Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skulle gärna vilja se lite Afrikansk film men känner inte till så många titlar. Skulle vilja se Oscarsvinnaren Tsotsi och klassikern slaget om Alger. Har sett Hotell Rwanda men vet inte om jag tycker att den räknas som afrikansk då den är på engelska (och producerad i USA?)... för man pratar väl inte engelska i Rwanda? :/

Skulle i alla fall vara trevligt att få några bra filmtips från den stora kontinenten i söder =)

Postad

Det där med Afrika är rätt knepigt, för filmerna skiljer sig mycket från ett land till ett annat. Det är således mycket svårt att beskriva hur en typisk "afrikansk" film ser ut.

Här är några intressanta artiklar:

http://web.africa.ufl.edu/asq/v2/v2i1a4.htm

http://www.kinema.uwaterloo.ca/botha021.htm

http://www.kinema.uwaterloo.ca/botha051.htm

Sen är det väl bara att söka på nätet och IMDB.COM efter regissörsnamnen:

Regissörer (från wikipedia)

Angola: Sarah Maldoror

Benin: Jean Odoutan

Burkina Faso: Idrissa Ouedraogo, Gaston Kaboré, Dani Kouyaté, Fanta Régina Nacro, Orissa Touré, Pierre Yameogo, Sanou Kollo, Pierre Ruamba

Cameroon: Jean-Pierre Bekolo, Bassek Ba Kobhio, Jean-Pierre Dikongue, Jean-Marie Teno, François Woukoache

Chad: Issa Serge Coelo, Mahamat Saleh Haroun

Côte d'Ivoire: Desiré Ecaré, Fadika Kramo Lancine, Roger Gnoan M'Bala, Jacques Trabi

Democratic Republic of Congo: Mweze Ngangura, Balufu Bakupa-Kanyinda, Joseph Kumbela, Zeka Laplaine

Ethiopia: Haile Gerima

Guinea: David Achkar, Gahité Fofana

Mali: Souleymane Cissé, Cheick Oumar Sissoko, Abdoulaye Ascofare, Adama Drabo

Mauritania: Med Hondo, Abderrahmane Sissako, Sidney Sokhana

Niger: Oumarou Ganda

Nigeria Ola Balogun, Eddie Ugboma, Amaka Igwe, Zeb Ejiro, Lola Fani-Kayode, Bayo Awala, Izu Ojukwu, Greg Fiberesima

Kenya: Judy Kibinge, Jane Munene, Anne Mungai

Senegal: Ousmane Sembène, Paulin Soumarou Vieyra, Djibril Diop Mambéty (Late), Moussa Sene Absa, Safi Faye, Ababacar Samb-Makhbaram, Ben Diogaye Beye, Clarence Delgado, Ahmadou Diallo, Bouna Medoune Seye, Moussa Touré, Mansour Sora Wade

Togo: Anne Laure Folly

South Africa: Lionel Ngakane (Late), Seipati Bulani-Hopa (SG FEPACI), Mickey Dube, Zola Maseko, Sechaba Morejele, Morabane Modise,Teddy Matthera

böcker (källa:wikipedia):

Fernando E. Solanas, Octavio Getino, "Towards a Third Cinema" in: Bill Nichols (ed.), Movies and Methods. An Anthology, University of California Press 1976, pp. 44-64

Nwachukwu Frank Ukadike, Black African Cinema, University of California Press 1994

Nwachukwu Frank Ukadike, Questioning African Cinema: Conversations with Filmmakers, University of Minnesota Press 2002, ISBN 0-8166-4005-X

Melissa Thackway, Africa Shoots Back: Alternative Perspectives in Sub-Saharan Francophone African Film, Indiana University Press 2003, Includes a comprehensive bibliography and a select filmografy

Africultures

Samuel Lelievre (ed),Cinémas africains, une oasis dans le désert ?, CinémAction N° 106, Paris, 1st trimester 2003

Écrans d’Afriques (1992-1998) - French and English

Towards a Third Cinema är en mycket intressant bok som rekommenderas för den som är intresserad av film i 3:3 världen samt postkolonialism.

Postad

"City of God" är en grym film. Sedan om du nu gillar engelsktalande Afrika-filmer så kan jag varmt rekommendera "The Constant Gardener".

Postad
"City of God" är en grym film. Sedan om du nu gillar engelsktalande Afrika-filmer så kan jag varmt rekommendera "The Constant Gardener".

[besserwisser]Fast City of God är brasiliansk[/besserwisser]

Postad

Jag gjorde en avancerad sökning på discshop och insåg snabbt att det går inte att söka på afrika om man ville ha vettiga svar. Men med en kartbok i handen kan man söka på land för land. Skrev jag sydafrika fick jag 8 träffar.

Tsotsi släpps 2006-09-13 som region 2 med svensk text.

Postad

Tack Dawey! Hittade några intressanta titlar med hjälp av "dina" regissörer; Adanggaman, Baara, Borom Sarret, Den impotente bigamisten (med den titeln är den ett måste att se ;)), det magiska ljuset, Drum, Faces of women, Hyénes, le noire de..., livet på jorden, moolaadé, Sarraounia och Tafeé Fanga.

Finns säkert fler intressanta filmer med tanke på att det var så många regissörer.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...