tuco Postad 19 mars 2006 Postad 19 mars 2006 HAVANNA - 24 min. ------------------- En slags romantisk komedi om Henrik som kastas ut på Internet av sin gode vän Frank för att finna kärleken. Där möter han Anna. Men plötsligt vänds allt upp & ner. Frågorna blir många. Vad hände egentligen i Havanna? Har dom verkligen Gammeldansk i Kongo? Vem fasiken är Roselita? Vad är "hetta löö"? Vem brottades med en krokodil… och varför? Hur hänger detta ihop? Förvirringen är total... http://www.pingpongfilm.com/havanna/1.jpg http://www.pingpongfilm.com/havanna/2.jpg http://www.pingpongfilm.com/havanna/3.jpg Format: wmv Läng: 24 min Storlek: 89mb Danskt tal - svensk text. Havanna (wmv) http://www.pingpongfilm.com/havanna/cover.jpg 0 Citera
tuco Postad 19 mars 2006 Författare Postad 19 mars 2006 Lite info: über no/low budget. Inspelade på 3,5 dagar i Köpenhamn. Filmat med en Varicam på Steadicam. Minimalt eller inget ljus. Film punk! Annars hade det nog inte gått att filma detta på 3,5 dagar :) 0 Citera
Spartacus Postad 19 mars 2006 Postad 19 mars 2006 Riktigt jävla bra! Bra skådespel och snyggt foto! Keep it up, mate! 0 Citera
tuco Postad 19 mars 2006 Författare Postad 19 mars 2006 Tack Spartacus! Kul att du gillar den :) Tack för att du kollade på den. 0 Citera
Kenjin Postad 19 mars 2006 Postad 19 mars 2006 Håller med ovanför inlägg, den var bra! Skådespelarna kändes äkta. Väldigt imponerad att ni lyckat spela in den på bara 3,5 dagar, och att den håller så bra i produktionskvalitèen! Några negativa grejor är att storyn blir lite för diffus ibland, och det blev lite segt i mitten. Och det blir lite för mycket steadicam bilder. Men den härliga musiken och stämningen lyfter upp dom bitarna, som med resten av filmen! Den slår mycket av dom svenska novell filmerna, som görs "professionelt" här i sverige. Så det är bara att: keep up the good work!! //Mathias "CB" 0 Citera
tuco Postad 19 mars 2006 Författare Postad 19 mars 2006 Tack för feedback Kenjin. Det svåra med en sån här story är ju såklart att veta hur tydlig ska man vara. Där är ju en massa planeringar/skördar som kanske inte helt kommer med i den svenska översättningen. Vi försökte optimera så gott vi kunde i klippningen och det som är kvar är nog det som behövs för att man ska förstå vad som händer. Men det är ju en balans som är väldigt intressant. Man lär sig för varje gång. Ogillar när man idiotförklarar sin publik men samtidigt så ska ju folk förstå filmen :) Nu var detta också första gången vi testade köra 100% steadicam och det var lärorikt. Gillar verkligen sättet vi jobbade med denna film och det jag lärde mig där ska jag ta med på nästa projekt och optimera. Kul att du gillar filmen - extra kul att du även gillar musiken. Känns även bra att skådespelarna uppskattas. Min prioritet är alltid storyn och skådespelarna. Hellre bra performance i en oskarp bild än dåligt performance i en skarp bild om jag nu tvingas välja :) 0 Citera
Kenjin Postad 20 mars 2006 Postad 20 mars 2006 Det där är ju en balans gång, tycker heller inte om att idiotförklara en publik, alltid roligare när man får tolka saker. Det var inga större grejor som jag hakade upp mig på. Det är som du säger bra att med inför nästkommande projekt. Blev lite nyfiken på vilken budget ni haft ? Var det du som regisserade? Ser fram emot era nästkommande projekt! //Mathias "CB" 0 Citera
