Gå till innehåll

inspiration?


yourbodyiswonderland

Recommended Posts

När man väl har kommit på en idé handlar det inte så mycket om inspiration som om perspiration... Man måste helt enkelt arbeta med sin idé. Det finns lite olika metoder för detta, och en del funkar säkerligen bättre för vissa än för andra, men om du ger oss en av dina idéer så kan jag exemplifiera. Det känns mindre krävande än att jag skriver en uppsats...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Idéer för mig kan se ut så här innan jag bygger.

 

1. Dem ska stoppa en kvinna som försöker mörda Karl.

2. Dem måste hitta skatten och ta sig ut därifrån, men hur? osv.

Men ung så tänker jag ut en idé. T ex: Igen) En kvinna måste hitta sina barn eller spränga dödssolen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yoshitakka Amano tror jag det var som sa något om att så länge ens liv är ostabilt och allt annan än säkert så kommer man alltid vara kreativ och få idéer till nya verk och att när man stadgat sig och skapat sig ett "riktigt" liv att det är då inspirationen kan ta en annan vändning. Tycker man kan märka det i många stora filmregissörer.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Spartacus]Yoshitakka Amano tror jag det var som sa något om att så länge ens liv är ostabilt och allt annan än säkert så kommer man alltid vara kreativ och få idéer till nya verk och att när man stadgat sig och skapat sig ett "riktigt" liv att det är då inspirationen kan ta en annan vändning. Tycker man kan märka det i många stora filmregissörer.[/citat]

 

Du verkar vara mycket final Fantasy hållet du ;D FF ftw!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man skall inte krångla till det, är den iaktagelse jag gjort. Man skall kläcka hela ideer och inte försöka börja skriva ett manus basserat på en frän scen man just kommit på. Ideen skall vara i stil med; "En pojke ramlar ner i en brunn. Alla kämpar med att rädda pojken, men tiden rinner ut. I sista ögonblicket räddas pojken till livet".

Sen utvecklar man berättelsen utan att snöa in på detaljer, dialoger och hur klippen skall vara. När man är klar, DÅ gör man detaljer och dialoger. Klippen funderar man över när manuset är klart.

 

Jag tror att med detta arbetssätt går det mycket lättare att svettas fram berättelsen även när arbetsmotivationen ligger lågt. Helt enkelt för att hela berättelsen "redan är klar" och man skall bara mejsla fram det. Gämför med en bildhuggare; -"Hur kunde du veta hur du skulle hugga?" -"Skulpturen var ju därinne hela tiden".

 

Det är vad jag tror i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Va då den kommer när mogen för det. Trams! Manusskrivning är hårt jobb. Att få idé är lätt men att få den rätta idén kräver arbete. Här kan du få idéér

1) Från tidningar

2) Från tidskrifter

3) Från samtal du har haft

4) Från samtal du har överhört

5) Från händelser du har varit med om

6) Dina fanastier

7) Dina rädslor

8) "What if?...

Det är några "tricks of the trade", resten hårt arbete.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Jon Fjeldstad]Va då den kommer när mogen för det. Trams! Manusskrivning är hårt jobb. Att få idé är lätt men att få den rätta idén kräver arbete. Här kan du få idéér

1) Från tidningar

2) Från tidskrifter

3) Från samtal du har haft

4) Från samtal du har överhört

5) Från händelser du har varit med om

6) Dina fanastier

7) Dina rädslor

8) "What if?...

Det är några "tricks of the trade", resten hårt arbete.[/citat]

 

Och nu var ju du smart också.

 

Först och främst: Alla får nog sina idéer på olika sätt.

 

Sedan:

 

Jag tror visst att en idé "bara" kommer till en.

Sedan vet väl jag att det är ett enormt jobb med att utveckla själva idén och manuset. Självfallet. Men själva grund idén kommer bara. I alla fall för mig.

 

Och det har till och med hänt att jag fått en idé, och utan att bearbeta den skrivit en pjäs av den. Precis som den var. Och det blev lysande!

 

Vissa kallar det för att det är en "sändelse", viss tror inte på det alls. Upp till er. För mig har det i alla fall verkligen funkat.

 

Till en grej! Resten har varit lite mer arbete bakom.

 

För att svara Vilcans också:

 

Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror att för hårt arbete åt gången förstör kreativiteten. Man måste låta den få sina andrum och själv tänka igenom under lite friare former.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...