Gå till innehåll

Jonas Nyström

Medlemmar
  • Inlägg

    37
  • Blev medlem

Utmärkelser för Jonas Nyström

Utforskare

Utforskare (4/14)

  • Första inlägget
  • Medhjälpare
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare

Senaste emblem

13

Anseende

  1. Jonas Nyström

    Hitman-manus

    Upphovsrätten skyddar inte idéer (grundidén), den skyddar utförandet eller realiseringen (som tur är, eftersom ingen hade kunnat skriva något i hitmankaraktär annars). Skriv ett nytt treatment eller justerat filmmanus, ändra så mycket som behövs och kör! Jag kan filma...
  2. Film handlar ju bara inte om manus och personregi. Du vill ju gärna ha ett snyggt och bra foto också! Om man vill bli bra fotograf, så behöver man lära sig kameran/orna. Förutom alla menyer och inställningar så är ju olika kameror bra på olika saker. Att bara hyra och köra, går naturligtvis - men blir inte alls så bra som när du känner din kamera. Det är bra att veta hur mycket ljus kameran tål eller hur den separerar skuggor innan det är för sent. När du vet hur du kan tweaka just den kamera du använder för att få bort så mycket videokänsla som möjligt - det är då det blir bra...
  3. Det är inte helt lätt att jobba med en mini35/HDV om man inte har erfarenhet eller möjlighet att testa innan. Skärpedragning är ytterst viktig i HD och du bör ha en focuspuller om du vill utnyttja det 35ans korta skärpedjup. Själva 35an kan gärna krångla också - man ser mattskivans korn etc... Ett annat alternativ är att planera filmningen så att du får långt skjutavstånd så att du kan få ett (hyfsat) kort DOF ändå...
  4. Gör så här: Sätt i bandet. Starta Capture. Starta bandet, Klicka på "Batch capture". Kom tillbaka en timma och fem minuter senare - så har du allt på på hårdisken.
  5. [citat=teo] att köpa egna steadiprylar känns måttligt onödigt, när du behöver dom så hyr du dom från ställen såsom ljud&bildmedia. annars kan du enkelt bygga en enkel anordning själv.[/citat] Ska man bli en bra steadioperatör måste du ha egna prylar - det går inte att gå kurs ett par dagar och tro att man kan sedan. Det kräver oerhört mycket träning om man ska bli duktig. Däremot ska man gå på worksshops, så att man lär sig tekniken och sedan träna av bara satan. Är man flitig, så blir man duktig, och då finns det mycket jobb och bra pengar! Du kan (absolut) inte bygga utrustning själv, om du vill bli en proffesionell operatör! Köp begagnad!
  6. För beställd musik, betalar du tariffpriset UTÖVER det du har betalat artisten. Detta kan i och för sig vara 0 kronor. Om du tar en Madonna låt, lär hon inte nöja sig med tariffpriset. En existerande låt går aldrig under tariffpriset. Fri prissättning innebär högre pris (läs mycket högre) inte lägre... Amerikansk lag gäller på internet (CIA är överallt) - så där har du (delvis) fel. För vad det gäller upphovsrättsliga intrång på internet så avgörs (som sagt) tvisten i hemlandet, hemlandet för den som stämmer - eftersom man anser att internet är globalt. Och STIM företräder, i detta fallet Metallica i Sverige. Man lär väl inte bli utlämnad i och för sig hoppas jag.... Och du får streama musik, men inte synkronisera den med din film. Men du kan streama låtar slumpmässigt till innehåll på internet, om man betalar (tror jag).
  7. Du behöver inte upphovsman tillstånd för att streama musik, det jämställs med radioutsändning. Men du får inte synkronisera musik med film eller bildspel utan att ha tillstånd. Vanlig låt (vad det nu är) blir aldrig billigare en beställd musik, såvida du inte anlitar Madonna. Tro mig jag har erfarenhet från området. Om så var fallet hade det nog varit 90% kända låtar i all reklamfilm. Och som kuriosa: Tvister om tex upphovsrättsliga intrång via internet, avgörs i hemlandet. Det vill säga om funderar på att lägga upp en kommersiell intressant låt, tex en Metallicalåt, och Ulrich vill stämma dej, så avgörs tvisten i USA. Det kan bli mycket intressant och hur kul som helst. Men det är som sagt, mer kuriosa.
  8. Köp från Global Media Pro i England (dom har inget kontor i Sverige). Åk till London och få kameran levererad till ditt hotell. Då blir momsen 17,5% istället för 25% om de skickar till Sverige. Tullen är överkomlig, men den slipper du också. Oavsett hur du gör blir den mycket billigare än i Sverige - men det är närmare till London (än till down under) om det blir något fel i leveransen.
  9. Inget av det skriver stämmer. För det första måste du ha tillstånd från upphovsman och artisten att publicera låten med en film. Artisten måste godkänna att du använder hans eller hennes musik i en ny kontext. Är det kommersiellt gör man en deal med upphovsmannen, är det ett skolprojekt kanske upphovsmannen tillåter publicering utan ersättning. Är det ett amerikanst skivbolag som äger rättigheterna är nog det senare alternativet ovanligt. Sedan tar dessutom STIM ut en synchroniseringskostnad oavsett om det är kommersiellt eller inte. Alltså en avgift för att man använder musik i film. Det gäller även (upplysningsvis) om du beställer filmmusik av STIM-ansluten musiker till din film. Så även om du har betalt en artist för ett uppdrag, så skall STIM ha betalt "en gång till".
  10. Jonas Nyström