tuco Postad 20 mars 2006 Författare Postad 20 mars 2006 Yeps - den eviga balansgången :) Den budget vi hade var så blygsam att man knappt vågar nämna den. Där var till lite mat & transport. That´s it. Men sen fick vi ju låna tekniken och alla ställde upp gratis osv... Vad filmen hade kostat om man hade betalt för allt har jag ingen aning om. Jo det är jag (tillsammans med min kollega) som regisserade & klippte den. Sen har jag dessutom skrivit manus och gjort musiken. Lite overkill kanske. Nästa projekt är nästan klar. Det är den märkliga kortfilmen "The amazing death of Mrs Müller". Färdigklippt men det håller på att göras en del 3D till den och musik/ljud. Ett litet "bakom filmen" kollage: kollage (wmv) Sen har vi eventuellt nåt på gång i sommar som blir...längre :) 0 Citera
Gussyl Postad 20 mars 2006 Postad 20 mars 2006 Kanonbra. Om den tog 3,5 dar att filma, hur lång var då efterbearbetningen? Mrs Müller verkar ju inte vara en näranollbudgetfilm. 0 Citera
tuco Postad 20 mars 2006 Författare Postad 20 mars 2006 Tack Gussyl! Härligt att du gillar den :) Det var inte så lång efterbearbetning på den. Vi hade fått tekniskt stöd från Det Danske Filmverksted så vi klippte den där på några dagar. Även online och lite grading gjordes där. Sen satt jag några dagar med musiken. Men vi gjorde inte allt på en gång utan det var lite då och då när man fick tid. Den nya kortfilmen är egentligen samma grej med. Lite mer budget men den är fortfarande blygsam. Filmverksted gav lite och även Film i Skåne. Men den här gången hade vi lite mer rekvisita och kostym som kostade. 0 Citera
Jonas Nyström Postad 20 mars 2006 Postad 20 mars 2006 FY FAN VA BRAAAA!!! KANON - se till att den kommer ut så fler än vi får se den! Kan man ladda ner filmen, den hakar sig rätt mycket i streamingen! Grymt jobb iallafall!!!!!! 0 Citera
tuco Postad 20 mars 2006 Författare Postad 20 mars 2006 Tack ska du ha Jonas! Super kul att den uppskattas :) Borde funka att köra högerklicka och "spara som...". Filmen i denna mapp: http://www.pingpongfilm.com/havanna/ 0 Citera
Mikael_hs Postad 21 mars 2006 Postad 21 mars 2006 Genomtänkt story och bra skådespeleri, introt var superbt. Tyckte dock att det användes på tok för mycket musik samt att slutet var väldigt tråkigt (kliché+++). Även steadicam'en blev friskt använd, men inget jag direkt störde mig på eftersom filmen "bara" var 24 min (i ett långfilmsammanhang hade det nog kunnit bli direkt störande). Annars var allt finemang. 0 Citera
Jonas Nyström Postad 21 mars 2006 Postad 21 mars 2006 Fan va analytiska du är. Filmen är ju asbra! - visst finns det några saker man kanske (observera kanske) skulle gjort lite annorlunda - men med den längden, formatet och budgeten finns det bara ett betyg. Jämför allt skit som produceras med tio till hundra gånger budgeten! 0 Citera
Anhool Postad 21 mars 2006 Postad 21 mars 2006 [citat=Jonas Nyström]Fan va analytiska du är. Filmen är ju asbra! - visst finns det några saker man kanske (observera kanske) skulle gjort lite annorlunda - men med den längden, formatet och budgeten finns det bara ett betyg. Jämför allt skit som produceras med tio till hundra gånger budgeten![/citat] Hur bra något är så kan det ju fortfarande bli bättre, eller hur? 0 Citera
