Gå till innehåll

Vilken typ av monster skräms


jernby film

Recommended Posts

jmalmsten... det var tur att du satt smiley på rätt ställe. Som sagt: Barn ska inte läsa sagor av Bröderna Grim. Barn ska ingå i den beskyddarverksamhet....finns ett ord för detta,kom inte på....ska ha flytväst på i badet och cykelhjälm framför datorn. Går man på bio krävs ?

 

http://www.flammor.com/artiklar/artikel027.htm

Här är en länk som jag fick av gorse i ett tidigare inlägg. Han skrämmer inte mej men han bor nära dej. Sov gott

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, det är lite känsligt det där med på vilket ställe paranteserna ligger;)

 

hehe... blev ju ännu roligare när man testade att titta varifrån artikeln kom... http://www.flammor.com/

 

Sensationellt fynd var som en profetisk hälsning

Bibelns profetior och Mellanöstern

Andeutgjutelse, syner och drömmar

Profetisk dröm om Jesu andra tillkommelse

osv...

 

Vilket osökt leder mig in i nästa anfallsvinkel... Sektledare, lite halvläskiga eller? För mig som är ytterst sekulariserad är bibeln långt ifrån sanning, även om jag tycker att jesus verkar vara en trevlig prick som tyckte om partytrix. I mångt och mycket var han väl den första historiska hippien? Men när folk tar ALLT på dödligaste allvar så blir det för mig läskigt när deras facit är en så pass stor självmotsägare som bibeln...

 

Fasst bibeldiskussioner kanske hör hemma i egna forumstrådar... men sektledare, de kan ju räknas som monster va?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mannen hör ju hemma i denna tråd.

http://www.flammor.com/artiklar/artikel027.htm

Han sätter olustkänslor i folk norra Norrland och Österbotten. Olustkänslor och även tillrättavisande besök hos dom som inte tror. Det är ju något man kan besöka och se i Kemi kyrka samtidigt syndiga människor får besök av honom. Folk lägger locket på. Denna präst tror inte Jesus var en festfixare. Men visst var han det. Han drog till sig uppmärksamhet likt nuvarande festfixare drar till sej outbildade och sinnessvaga människor runt Stureplan i Stockholm.

 

Denna präst hör verkligen hemma i denna tråd.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi missuppfattade varandra lite. Penn & Teller ? Kan du vidareutveckla ?

Har hakat upp mej på präster då de ingår i den film jag just nu gör. Besökte prästen i Kemi för 15 år sedan. Hälsade på honom i rätt hand eftersom han bara har en. Filmen jag gör går i svartvitt. Förslag och uppslag är välkomna.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Såg samtliga filmer i SVT’s skräcknatt. Exorcisten känns som det starkaste kortet och den enda som fortfarande kan skrämma lite.

 

A nightmare on Elm street bygger på ett mycket intressant koncept – att utstå psykisk och fysisk tortyr i sina drömmar. Alla måste ju sova, så det blir svårt att slippa undan. Det borde kunna utnyttjas bättre.

 

MEN, Freddy kommer fram alldeles för tidigt i filmen. Det skulle nog bli ännu mer ”nervigt” om man bara fick se ”verkningarna” av det han gör i början. I scenen när Tina blir mördad skulle det har varit effektivare om man aldrig så Freddy när i drömmen smög ut (i det ”kåkstadslandskap” som lyxområdet förvandlades till i drömmarna). Drömscenen skulle kunna avslutats med att hon vände sig om och man såg skräcken i hennes ansikte. Sedan skulle hon kunna fara upp i taken precis som det visades i filmen. Som det görs i filmen får man alldeles för mycket grepp om Freddy från början – han ”avmytologiseras” för tidigt. Vidare är det fullständigt ologiskt att barnen i området inte bättre känner till att en barnamördare härjade i området för 20 år sedan (eller vad det nu var). Mördade 20 barn – skulle ju vara en av de värsta seriemördarna i USA:s historia. Vidare är det ett mysterium att inte Nancy’s mamma (eller de på sjukhuset) handlade direkt när Nancy i sömnen fick skärsår och drog med Freddy’s hatt under sömnregistreringen. Hur kunde detta passera så ”obemärkt”?

 

Det som var bra i filmen var att Nancy gjorde något åt situationen och jag gillade slutet med bilens rödgrönrandiga tak.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

nja men Elm Street är ändå min favorit av de gamla teenslaherna... jag kan fortfarande se framför mig hur hennes mage öppnar sig och en blodfontän sprutar upp och täcker taket... det sålde konceptet för mig... :D har dock inte sett uppföljarna...:( men i övrigt så gillar jag ju filmer som bygger på psykisk ohälsa...

Länk till kommentar
Share on other sites

A nightmare on Elm street bygger på ett mycket intressant koncept – att utstå psykisk och fysisk tortyr i sina drömmar. Alla måste ju sova, så det blir svårt att slippa undan. Det borde kunna utnyttjas bättre.

 

MEN, Freddy kommer fram alldeles för tidigt i filmen. Det skulle nog bli ännu mer ”nervigt” om man bara fick se ”verkningarna” av det han gör i början. I scenen när Tina blir mördad skulle det har varit effektivare om man aldrig så Freddy när i drömmen smög ut (i det ”kåkstadslandskap” som lyxområdet förvandlades till i drömmarna). Drömscenen skulle kunna avslutats med att hon vände sig om och man såg skräcken i hennes ansikte. Sedan skulle hon kunna fara upp i taken precis som det visades i filmen. Som det görs i filmen får man alldeles för mycket grepp om Freddy från början – han ”avmytologiseras” för tidigt. Vidare är det fullständigt ologiskt att barnen i området inte bättre känner till att en barnamördare härjade i området för 20 år sedan (eller vad det nu var). Mördade 20 barn – skulle ju vara en av de värsta seriemördarna i USA:s historia. Vidare är det ett mysterium att inte Nancy’s mamma (eller de på sjukhuset) handlade direkt när Nancy i sömnen fick skärsår och drog med Freddy’s hatt under sömnregistreringen. Hur kunde detta passera så ”obemärkt”?

 

Det som var bra i filmen var att Nancy gjorde något åt situationen och jag gillade slutet med bilens rödgrönrandiga tak.

 

/H

intressanta tankar.

iofs kan morsans brist på handlande skyllas på att hon var alkis sedan 20 år tillbaka...

 

men det mest intressanta med aNoES 1 är att Freddy funkar som en symbol för tonårsångest. Det är vad som får den att funka och vad uppföljarna saknar imo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...