Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Åhhh SIGNS!

Ne jag tycker det är bra tt den tillslut kommer springande. Gillar kanske inte sättet den gör det på så mycket. Jag menar så som det är gjort efter, med musik o klipp. Men jag tycker fortfarande att den ska komma springande. Konstigt om den bara står där o så går hon. När man ser monstret bara stå där o andas o så helt omotiverat börjar springa så är det hävligt läskigt!

Postad
Jag menar just sättet den springer på. För klumpigt.

Jag är beredd att hålla med. När den började springa var det nåt djup inuti mig som sa "nähärru, det där är inget igelkottsmonster!". (även om det redan framgått av storyn så hoppades jag in i det längsta... ;-))

JAmes Cameron säger nåt klokt i extramaterialet till "Aliens". Han var benhård på att aliendräkterna skulle vara smidiga och lätta att röra sig i, snarare än visuellt perfekta. Detta för att dansarna som spelade aliens skulle kunna få bästa tänkbara möjligheter att få till det rätta alien-rörelsemönstret.

Postad

Kom o tänka på ennu en M. Night film. SIGNS. Enligt mig hans bästa film. Scenen då prästens bror (är de inte bröder) sitter i gaderoben helt själv o ser på nyheterna. O så kommer det en helt färska hemmafilm som visar en alien. Först är det bara en massa barn som skriker på ett barnkalas. Så är det en som ser något, alla springer dit o så filmar de ut genom fönstret. Helt lugnt kommer en alien gående förbi häcken. Inte imot kameran, inte snabbt o skrämmande. Men jag har aldrig hoppat så högt förut. Och Night gör det så bra för han nöjer sig inte med bara en thrillersecunds utan han låter dema spola tillbaka bandet o pausa bilden, som är gamal VHS, o låta alien står där o istället filma han som tittars reaktioner. Allt är så bra tt man mår illa! Jag kan inte häller sätta fingret på vad det är som är så bra! åhhh. Fan jag får gåshud bara tänka på det.

Postad
Och Night gör det så bra för han nöjer sig inte med bara en thrillersecunds utan han låter dema spola tillbaka bandet o pausa bilden, som är gamal VHS, o låta alien står där o istället filma han som tittars reaktioner.

Jag trodde det var jag själv som hade skrivit det här inlägget till jag såg att det var du Danell. :-) Du sätter verkligen huvudet på spiken. Joaquin Phoenix reaktion när han nästan flyger bort från TV:n är helt sagolik!

Allt är så bra tt man mår illa! Jag kan inte häller sätta fingret på vad det är som är så bra! åhhh. Fan jag får gåshud bara tänka på det.

Jäpp. Som redan har påpekats, "Signs" är underskattad.

Postad

Tack kära medmänniskor! :P

En sak till som verkligen skrämmer är ljudet. Självklart... Men ändå. Jag tänker på bl.a. M. Night's filmer. Tystnaden spelar SÅ stor roll i dem och med det karaktäristiska musiken han har så blir det riktigt läskigt. Känns mer verkligt på något sätt. Mer nära. Som i... nu kommer den igen... SIGNS när han kollar under köksdörren efter alien. Helt tyst. Förrutom de ljuden som kniven gör. De är extra starka. Skit Cool!!

Förresten! Är det någon som har sett "Lady in the water" än? Har fan inte gjort det o är arg på mig själv. Måste ta mig i nacken o gå o se den!

Postad

Tänkte gå och se Lady in the Water för någon dag sen. Men den gick inte längre här i V-ås......

Tycker att alla Shyamalans filmer har varit bra hittills och just scenen i SIGNS med alien på hemmavideon är min favorit i den filmen med :D De mest komiska scenerna är ju utan tvekan, när Phoenix sitter bredvid barnen med sina skydd på huvudet. Och i källaren när han skriker som en tjej när lampan släcks.

Postad

Förresten! Är det någon som har sett "Lady in the water" än?