tuco Postad 21 mars 2006 Författare Postad 21 mars 2006 Mikael_hs: Tack för feedback. Alltid kul med repons. Anledningen till att det är så mycket musik är för att vi hade så dåligt ljud. Så det var ett snabbt sätt att rädda det lite. Hade vi haft ett bra ljud så hade jag helt klart varit lugnare med musiken. En kompromiss helt enkelt. Av nån märklig anledning så har vi haft otur med ljudet på våra filmer. Ska högprioritera det till nästa film. När det gäller slutet så är det ju fint :) (smaksak) En bit av mig är en sucker för filmer som typ Nothing Hill. Kanske inte helt rumsrent att tycka så men det gör jag :) Jonas: Tack igen. Sånt värmer :) Anhool: Helt riktigt. Samtidigt är jag rädd för att man försöker förbätta förmycket. Att det slår över och mister sin "själ". Lite punk får det gärna vara. Så även där är väl en balansgång med tid, budget och ens "emotionella" budget. Så funkar jag iallafall och det är såklart olika från person till person. Jag gillar oftast måla med stora penslar på själva inspelningen när det gäller tekniken. Men på kortare ting kan det vara kul att leka lite mer med detaljer. Som tex vinjettfilmen jag & min kollega gjorde där man hade 2 dagar till 45 sekunder: vinjett (wmv) 0 Citera
Jonas Nyström Postad 22 mars 2006 Postad 22 mars 2006 Självfallet kan allt, alltid bli bättre (även fall det är bra) - och vi är alltid jävligt bra på att säga vad ANDRA skall förbättra - och inget kan gå rakt igenom med bara beröm. Vad jag menar är att något jävligt bra efter FÖRUTSÄTTNINGARNA blir reducerat till "annars finemang" tycker jag att det känns lite snålt! 0 Citera
Mikael_hs Postad 22 mars 2006 Postad 22 mars 2006 Det är inte du som gjort filmen så ta det lilla lugna, sluta vara sån kritikfascist =) 0 Citera
Anhool Postad 22 mars 2006 Postad 22 mars 2006 Jag tror fortfarande att Tuco visade upp sin film här för att få lite konstruktiv kritik vilket han också fick tillsammans med en massa lovord (jag har fortfarande inte sett filmen, ska ta och göra det nu). Men, men, nu ska jag vara tyst och inte gå offtopic. 0 Citera
john_doe88 Postad 22 mars 2006 Postad 22 mars 2006 Jag offrar mitt första inlägg till tuco! Jag har läst här ett tag men inte kännt för att skriva men nu kan jag inte hålla mig. Tyckte filmen var spännande och rolig på sitt sätt, helt klart bättre än många filmer som produceras och i min mening bättre än "beck" :D. Skådespelarna var duktiga de med.. kan inte mer än att säga grattis, ni har lyckats göra en skön film med minimal budget. Lär visa denna film för mina klasskamrater som inte tror på budget filmer. Lycka till i framtiden MVH /Kamal 0 Citera
tuco Postad 23 mars 2006 Författare Postad 23 mars 2006 Tack Kamal, Härligt att man triggade igång ditt första inlägg :) Och extra kul att filmen uppskattades. Fin respons är ju alltid kul. Konstruktiv kritik är alltid nyttigt - som gärna ska ju läggas rätt för att få fäste. På ett sätt kan man väl säga att ju större budget man har ju snyggare film kan man göra. Men nödvändigtvis inte bättre. Men med en stor budget så går det ju att skjuta på film, anställa de bästa man kan få för pengarna, få mer tid osv bla bla bla... 0 Citera
Max1 Postad 25 mars 2006 Postad 25 mars 2006 Precis som Notting Hill så är den både mysig och underhållande men till skillnad från Notting Hill så känns den ganska trovärig. Skådespeleriet blev jag mycket imponerad av. Manuset är både intressant och roligt. Slutet kändes inte som någon Kliché, dock ganska ointressant vilket förvånade mig med tanke på att resten av filmen var totala motsatsen, synd. Fotot var snyggt men aj vad jobbigt med den ständigt rörliga kameran. Det blir ett problem att den dessutom tar bort fokus från det som faktiskt är viktigt i flera scener. Musiken kändes passande men precis som någon nämnde tidigare så få vi allt för mycket av den. Musiken är liksom fotot en anledning till att vissa repliker inte får samma tyngd som de borde. Jag hoppas att vi slipper se dina filmer på Voodoofilm i fortsättningen, waste of talent. 0 Citera
