Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Hittade kul fakta om 35mm film och HD, vilket är följande:

Dom flesta vet att det är 480 linjer med signaler på en vanlig DVD-skiva. HD i sin tur klarar av att visa upp till 1080 linjer, vilket iallafall jag tycker ser sjukt bra ut. Detta räcker dock inte på långa, långa vägar för att ens kunna jämföras med 35mm som har mycket mer färgdjup och detaljer.

Jag fick reda på att det krävs så mycket som 4000 linjer för att verkligen kunnas jämföras med 35mm.

HD känns redan föråldrat. Kort sagt, inget digitalt slår hederlig film =D

Nu finns det massa männsikor som säkert redan visste detta men jag tyckte det var kul ändå.

puss & kram tavelram

//Filip

Postad

[citat=filipg]Dom flesta vet att det är 480 linjer med signaler på en vanlig DVD-skiva. [/citat]

Du pratar om NTSC. DVD-skivor utgivna i PAL-systemet har väl 576 linjer?

Postad

Jag vet faktiskt inte. Men du har nog rätt där. Hur som helst så är det iallafall en bra bit kvar innan vi når 35mm filmen i form av en digital kopia =D

Postad

jo, 576 gäller väl för pal-DVD...

jag har funderat på det där, när man lyssnar på dom i bakomkulisserna så brukar dom ju nämna 4K format när dom scannar in 35-mm film... är det då för att få med filmens grynighet istället för digitala gryn, såattsäga... det finns ju även dokumentärer som nämner 2K format, det kanske räcker för att få med detaljrikedomen i 35-mm film, men inte grynigheten... vad vet jag... och dessutom, är det alltid 4:3 format när 35mm skannas? går det kanske att skanna 4 k, men bara ta 2,35:1 utan anamorph? men då kanske det blir väl grynigt... men jag hade bara för mig att Leone spelade in sina westerns i det formatet...

Det var bara spekulationer med många uppenbara luckor...

Postad

Hm, du kan inte räkna om filmupplösning till HD rakt av så där.. Då skulle super 8 ha mycket högre "upplösning" än DV och vara närmare HD. Men det ser fortfarande mindre skarpt ut. Du behöver inte all information som finns i en filmruta.

Angående färgdjupet är det skillnad på okomprimerad HD och HDV.

Leone redigerade ju sina filmer analogt så han behövde inte någon inscanning.. Senare har ju såklart hans filmer scannats in för både video och dvd..

Det han däremot gjorde var att han modifierade sina kameror för att skjuta uteslutande 2.35:1.. Detta för att inte slösa film.. Hans kameror exponerade bara 2.35:1 och drog sedan filmen bara så långt som behövdes.

Postad

Leone sköt dessutom Techniscope som är halva 35mm upplösningen eftersom det är ett 2-perf-format.

Vad ögat upplever som skarpt har väldigt lite med upplösning att göra. Ögat uppfattar t ex färgen blått som skarpare än färgen rött. Det har ju knappast att göra med att en röd blomma i naturen har färre pixlar än en blå blomma i naturen. ;)

Personligen tycker jag att 35mm i biograf är totalt undermåligt som distributionsformat och det är dags att få bort skiten nu när tekniken finns för riktigt skarpa och stabila (och repfria) visningsmöjligheter finns.

Satt och irriterade mig på gate weaven i hela sista akten på V for Vendetta häromdagen. I en av Stockholms bästa biografer.

Postad

tja anledningen till att jag drog in leone var att jag tänkte mig att man kanske kunde koncentrera antalet inscannade pixlar på halva ytan med gryn, iochmed det kom tanken att det borde bli taskig bild, men som motvikt fick jag snabbt en tanke om att leone sköt sina filmer i motsvarande format, 2 perf. och dessa filmer är ju inte direkt kända för att vara taskig med bildkvaliteten... (iallafall de senare remastrade utgåvorna)

jo, som munthe nämner så är det en massa andra grejer än antalet gryn/pixlar som spelar in i utseende. I film har tillverkarna alltid brottats med att grynet "rör på sig" när man ser filmen... det de flesta var imponerade över med det digitala var just att pixlarna låg stilla, till den grad som nästan 70mm bara film kunnat ge (varning, många spekulationer från en lekman)... men samtidigt är inte bilden lika precis som på en 35mm film... eftersom bilden saknar upplösningen som ett större format film ger...

då var min tanke med 4K att formatet kanske var för att vara så pass stort så att det inte bara blev 1 pixel per gryn, utan istället att varje gryn representerades av flera pixlar... så att bilden ska kunna byggas upp av "slumpmässiga" prickar och inte fyrkanter så att det blir minimal förlust av information när bilden scannas för digital bearbetning och sen printas ut igen till film.

2K kanske räcker för att göra en distributionskopia eller en dvd-skiva. Lite som att det är sällan audiofiler köper sin musik på 3tums-magnetband bara för att det är optimala ljudet (kommer inte ihåg tumantalet på de där banden exakt...).

Sen är ju film inte felfritt heller som munthe nämner...

Postad

Nu är jag kanske ute och cyklar, men jag erinrar mig att film har inte så svindlande hög upplösning som man skulle kunna tro. Vid pixelvisning behöver man mycket upplösning för att det skall se snyggt ut, men då ligger pixlarna stilla. Filmens korn "flyttar runt" kontinuelligt och för ögat interpoleras upplösningen till flerfaldighet gämfört med tex en stillastående filmruta. Om man är lite vårdslös med sanningen kan man gämföra med 35-mm adaptertrådarna där man har roterande mattskiva istället för statisk mattskiva. Martin har redan nämt ögats skärpeupplevelser. Det är inte bara färg som ger upplevelse av skärpa, även kontrast och rörelse spelar roll. Intresse och uppmärksamhet spelar roll, för att inte tala om sinnets förmåga till igenkänning. Jag tror vi alla har häpnat över expressionistiska målares detaljeringsgrad, och häpnat ännu mer när man gått närmare att det ögat uppfattat aldrig ens var målat.