Me have. Filmen är som en nedbattad version av alla hans tidigare filmer. Se den som en VUXEN barnsaga.

Postad

Jag såg Lady in the Water på premiären, tyckte om den jättemycket. Jag har varit ett troget Shyamalan-fan, under flera år nu och har längtat efter Lady in the Water sedan begynnelsen....(ca ett och ett halvt år sedan). Det var en fin saga, men för många blir det nog för mycket, (eller för lite?) för att det ska hålla. Men Jag tyckte iaf om den starkt.

Musiken var lika grym som vanligt...åh fy fan jag kan inte beskriva min kärlek till James Newton Howards soundtracks...BÄST.

På tal om det här med Signs, var det faktiskt den filmen som verkligen satte igång mig och mitt filmintresse. Jag hade alltid tyckt om film, men när jag såg den var det som att jag vaknade och förstod att det var verkligen film jag ville ägna mig åt... (alltså jag är inte mer än 15 år)

Postad

Åh! Är det James som har skrivit all musik till M. Nights filmer? Aldrig tänkt på. KING KONG! Bästa musiken någonsin (nästan).

Fan måste se Lady in the water men har hört av vänner o kritiker att den ska vara dålig så jag har typ gått in i lite deprition nu men tack vare er så kan jag nu se ljuset lite :P

Postad

Se den, men anledningen till att folk är besvikna är nog mer att dom väntade sig en skräckis men fick en spännande saga istället. Men för mig som är barnsligt förtjust i Miyazakis alster sitter den alldeles fint som handen i handsken bortsett från att prologen förklarar onödigt mycket.

Det jag gillar i Lady är att det fanns så mycket humor och en total avsaknad av klippbehov. Scenerna och tagningarna får bli just så precis långa som behövs.

Och för att knyta filmen till tråden så tycker jag att det här är ett perfekt sätt att använda cg-monster... allt det jag hatade med vargarna i Day after Tomorrow saknades så jävla skönt... :D

Summa summarum, jag vill inte säga mer än så utan att riskera spoiling, se filmen, men låt filmen vara det den är. Försök inte trycka in den i skräckisfacket bara för att det är en M.Night-film... Det är en fantastiskt snygg film med om möjligt lite banal plot som mannen med outtalbart efternamn kreerat. Skulle vara skoj att se hur ungar skulle reagera på den ;)

Jag anar en diskret avsmak av filmkritiker hos M. Night ;)

Postad

På tal om sagor.

Referenspunkter från lästa böcker kan skapa olustkänsla. Sagan om ringen-gollum var något som inte fanns illustrerat eller filmat när jag häpnad plöjde igenom trilogin flera gånger från 10-20 årsåldern. Bra böcker vill jag inte se som film. Gollum blev bara något som man kan göra och ha kul med i AE.

Någon här som läst första upplagorna av Bröderna Grims sagor ?

jmalmsen-om du läst ET som manuskript tror du då att du skulle uppskatta den som film nu ?

Att göra film utifrån vad hjärnan ser kan vara riskabelt, eller ?

/nils

Postad

Jag såg Lady in the Water i Barcelona för några veckor sen. Grymt skön film. Det är kul att man så tydligt kan se att det är en Shyamalan-film. Han har en väldigt egen stil, som samtidigt inte är extrem eller konstig på något sätt.

Jag håller med om att scenen med videoklippet i Signs är ruskigt bra. När jag såg den på bio så var det folk i salongen som skrek till när varelsen dök upp. Det jag inte fattar är hur tusan M Knight gör för att få såpass enkla scener att bli så skrämmande.

Postad

Kul att höra så mycket positiva kommentarer om "Lady..."! Jag har undvikt den av rädsla för att bli grymt besviken men nu ska jag ta-mig-bövelen se den!

Postad

Night's stil är alltid något jag beundrat. Han ligger precis under min "absoluta regissörer" lista. Om nu Lady... är bra så kommer han nog upp bland de stora.

