Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Tjena. Tänkte läsa lite film till hösten. Jag har varit och ska till Kalix folkhögskola, Molkom folkhögskola, Fridhems folkhögskola, STF och Jag ska kanske till DI:s baskurs i film. Jag tänkte om ni kunde hjälpa mig att rangordna dessa efter rykte i filmindustrin och om ni gått där, berätta lite om dem. Vad jag har förstått nu så är det så här:

1. DI

2. Göteborg

3. Kalix

4. Skurup

5. Fridhems

6. Molkom

7. SFS (golddiggers?)

Vad säger ni?

Postad

1. DI

2. SFS

3. inget

4. inget

5. inget

6. inget

7. inget

8. inget

9. inget

10. inget

11. Möjligen något.

Kanske låter provocerande, men det finns verkligen inget annat i Sverige som motsvarar Di och Stockholms Filmskola vad gäller pedagogisk undervisning, kompetenta lärare och mätt i framgång för de utexaminerade eleverna.

Postad

Jag har inte gått på SFS själv, men jag har flera bekanta som har gjort det, och de har alla varit mycket nöjda. Flera av dem livnär sig numera på arbeten som redigerare, elektriker etc, utöver att så gott som alla driver egna projekt vid sidan om. Tack vare deras SFS-kontakter har jag själv haft möjlighet att använda deras studio (och hela lokalen som produktionskontor under en vecka) samt kunnat låna utrustning både från SFS och DI.

Om man har tänkt att stanna i Stockholm är SFS jättebra eftersom de kontakter man skaffar där kan vara användbara även långt senare. Att ranka SFS under en bunt folkhögskolor ute på vischan känns ganska underligt.

/Jakob

Postad

[citat=jakethesnake]Tjena. Tänkte läsa lite film till hösten. Jag har varit och ska till Kalix folkhögskola[/citat]

Skoj! Jag var också där! Hur tyckte du att det verkade?

Postad

okej, min rangordning kanske inte är den mest objektiva eftersom jag känner starkt för skolan. Ta det med en klackspark då. Alla skolor har bättre och sämre sidor. Framförallt ska man väl se till att man hittar en undervisningsform som man trivs med?

Och nej, jag jobbar inte där längre. Jag jobbade smått där tidigare på timbasis. Hjälper till ibland fortfarande. Men inte så mycket längre.

Och Jbergman, du har så rätt ;)

Postad

[citat=Hagwall][citat=jakethesnake]Tjena. Tänkte läsa lite film till hösten. Jag har varit och ska till Kalix folkhögskola[/citat]

Skoj! Jag var också där! Hur tyckte du att det verkade?[/citat]

HEHE jag går på kalixfolkhögs dock medie delen inte film och tv:D

• 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Postad

Är kalix verkligen bättre än både skurups och fridheim. Har hört mycket gott om de båda. Är sfs verkligen bättre än folkhögskolorna? Rent pedagogiskt och inte bara ryktesmässigt.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...