du skall ha den färdiga videofilen till för ändamål. Brännas på DVD, ut på nätet, streama över webben etc.

 

I ditt fall rekommenderar jag som djungelsmurfen, komprimera till WMV, håll dig runt 2-3 M / Bit, och anpassa ljudkomprimeringen till vad filmen innehåller.

Enbart tal går bra att komprimera runt 96 kbps (låter förjävligt i mina öron dock), men en vanlig svensson amatör märker ingen skillnad på de små sakerna. Slutligen se gievetvis till att du behåller videofilens standard upplösning. Har sysslat mycket med WMV när jag började filma och ville på ett snabbt och enkelt sätt få ut mina små filmer på webben med hyffsad kvalité. WMV är ett jäkligt bra format, synd att det är låst till Microsoft bara =(.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har haft precis samma problem som dig ( Jag har dock använt mig av antingen en PD 150, eller en HDR FX1)

 

Någonting som fungerade för mig var att rendera ut den som dv-avi från premiere. Ladda sedan hem DIVX och codeca avifilen direkt i DIVX istället för att gå via Premiere. Av någon anledning blir kvalitén rutten om man går via redigeringsprogrammet??

 

Asså nu är jag sjukt less på det här med att exportera i premiere, det har aldrig fungerat... fattar inte att det ska vara så svårt ja menar man gör ju det med alla filmer man gör, dom borde ju iaf gjort några fungerande presets... jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen... nu på senare tiden har jag fått till det hyffsat med kvalitet&storlek med sorenson 3.. (alla andra codecs och format är helt värdelösa) men då är ljudet förskjutet istället !!!... vissa säger att man ska använda Divx.... men hur då? det blir bara massa artifakter och saker som typ dras omkring på skärmen så det ser ut som någon psykadelisk hallucinationsfilm... filmen är 640x480 30fps, har sökt massa och frågat på andra sidor men det har aldrig fungerat, så hjälp mig!
Länk till kommentar
Share on other sites

DivX och PPro är ingen bra kombo (för tillfället...). Men Windows Media blir bra från PPro och ännu bättre om man laddar ner gratis Windows Media Encoder från Microsoft. Kör två-pass kodning - tar längre tid men blir BRA. QuickTime är bara att glömma från PPro utan QT Pro.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen...

Precis så är det för mig i Premiere Elements 2.0

Någon som vet hur man kan exportera i Premiere Elements 2.0 med bra kvalité och liten storlek?

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har säkert sammanlagt spenderat minst 30 timmar på att testexportera i olika format och antingen blir storleken helt sjuk eller kvaliten den sämsta i världen...
Precis så är det för mig i Premiere Elements 2.0

Någon som vet hur man kan exportera i Premiere Elements 2.0 med bra kvalité och liten storlek?

Hehe :) Men jag kan proa EXAKT alla och se vilket som är bäst. Jag frågade bara efter lite tips. :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...