damol Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Jag undrar om någon vet bra litteratur eller annan läsning om trailers? Jag hade tänkt att jämföra svenska och amerikanska trailers i min C-uppsats. Tacksam för hjälp om det är någon som vet något om detta! 0 Quote
Java ex Machina Posted September 12, 2006 Posted September 12, 2006 Jag undrar om någon vet bra litteratur eller annan läsning om trailers? Jag hade tänkt att jämföra svenska och amerikanska trailers i min C-uppsats. Tacksam för hjälp om det är någon som vet något om detta! ingen aning, men det låter som ett intressant ämne. har du planer på att lägga upp den på voodoo sen? 0 Quote
Jawo Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 Amerikanska trailers är till 99% likadana medans svenska trailers till 99% suger. Du kan få sno det om du vill. =) 0 Quote
jmalmsten Posted September 13, 2006 Posted September 13, 2006 trailern till Liftarens Guide Till Galaxen går ju igenom de största klischéerna och har sina kommentarer till det... synd bara att han som gjorde trailern tydligen inte gjorde filmen... som var långt ifrån lika rolig:( Annars har du ju pablo fransisco som i sitt nummer brukar prata om the-movie-previews-guy som gör voiceovern till alla trailers. Men i stort så finns det några kategorier som trailers faller in på: 1. egentligen bara ett klipp från filmen... oftast tråkigaste varianten... 2. kort ihopklipp av de mest lockande bitarna som också säger vad för slags film det är... oftast med MPG(moviepreviewsguy)... 3. låååångt ihopklipp som visas på biografer och andra ställen där dom har råd och samtidigt vet att ytterst få lämnar biografen för en dålig trailer... men i övrigt lika som den i kat. 2 4. sen finns import-trailers där importören gjort trailern och vill sälja filmen. Här är det extremt varierande kvalitet... 5. Den specialgjorda: där scener spelats in och gjorts enkomt för trailern, tänk er T2-trailern där man får se terminator-fabriken skapa Arnolds karaktär. Eller Psycho där hitchcock tog med åskådarna på en rundtur på bates motel och endast ett klipp från filmen finns med. Lite av Liftarens Guide faller in här också eftersom den egentligen inte är en rättfram trailer utan mer en sarkastisk titt på trailers. nummer 5 är min favorit:D en annan sak med trailers är också att oftast så verkar inte regissören ha gjort dom själv utan att en utomstående fått lite material och producenten har sagt, gör en trailer!... detta fungerar olika bra i olika filmer. Exempelvis så ville importören rida på den häftiga action-animevågen när dom gjorde trailern till Kai Doh Maru och klippte ihop en actionfylld trailer med massor av slagsmål och action. Problemet var bara att filmen i övrigt var väldigt långsam så när åskådarna kom dit så var det fel åskådare som kommit lockade till fel sorts film. Samma sak hände tydligen med Blade Runner där folk kom för att se en ny matinéfilm med äventyrs-ford i huvudrollen och istället fick en blytung filosofipussel om vad det betyder att vara människa... om något av det ovanstående var nytt så varsågod:D ska väl snart börja med en egen C-uppsats nästa år... Men just böcker om trailers är det väldigt sparsmakat med. Vet du förresten att det heter trailer just för att den skulle komma efter huvudfilmen (på den tiden man köpte en bio biljett och fick se både newsreel, någon kortfilm och filmen)? Men när man upptäckte att nästan ingen stannade för att se trailrarna så flyttades den framför filmen. Men namnet var så inarbetat. Lika som att det heter hösvans även fasst nästan alla traktorer har dom frampå... ok jag gled lite från ämnet där:) Känns som att trailers är ungefär lika framlyft område som matte-painters var förut. Men att kunna förmedla en hel film och väcka tillräckligt intresse för att lägga ner pengar på den krävs onekligen talang... dom blir bara bortglömd... Och vem är Movie Previews Guy egentligen? Ska bli roligt om vi får läsa din c-uppsats:D 0 Quote
Fredrik Blom Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 http://video.google.com/videoplay?docid=-69741347287326920 Helt off topic... Eller så inte :) /Rico 0 Quote
