Gå till innehåll

Någon med kunskap om alla copyrightlagar, se hit!


Cjwk

Recommended Posts

Jag undrar ifall det finns någon lag som säger att man inte får använda lasersvärd i en egen film?

En tävling säger att man inte får ta storys från andra filmer, men min story är helt olik star wars t.ex. det enda som liknar dom åt är lasersvärden... då lär det ju inte göra något eller?

 

mvh Jake!

Länk till kommentar
Share on other sites

saken är den för min del att det står i reglerna på tävligen jag ska vara med i att:

"any story and/or script must have been written by you alone, and must not be based on an existing story, for example, from a book or a film"

 

min story har inget att göra med starwars, ända likheten är lasersvärden. Borde det inte då vara ok att ha med dom i filmen?

Länk till kommentar
Share on other sites

lasersvärden är "saker/rekvisita" och inte en "story" i sig. Skulle man inte då få använda ett vanligt svärd bara för att de hade de i Robin Hood ?

Börjar du använda karraktärer från Starwars är det kanske en annan sak, men lasersvärd, rymdskepp, håriga monster eller whatever i sig är inte något som är "storyn"

.. Dessutom så har ju detta inte nånting med lagar att göra som det står i Topicen, utan om regler i en tävling.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]Nu är ju jag inte riktigt den som kan allt, men varför skulle man inte få kalla det lightsabre? Man får ju filma varumärken och produkter hej vilt i filmer och att nämna andra filmer eller efterlikna ska inte heller vara några problem.[/citat]

 

Nej det får man inte. Filmar du en Cola-burk och visar filmen i USA så har Coca Cola alla möjligheter att rättsligen stoppa filmen från visning eftersom du inte har deras tillstånd. Om någon visslar Star Wars-temat i tre sekunder i en Amerikansk-distribuerad film kan du bli tvungen att betala kompositören och filmbolaget bakom musiken skadestånd.

 

När det gäller Star Wars-fanfilmer så har Lucas uttryckligen sagt att han tittar mellan fingrarna. Skulle däremot en Fan-film visas i MTV (som är en kommersiell kanal) är det extremt tveksamt att Lucas Films skulle acceptera det. Då är det ju plötsligt MTV som tjänar pengar på Lucas rättigheter utan att betala för sig.

 

Det är högst möjligt att Lucas har skyddat ljussabel-designen. Sånt går utmärkt bra att göra. Man skyddar designen som vilket varumärke som helst. Man kan nog t o m förutsätta att han skydat designen eftersom vi inte ser ljussablar i andra scifi-filmer eller TV-serier.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Munthe]

Man kan nog t o m förutsätta att han skydat designen eftersom vi inte ser ljussablar i andra scifi-filmer eller TV-serier.[/citat]

 

Enda filmen jag kan komma ihåg att jag har sett ljussablar förutom Star Wars är Space Balls... Fast då var ju ljussablarna err, stakar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...