Oh fan... Nu har ni ju blåst upp filmen för mig. Gillar annars att se en film med inga eller dåliga förväntningar. Senaste filmen jag gjorde så på var med cars som jag trodde skulle bli pixars stora flopp. Hur töntigt är det inte med talande bilar!?!?! Oh visst det var jätte töntigt! Ända till 10 min in i filmen och du helt glömt att de var bilar och helt uppslukad av filmen. SE DEN! (om ni är som jag o barnsligt förtjust i animerade barnfilmer från pixar)

Postad

Slightly off-topic eftersom det inte handlar specifikt om monster:

Jag blir alltid helt paralyserad av skräck av en scen i "The shining": Hotellets vaktmästare (Dick tror jag han hette) ligger i sängen och ser på TV. Plötsligt varseblir han någonting: långsam inzoomning mot Dicks av skräck förvridna ansikte + ett högt skärande ljud.

Jag kan inte förklara varför, men den scenen triggar något slags primitiv rädsla djupt nere i min hjärnas allra mörkaste skrymslen...

Postad

Förlåt... jag flummade iväg lite.

The shining är riktigt psyko. Man vet inte vad det är men något vill bara inte funka i huvudet. Man sitter och vrider sig i fotöljen. Är en sådan film då spänningen nästan får en att gå ut ur rummet.

Postad
Slightly off-topic eftersom det inte handlar specifikt om monster:

Förlåt... jag flummade iväg lite.

Jag menade att mitt eget inlägg var off-topic! :-) Det finns ju monster cars så du klarar dig! ;-)

Postad
Summa summarum, jag vill inte säga mer än så utan att riskera spoiling, se filmen, men låt filmen vara det den är. Försök inte trycka in den i skräckisfacket bara för att det är en M.Night-film...

Det är precis det jag stör mig på när det gäller världens inställning till M. Night Shyamalan. Alla tror att hans filmer är rena, hårda skräckfilmer. Efter att många hade sett The Village sa dom: "men vafan, den sög, var inte alls läskig juh". Men The Village är inte en skräckfilm (lyssna på min teori innan du bestämmer dig för att tycka annorluna), utan The Village är en kärlekshistoria som tar plats i en skräckmiljö och i ett skräckscenario... Samma sak med Lady in the Water, som inte är en skräckfilm, utan en saga...som råkar vara en aning läskig ;) Det gäller för övrigt alla hans filmer, skulle kunna berätta mycket mer om varje film, men jag har inte så mycket tid så det fick bli lite kortfattat...

Postad

Jernby. hehe... att jag blev skrämd som tusingen av ET har nog mer att göra med att jag var runt 5-6 år när jag såg den... tog väldans länge innan jag kunde se hela Ronja Rövardotter utan att totalt nästan pissa ner mig av rumpnissarna (jag har för mig att dom kallades det, men nu har ju ordet en helt annan betydelse;)) Jag hade också svårt att ta mig igenom scenen i Jurrasic Park när han blir dödad av spottödlan med ögonen öppna.

Men samtidigt så tyckte jag Hajen var en av de tråkigaste filmer jag sett... Nu är det tvärtom, Ronja är skitbra och bara lite spännande liksom de andra astrid lindgrenfilmerna... jag var även positivt överraskad när jag såg Hajen igen och satt nu spänd igenom hela filmen... Så många saker måste helt enkelt ligga i åldern hos mig som tittare. Jag ser helt andra saker nu i filmer helt enkelt.

Postad

Där satte ni huvudet på spiken båda två! Att man är i rätt ålder för filmen är väldigt viktigt. Och din teori om M. Night är mycket smart! Kanske därför de är så läskiga. Att de läskiga sakerna inte passar in i själva handlingen, utan de känns så.... ja jag vet fan inte vad jag ska skriva, men det du skrev lät bra!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...