Gå till innehåll

Vad ger oss INSPIRATIONEN?


Math

Recommended Posts

Tjena alla filmälskare.

 

En sak som är intressant att dryfta, är hur vi finner vår INSPIRATION.

 

Jag inspireras av värmen och solen ute, av underbara filmer med snyggt foto och makligt tempo samt dialoger som smeker sig fram, av att läsa manus och romaner, av att diskutera med folk som har någorlunda koll inom filmen, av att lyssna på skön musik, gärna Pink Floyd, Steely Dan, Serge Gainsbourg, Uffe Lundell, och även av konst såsom Dalí och Botero.

 

Vad inspirerar ER?

 

 

/Matte

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Math]Tjena alla filmälskare.

 

En sak som är intressant att dryfta, är hur vi finner vår INSPIRATION.

 

Jag inspireras av värmen och solen ute, av underbara filmer med snyggt foto och makligt tempo samt dialoger som smeker sig fram, av att läsa manus och romaner, av att diskutera med folk som har någorlunda koll inom filmen, av att lyssna på skön musik, gärna Pink Floyd, Steely Dan, Serge Gainsbourg, Uffe Lundell, och även av konst såsom Dalí och Botero.

 

Vad inspirerar ER?

 

 

/Matte[/citat]

 

Händelser i mitt liv. Romaner, Tv-spel rollspel, filmer i sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Motstånd i olika former inspirerar mig. Vår plats i naturen. Ett visst stadie av sinnesjukdom. Människor jag inspireras av brukar ofta ha en sida som jag avskyr. Jag vill ogärna umgås med riktigt inspirerande människor eftersom myntets baksida kan vara starkt äcklande. För mig är sinnebilden av en inspirerande människa Nietzsche som å ena sida levererade smärtsamt glasklara insikter om djuret människan men slutade sitt liv på sinnesjukhus fast övertygad om att han var gud samtidigt som han åt sin egen avföring.

 

Stor begåvning brukar vandra hand i hand med en slags outhärdlig odräglighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag finner inspirationen i allt. Men det förutsätter att jag är tillräckligt öppen för att notera hur bizarr världen egentligen är.

 

Men vad som skiljer det användbara från det oanvändbara är egentligen vad jag skrivit ner. För oftast står jag ett antal dagar senare och minns att jag hade noterat något lysande, men jag för mitt liv inte lista ut vad.

 

Jag har köpt fickminnen, anteckningsblock osv... men jag är för jädrans lat för att få ner allt jag borde få ner.

 

T.ex hörde jag ordet batong. Min spontana tanke då var ett grupp piketpoliser som har greppat ett gäng demonstranter. En är utan och får syn på en rund kille som springer iväg. Han vrålar..

- Tjockis!!!

springer efter och greppar honom. Sen har alla piketpoliser varsin demonstrant. Och så börjar de spela samba på dem med batongerna.

 

I dag såg jag ordet bombastisk användas....

Länk till kommentar
Share on other sites

ja ska ju snart jöra en liten komedi film och för att ja ska komma på nått roligt som ja kan ha med i filmen så tängker ja först på nånting vardaglit man kan göra i livet och sedan hur man kan få in roliga saker i det,så gör jag,eller så e det bara bra att ta en promenad så kommer man på nåt

Länk till kommentar
Share on other sites

Inspiration kan finnas i allt, tidningar, nyheter, böcker, film, sagor, konst, musik, historia, etc. Det gäller bara att ha en öppen syn och finna vinklar till historier, de finns överallt.

 

Karaktär/er är endå det viktigaste tycker jag och dess egenskaper och då helst deras brister.

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv brukar jag aldrig försöka tvinga fram något, går oftast åt helvete då (eller så tröttnar man halvvägs), utan jag brukar låta idéerna komma när de kommer helt enkelt. Fast det har väl kanske inte så mycket med inspiration att göra.

 

Min inspiration är det vardagliga livet, småsaker kan ändra det helt och hållet medan stora saker och händelser ofta inte berör det speciellt mycket.

 

Hur reagerar människor när de utsätts för olika situationer? På vilket sätt påverkas personen av miljön den lever i osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Saker jag inte har 100% koll på, något som jag vill titta närmare på. Det kan vara ett ämne lika väl som en sak en händelse eller en person. Sol, nattur och värme gör även det sitt till att jag finne inspiration. De saker eller företeelser som jag nämnt fram till nu kan på något märkligt sätt kännas som de kommer från insidan av mig.

 

Externt kan det vara media i alla dess olika former. Nyligen läste jag en bok om dokumentärfilmande och dokumentärfilmare, som tacklade ämnet i sig lite som en slags mentor (phu kommer bli jobbigt att försöka leva upp till det... lol). Jag tror att synonymt för alla de "externa" sakerna som bidrar till min inspiration är nog att de berör mig på ett eller annat vis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tåg

jag reser mycket med tåg och lyssnar på musik och läser min skuma kurslitteratur då, vilket leder till många bra och mycket flummigt konstiga ideer.

 

Fika

jag brukar sitta på olika kafeer i lund och snacka med polare eller med människorna som råkar komma inom en armslängd =)

 

Bakfyllor

jag får många skumma ideer när jag är bakfull och trött...

Länk till kommentar
Share on other sites

Min inspiration hittar jag i tidningsartiklar och människor runt mig för att få en så trovärdig dialog och berättelse som möjligt. Medan jag skriver så brukar jag lyssna på musik, som t ex Philip Glass, det underlättar arbetet.

 

Få, men en del ideer får jag från mina drömmar, särskilt dom som är mest bisarra. Sedan så beundrar jag mycket av David Cronenbergs verk såväl som Kafkas, även om jag är mer fascinerad av dom än som ren underhållningsfaktor)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...