tuco Postad 25 mars 2006 Författare Postad 25 mars 2006 [citat=Max1] Jag hoppas att vi slipper se dina filmer på Voodoofilm i fortsättningen, waste of talent.[/citat] Haha - tack för feedback Max1 :) Med en större....eller rättare sagt med en budget och mer tid så skulle säkert fler av de sakerna du anmärker på blivit bättre. För jag håller med dig i flera saker. Men valet stod mellan att göra filmen på 3,5 dagar utan nån riktigt budget eller att inte göra filmen alls. Så vi valde att göra filmen för att se vad vi kunde lära oss där. Övning ger färdighet grejen. Och mycket riktigt lärde man sig en massa. Förhoppningsvis nästa gång så har man lite mer tid och framförallt ett bra grundljud. Och så man kan plocka dom bilderna man skulle vilja ha och inte bara precis de bilder så man kan montera ihop en film. Det viktigaste för mig & min kollega med denna filmen var att prova berätta nåt lite längre. Tekniken var inte så viktig men vi ville prova att skjuta hela på steadicam för att testa att se hur effektivt/fort det gick att jobba med det. Vi ville gå bort från handkamera men samtidigt fanns det inte en chans att kunna göra denna film på 3,5 dagar med dolly osv... Så den biten var ju väldigt lärorikt och intressant. Men fokusen var ändå på regi & story. Tack alla för kommentarer och feedback. Uppskattas! 0 Citera
jbergman Postad 27 mars 2006 Postad 27 mars 2006 Visst märks det att den är inspelad snabbt, framförallt pga de brister som finns i ljud och ljus, men det är ändå ett imponerande hantverk. Storymässigt är det dock ett par saker som småstör mig. Drömsekvenserna känns dåligt motiverade, och vi får ingen pay-off på den delen. Gungor i slo-mo ser förvisso snyggt ut, men hur bidrar de till storyn? Inledningen i sin helhet tycker jag också är för lång. Visst är det en del förtexter som skall presenteras, men ändå. Vad jag också har svårt att köpa är grejen med "Anna" och "havanna". Skall vi verkligen köpa att huvudpersonen är besatt av namnet "Anna" efter att ha stött på det i en dröm? Och att Anna skulle använda sitt riktiga förnamn när hon undercoverdejtar på nätet är inte omöjligt, men det känns osannolikt, och FN-soldater i Havanna? Och vad är slutpoängen, att "anna haav" nästan är ett anagram av "havanna"? I övrigt mycket bra. Nog kunde en del scener ha vässats lite och dragits lite längre, men några rena transportscener var det aldrig tal om. /Jakob 0 Citera
tuco Postad 27 mars 2006 Författare Postad 27 mars 2006 Tack för kommentarer jbergman. Drömsekvensen var bara tänkt som en förtext grej men i klippningen så fick den även agera som breaker i övergången mellan två dagar. Då kunde man även plantera lite repliker från tidigare och senare i filmen. Och anledningen till att det är namnet Anna är för den där namnboken han läser och som han säger ha kommit till AN - namn. Och att det är en lekplats & Anna i sanden är ju hans dröm om fru & familj. Anna betyder ju mamma hade han ju läst i boken. Barnrösterna drar dessutom repliker från filmen. Kul att du kopplade Anna Haav grejen - bara en liten fånig detalj. Hela filmen bygger ju på att inget är som det verkar. Edit: Tog bort lite här så man inte avslöjar handling förmycket :) Men nånstans ska det hela hänga ihop. Möjligt att en del saker försvunnit i textningen. Men visst skulle den kunna finslipas men det fick som sagt bli en kompromiss med tid & budget. Alternativet var ju att strunta i att göra den. Det hade ju varit trist. Kul med feedback :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.