jmalmsten Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 hehe... gamle pablo... fasst jag tycker att hans framträdande på Jay Leno var bäst... även om det är ungefär detsamma du ska bara veta vad jag garvade när jag fick för mig att titta på min gammla VHSkasset med Independence Day... första trailern innan filmen var Chain Reaction och började med: "Morgan Freeman... Keanu Reeves... They knew too much... They went too far..." XD hehe förlåt... fortsatte off topic där... 0 Quote
Java ex Machina Posted September 15, 2006 Posted September 15, 2006 hehe... gamle pablo... fasst jag tycker att hans framträdande på Jay Leno var bäst... även om det är ungefär detsamma du ska bara veta vad jag garvade när jag fick för mig att titta på min gammla VHSkasset med Independence Day... första trailern innan filmen var Chain Reaction och började med: "Morgan Freeman... Keanu Reeves... They knew too much... They went too far..." XD hehe förlåt... fortsatte off topic där... den här kom ungefär ett år efter pablos framträdande på jay leno: http://imdb.com/title/tt0287978/trailers-screenplay-E17676-10-2 "in a city ruled by fear... one man will face his greatest challenge... and a new hero will be born. Ben Affleck. Daredevil." 0 Quote
damol Posted September 18, 2006 Author Posted September 18, 2006 Amerikanska trailers är till 99% likadana medans svenska trailers till 99% suger. Du kan få sno det om du vill. =) Finns det då några exempel på bra trailers? Känns som att alla antingen avslöjar hela handlingen eller är totalt intetsägande. Eller bara väldigt klicheaktiga.. 0 Quote
jmalmsten Posted September 20, 2006 Posted September 20, 2006 bra trailers? Liftarens Guide, Psycho,... men det är svårt att hitta trailers som inte är i klass med hästdynga... MI:3 hade en jävligt lockande trailer som gjorde mig väldans nyfiken på filmen, men sen visade det sig att filmen var kattskit... The Promise - en kinesisk film har en föbannat snygg trailer i HD quicktime som fick mig att tappa hakan. http://www.apple.com/trailers/warner_independent_pictures/thepromise/hd/ King Kong (modell PJ)körde också en väldigt snygg trailer har jag för mig som klipptes ihop av material som ibland fanns med i filmen ibland inte... I speltrailergenrern så finns det dock endast EN mästare... Kojima Hideo-sama... hans speltrailers blir som skitsnygga kortfilmer eller musikvideos... i vilket fall så är dom medryckande som tusan... jämför det med gran turismo's sömnpiller... 0 Quote
e93mw Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 Min favorittrailer är utan tvekan "Alien" (den klassiska alltså, inte den till nyligen släppta special edition-versionen). Den avslöjar inte för mycket utan förmedlar bara ren skräck. Jag gillar speciellt ljuddesignen som får min puls att börja skena okontrollerat... 0 Quote
Jawo Posted September 21, 2006 Posted September 21, 2006 The Comedian har en väldigt bra trailer. Påminner lite om Liftarens Guide Till Galaxen (men The Comedians trailer kom först). Annars gillar jag MGS trailerna. Tex 15 minuters trailern från E3, trots dom 15 minuterna visste man i stort sett inget alls om spelets handling, vilket jag tycker är bra. 0 Quote
Java ex Machina Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 dom körde en intervju med Monte Reid i morse på UR såg jag, fast jag missade större delen av den. för er som inte vet så är Monte Reid den äkta movie trailer rösten. han gjorde även FilmNet på den gamla goda tiden och "Carlsberg - Probably the best beer in the world". 0 Quote
jmalmsten Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 FAN! (ursäkta ordvalet) men då har vi iallafall ett namn på karln... 0 Quote
Anna_Dea Posted September 22, 2006 Posted September 22, 2006 I speltrailergenrern så finns det dock endast EN mästare... Kojima Hideo-sama... hans speltrailers blir som skitsnygga kortfilmer eller musikvideos... i vilket fall så är dom medryckande som tusan... jämför det med gran turismo's sömnpiller... Det är sant. Men de flesta speltrailers brukar vara intressanta. Zeldas trailer på E3 från 2004, fick ju många att gråta, skita i byxan, och få erektion. 0 Quote
Recommended Posts