Postad

jag bara undrar.... finns det en officiell källa för den där Red? eller vad? Red.com var ju bara en röd prick och en nedräkning... varifrån kommer hypen??? för allt jag hittar är just hype... och innan jag belånar hus och hem för en kamera som kanske kostar $10K eller kanske $100K så vill jag se fanskapet... för just nu känns det lite som Reality Pack till gamequben... som bara var en uppdatering på LuktoTV-skämtet...

Eller för den delen, vem är den där mystiska enthusiasten/biljardären som enligt uppgift ska finansiera allt? så många luckor...

Postad

arghhhhh... läste just igenom 20 sidor av en annan tråd ( http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=40925 ) som Jim Jannard killen som tydligen är ansvarig för projektet och äger stora företag och är multimiljardär... så mycket trovärdighet finns... och enligt den för mig totalt intetsägande officiella sidan behöver jag bara vänta 10 dagar för att få veta mer exakt från NAB2006... men av allt jag läst hittills verkar den ytterst lovande, jag vill bara veta ett pris,,,, GAH!

Jag inser ju samtidigt att även om den skulle få drömpriset på runda slängor $5000 så tillkommer linser och all teknik runtomkring, för om man bara ser till upplösningsökningen från DV-SP så snackar vi om att NLE-systemet alena ska palla ökningen från 720x576 = 414720 pixlar per bild i DVSP till 4520 x 2540 = 11480800 i Reds system vilket blir cirka: 27,7 gånger mer :S... för att inte tala om att bilden kan pumpas ut okomprimerad i 60 FPS och att alla pixlar är 12Bit... Med det vill jag ha sagt att förhoppningsvis så har tekniken hunnit ikapp kameran när jag har råd att köpa den så att den inte blir min dyraste dörrstopp bara för att jag inte kan utnyttja den till min "klena" dator... :(

men att drömma är roligt :D

Postad

Videons svaghet mot film är inte pixelupplösningen utan färginformationen. Om våra DV-kameror spelade in 4:4:4 skulle vi alla kissa på oss av glädje.

Och med film ska man komma ihåg att det man mäter när man pekar på filmens styrka är kameranegativet. Jag har gjort långfilm på negativ och kan bara säga att det är en fruktansvärt stor skillnad på att titta på första printen första gången till att se en distributionskopia i biograf. Kvalitetssänkningen är enorm.

Normalt sett ser film ofta bättre ut än video för att man använder bättre optik och det finns mer färginformation i film. Upplösningen är ointressant. Det är inte pixlarna eller kornet som får saker att se bra ut. Det är helt andra saker (som den här länken visar).

http://www.mysimilo.com/

Kortfilm plåtad på MiniDV.

Postad

Moddar man sin DVX100 med Andromeda får man ut 4:4:4, och visst pissar man på sig lite. Synd är det att de inte verkar modda PAL-modellen.

I övrigt tycker jag att det är kontrastomfånget som skiljer film och video.

Postad

Ja, men att korta kontrastomfånget på video så att det ser ut som film är ju lätt fixat i After Effects. ;)

Kolla in Robert Rodriguez lilla kortdokumentär "Film is Dead" på Once Upon a Time in Mexico-DVDn. Han har väldigt starka argument för det där med kontrast och film vs. video.

Problemet med Andromeda och såna lösningar är att det inte finns nåt sätt att titta på RAW-filerna när man filmar vilket är ett stort problem. + att det är synd att DVX100 har fast optik som inte går att uppgradera till skarpare glas.

Postad

Jao, man kan ju naturligtvis ta till den legendariska S-kurvan i AE, men man kan ju aldrig trolla fram information som inte finns där från början.

Jo, det är ju synd att det inte går att kolla på RAW-filerna, men man kan i alla fall konvertera dem till något annat trevligt format och printa på film om det önskas. Vissa säger att till och med minidv kan se bra ut på biografen ibland, från vissa avstånd. Då borde ju bilden från en Andromedamoddad kamera se väldigt mycket bättre ut.

• 3 veckor senare...
Postad

tänkte bara uppdatera med lite saker jag har hittat om RED:

video från NAB2006:

http://www.digitalcinemasociety.org/content.php?page=Streaming%20from%20NAB

ljudreportage från NAB2006:

http://web.mac.com/sleeplessknights/iWeb/CTPS%20Podcast/CTFCPUG%20Podcast/E49F8DF2-4759-472E-A89F-50AC4A5E1DE7.html

(Red är sista reportaget här...)

Forum med länkar om uttallanden om RED

http://www.dvxuser.com/V6/forumdisplay.php?f=58

jag kan ju säga att jag tror mindre och mindre att det är en bluff... men men... kameran är ju intebyggd än.

och priset låter ju fint $22 000 (med den egna RED-linsen, $17 500 bara kameran(man kan hänga på vanliga PL-linser för Super35)) omräknat till kronor 160 762.80 kr (expressen 29 april)... och med tanke på specsen som dom nämner så låter det ju jäävligt fiint... Undrar vad uthyrningsfirmorna tänker sätta för pris. Och bara tekniken och min ekonomi hinner ikapp så kan man kanske fundera på det...

Bara att vänta och se... vill ni hänga ut pengarna i förtid och reservera en tills den kommer så verkar det också gå...

Postad

Det är ju inget en vanlig svenson har råd med kanske, men ställer man den i relation till 35mm film så är det ju faktiskt billigt. Ska kika på videon när jag kommer hem.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...