TomStac Posted June 7, 2006 Posted June 7, 2006 Skall skaffa mig ett redigeringsprogram och funderar då på Premiere. Jag skall spela in en kortfilm nu i sommar och där skall en av skådespelarna har kolsvarta ögon (iris). Går detta att fixa till i efterproduktionen med Premiere, eller måste jag skaffa dyra linser till skådespelaren? 0 Quote
jbergman Posted June 9, 2006 Posted June 9, 2006 Premiere är inget specialeffektsprogram och är definitivt inte lämpat för sånt. Med ett effektprogram kan du åstadkomma effekten, men det innebär naturligtvis en del slit, i synnerhet om man inte redan är så haj på det. Jag skulle ha kört på svarta linser, men så är jag inte så förtjust i efterarbete heller. /Jakob 0 Quote
TomStac Posted June 9, 2006 Author Posted June 9, 2006 O.k. Tack för infon. Det får bli linser då. 0 Quote
TomStac Posted July 10, 2006 Author Posted July 10, 2006 Men om man sparar ett klipp som filmstrip och exporterar till Photoshop? Kan man då i photoshop göra iris svarta? Den egentliga frågan är: blir det bra om man gör det i photoshop? 0 Quote
e93mw Posted July 10, 2006 Posted July 10, 2006 Jag tror du kan får det bra i Photoshop, men frågan är om det inte kommer ta groteskt mycket tid. Jag har gjort lite enklare specialeffekter med rotoscoping som det kallas när man gör det för hand frame-för-frame och det är vansinningt tråkigt och tar låååång tid. Fast det är klart, rör det sig bara om ett kortare klipp så kan det ju vara ett alternativ. 0 Quote
TomStac Posted July 10, 2006 Author Posted July 10, 2006 Det är bara några få scener som jag behöver dessa mörka ögon, och några sekunder i varje scen. Det kan vara en kul erfarenhet att arbeta med "rotoscoping". Det var väl så man gjorde en hel del effekter förr, att man målade på effekter direkt på filmrutorna, eller? 0 Quote
Eibon Posted July 10, 2006 Posted July 10, 2006 vad kostar helsvarta linser? 500-1200? du sparar säkert 100 timmar arbete på det hehe 0 Quote
TomStac Posted July 10, 2006 Author Posted July 10, 2006 [citat=Eibon]vad kostar helsvarta linser? 500-1200? du sparar säkert 100 timmar arbete på det hehe[/citat] De kostar någonstans mellan 600-800 kronor. Men har man en nollbudget där allt går till råfilm (16mm) så kan det vara värt att arbeta "lite" extra. Dessutom behöver jag all erfarenhet som jag kan få av postproduction. 0 Quote
Eibon Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 bara du är medveten om att det kommer ta jävligt lång tid. Hur ofta ska dom här svarta ögonen ses? är det bara ett klipp eller nåt så är det ju lugnt. Är det en hel film så måste du ju sitta och rita och tracka och det kommer ta bisarrt lång tid innan det kommer se bra ut. 0 Quote
jbergman Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 [citat=TomStac]De kostar någonstans mellan 600-800 kronor. Men har man en nollbudget där allt går till råfilm (16mm) så kan det vara värt att arbeta "lite" extra.[/citat] Man kan lika gärna vända på resonemanget. Om du ändå investerat i 16-mm-film så kan du lika gärna lägga några slantar på linser istället för att riskera att hamna i en massa poststrul. Och av nyfikenhet, hur kommer din arbetsgång att se ut? Vilket format skannar du filmen till, och vilket är slutformatet? [citat=TomStac]Dessutom behöver jag all erfarenhet som jag kan få av postproduction.[/citat] Med risk för att erfarenheten blir att du aldrig skall göra så mycket rotoskoparbete igen... Säg att det bara rör sig om totalt tio sekunder film, då är det ändå 250 bildrutor du måste fixa till, och tro mig, sånt gör en fullständigt dum i huvudet. Jag har som längst rotoskopat en tresekunderssekvens, och det gör jag väldigt ogärna om. När det går snabbare att arbeta in pengarna för att köpa linserna genom att jobba på McDonalds än det tar att fixa härket i post, då är det dags att tänka om. Men du gör som du vill, så lycka till! /Jakob 0 Quote
TomStac Posted July 11, 2006 Author Posted July 11, 2006 Tack för ert stöd och goda råd. Jag har ägnat många timmar åt att göra komplicerade diagram och figurer på Power Point i mina år (i brist på bättre program eller ovilja att lära mig nytt), så jag har ganska mycket tålamod med pilljobb (även om det kan bli trist i längden). Vi får väl se hur jag gör när det kommer till kritan. Det är ju som sagt inte så hemskt dyrt med linserna som sagt. Men jag överväger ändå att rotoscopa av två skäl (förutom det ekonomiska): 1. Jag är rädd att min skådespelare kommer bli irriterad i ögonen och göra ofrivilliga ögonrörelser och blinkningar; han är inte van vid linser. 2. Med Photoshop kan jag få till ett större djup i ögonen genom att det svarta blir helt svart till skillnad från inskannade svarta detaljer (som snarare blir gråsvarta). Det jag hoppas på är att få en djupsvärta som är iögonfallande (:)), nästan som att det lyser ut mörker ur ögonen på karaktären. Den största anledningen är alltså estetisk. [citat=jbergman]Om du ändå investerat i 16-mm-film så kan du lika gärna lägga några slantar på linser istället för att riskera att hamna i en massa poststrul.[/citat] Jo, du har en poäng där. Men efter att ha köpt och framkallat fyra rullar 16mm färgfilm (122 meter), samt gjort telecine på hälften av detta har jag inte så värst mycket pengar över. Tid har jag dock en hel del över, i synnerhet då jag kommer att vara pappaledig när jag gör post. %2$s skrev: Och av nyfikenhet, hur kommer din arbetsgång att se ut? Vilket format skannar du filmen till, och vilket är slutformatet? Arbetsgången är väl att spela in fyra dagsljusrullar film, grovklippa med en traditionell klippning/cement-teknik med hjälp av betrakningsapparat, så att ungefär hälften finns kvar (ca. 5 min film), göra telecine (hos Uppsala Bildteknik) till DV-filer, tanka in i datorn och redigera på Adobe Premiere 6.0 och på sikt konvertera till Quick Time/internet och till MPEG-2/DVD. Filmen kommer ha 4:3 format när allt är klart. 0 Quote
TomStac Posted July 11, 2006 Author Posted July 11, 2006 [citat=Eibon]Hur ofta ska dom här svarta ögonen ses? är det bara ett klipp eller nåt så är det ju lugnt.[/citat] Det blir nog maximalt 40 sekunder, kanske så lite som hälften av detta beroende hur tydligt man ser iris i vissa scener. Det ger 480-960 rutor. En hel del, trots allt. Men jag kom på en ganska kool effekt, inspirerad av teknikens möjligheter :). I den sista scenen där man ser de svarta ögonen skall karaktären sluta ögonen och öppna dem igen, och så vips skall det svarta försvinna. Det hade ju inte gått med linser. 0 Quote
Fredrik Blom Posted July 12, 2006 Posted July 12, 2006 [citat=TomStac]...Tid har jag dock en hel del över, i synnerhet då jag kommer att vara pappaledig när jag gör post.[/citat]Tror du ja... ;) /Rico 0 Quote
Recommended Posts