Gå till innehåll

Dator broblem... HJÄLP?


BoBBo

Recommended Posts

Hej hej...

Ehm, det konstigaste hände mig igår kväll...

Jag satt och redigerade film och sen började allt gå jätte långsamt!

Så jag sperade projektet och startade om datorn...

Sen när datorn startats om så är ALLT på den borta..

Alla användare, filmer, bilder, musik... ALLT...

hur kan detta ha hänt?

Båda hårddiskarna fungerar så det kan inte berott på en crash...

Finns det någon logisk förklarning?

Jag är tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm.. Varför får jag sån himla iver att plötsligt vilja säkerhetskopiera mina filer?

 

Shit, det där låter jävligt konstigt. Att du ens har psyke att kunna sätta dig vid datorn igen. :p Jag skulle ligga på golvet och storböla. Du borde ringa support, det där verkar inte som ett "vanligt" problem. Alla diskar är alltså "formaterade" eller återställda till fabriksinställningarna?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja precis.. återställda...

Jag sitter inte vid min dator nu!! jag sitter på skolan... jag vet inte om jag ens kommer våga ladda hem msn vid datorn när jag kommer hem!! det är faktiskt läskigt!!!

men jag har ingen gratis suport, så jag vill inte ringa dit i onödan... :S

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=BoBBo]Hej hej...

Ehm, det konstigaste hände mig igår kväll...

Jag satt och redigerade film och sen började allt gå jätte långsamt!

Så jag sperade projektet och startade om datorn...

Sen när datorn startats om så är ALLT på den borta..

Alla användare, filmer, bilder, musik... ALLT...

hur kan detta ha hänt?

Båda hårddiskarna fungerar så det kan inte berott på en crash...

Finns det någon logisk förklarning?

Jag är tacksam för svar!![/citat]

 

Du har nog fått virus i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

men virus ska v´äl inte radera ut alla filer?

det ska väl bara skada dom eller typ sega ner datorn??

Isåfall så försvann alla virus när allt var borta för ja instalera om norton och panda... och dom hittade inga!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Virus kan göra precis vad som helst :-( - sega ned datorn, radera filer, you name it... Nåväl om du har kört scanning med Panda och de senaste virusdefinitionerna, är det nog något annat. Hårdvarufel?? Det kan dock vara svårt att bena ut var felet ligger. Bäst att lämna in burken till nån som kan sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp. Det där programet är okej. "Filerecovery" är bra också :)

 

 

MEN FÖRST: Formatera datorn! Annars går du runt i en ond cirkel lixom :/

 

 

 

:Fast har du filer på datorn du absolut inte kan leva utan och är rädd att en formatering kommer sabba dem så skicka in datorn till ett proffs. De kanske kan göra något mer än detta program och en klassisk formatering. Dock kostar det mer också :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Det värdsledande företaget i det området ligger i oslo och det är dit man skickar hårdiskar som varit undervatten, brunnit, fått stöt skador repor etc... om jag mins rätt så ägs dem av Symantec eller F-prot men jag mins inte vad de heter just nu... dock kostar det din förstföddas själ, ett blodsoffer på din partner och ditt högra ben...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan även pröva detta: Ta ut hårddisken och sätt in den som en slav i en annan dator som fungerar. Sedan kör du Check Disk (minns inte vad den heter exakt) på disken. Programmet finns inbyggd i XPs verktygslåda. Det kan finnas även andra och bättre program för detta typ Norton osv. Har själv kunnat rädda ett antal förlorade filer på detta vis. Om diskens FAT tabell blir korrupt av nån anledning, kan man försöka reparera FAT så gott det går. Om du lyckas med att rädda filerna, kopiera dom på ett säkert ställe och därefter formatera om hela disken och börja om på nytt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Hej, jag har också en fråga om virus och ställer den här istället för att skapa en ny tråd.

 

Jag har fått meddelanden om att det finns spyware på datorn, jag rekommenderas att scanna datorn med ett program som datorn verkar tipsa om, jag gör det och den hittar mer än hundra objekt (en massa trojaner bl.a) men när jag virussöker med Norton hittas bara två spionprogram. Dessa tar jag bort, men samma meddelande som kom från början kommer igen. Jag scannar datorn igen, och den hittar en massa ''objekt'' igen. Jag undrar om det är fel på Norton eller om det är något/någon som försöker att få mig att köpa ett program som jag inte behöver.

Spelar det någon roll att min prenumeration på Norton har gått ut?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha, räcker det om jag först stänger av internettrafiken med Norton och sedan stänger av Norton (inte avinstallerar det)?

 

Jag installerade ad-aware utan att ha tagit bort Norton :S

 

har ingen anning, jag körde ifrån början ad-aware och installerade Norton då programmet fortfarande var aktivt. Direkt efter installationen började datorn bete sig underligt och blev seg som tusan. Jag avinstallerade programmet efter ett tag och då försvann problemet för mig. Jag tror att felet ligger när båda "skyddar datorn", då skyddar dem datorn ifrån varandra på något konstigt sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, jag har också en fråga om virus och ställer den här istället för att skapa en ny tråd.

 

Jag har fått meddelanden om att det finns spyware på datorn, jag rekommenderas att scanna datorn med ett program som datorn verkar tipsa om, jag gör det och den hittar mer än hundra objekt (en massa trojaner bl.a) men när jag virussöker med Norton hittas bara två spionprogram. Dessa tar jag bort, men samma meddelande som kom från början kommer igen. Jag scannar datorn igen, och den hittar en massa ''objekt'' igen. Jag undrar om det är fel på Norton eller om det är något/någon som försöker att få mig att köpa ett program som jag inte behöver.

Spelar det någon roll att min prenumeration på Norton har gått ut?

 

Tack på förhand

 

Det låter som om det är ett spyware program som försöker lura dig att få sig körd på den lokala datorn, och du gick på det verkar det som. Du går in på någon sida på internet, den genererar en ruta som ser naturtrogen ut och du klickar på den och vips så har du din dator infekterad fast du trodde att det skulle rensa den. Det man kan göra är att ladda ned något program som rensar, starta upp i felsäkert läge och hoppas på det bästa.

 

 

Till BoBBo

 

Det skulle ju faktiskt skulle gå att kunna hjälpa dig om man skulle få lite mer information och om inte stämmningen skulle bli så hysterisk. Säg mig, hur är windows installerat på din dator, ligger den på en egen partition? Har du flera hårddiskar? Använder du dig av raid kanske?

 

Det värsta som kan ha hänt är att en hårddisk har kraschat hårdvarumässigt, då kan det bli dyrt om du måste få tillbaka datan. Är det dock någon bugg eller något sådant som har orsakat det så kan det mycket väl gå att få tillbaka. För att data skall försvinna från hårddiskarna så måste det skrivas över, annars finns det kvar mer eller mindre lättillgängligt.

 

Försök att ge så detaljerad information som möjligt, hur det exakt gick till och hur din/dina hårddiskar är konfigurerade så kanske detta går att reda ut. Börja inte köra en massa destruktiva program innan du vet vad du måste göra bara!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, jo, men det verkade ju som att det var datorn själv som hittade spywarehot...

 

Men just nu vekrar det så fruktansvärt krånligt, jag har installerat en massa olika antispyware-program och så vidare, jag tror att det blir enklare om jag formaterar om hårddisken och hoppas på en operativsystem-skiva från SIBA.

Frågor:

 

1. AVG? vad är det?

2. Är det några saker man ska tänka på precis efter det att man har formaterat om? Jag ska spara en systemåterställningsplats, installera ad-aware och något antispyware, något annat viktigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...