    Havanna (24min)

    Självfallet kan allt, alltid bli bättre (även fall det är bra) - och vi är alltid jävligt bra på att säga vad ANDRA skall förbättra - och inget kan gå rakt igenom med bara beröm. Vad jag menar är att något jävligt bra efter FÖRUTSÄTTNINGARNA blir reducerat till "annars finemang" tycker jag att det känns lite snålt!
  11. Jonas Nyström

    Havanna (24min)

    Fan va analytiska du är. Filmen är ju asbra! - visst finns det några saker man kanske (observera kanske) skulle gjort lite annorlunda - men med den längden, formatet och budgeten finns det bara ett betyg. Jämför allt skit som produceras med tio till hundra gånger budgeten!
  12. Jonas Nyström

    Havanna (24min)

    FY FAN VA BRAAAA!!! KANON - se till att den kommer ut så fler än vi får se den! Kan man ladda ner filmen, den hakar sig rätt mycket i streamingen! Grymt jobb iallafall!!!!!!
  13. Jonas Nyström

    dv eller hdv?

    Fredrik - jag håller med dig i mycket (det mesta) - utan din åsikt om att det är bättre att hyra. Alla kameror har sin fördelar och nackdelar - och man måste lära sig vilka. Man måste ha kameran (så är det för mig i varje fall). Jag tycker det är hopplöst när man står där med ny kamera som man inte känner! Det brukar vara helt tillräckligt med grejjor som ska klaffa ändå när man är ute på location. Även om man hyr den några dagar i förväg som jag brukar göra - det är inte samma sak. Som Christer Strömholm (visserligen stillbildsfotograf) sa till sina elever; Ni måste sova med kameran, ha den i sängen!
  14. Jonas Nyström

    dv eller hdv?

    Norbert - vem har sagt att kameran skall vara billig? HVR-A1E kostar lika mycket AG-DVC60 (som tråden gäller) om man funderar på HDV! JVC och Canon kostar mer, men man kan göra mer. Utbytbar optik, okomprimerad HD, etc. Jag förstår inte kommentaren riktigt "Knappast billig dock"?
  15. Jonas Nyström

    dv eller hdv?

    Jag är klart mindre intresserad av matte än av film. Jag rekomenderar bara utefter mina egna erfarenheter. CCDerna i XL H1an är 1440x1080. Bra upplösning kombinerat med bra optik. Det syns när man tittar på materialet. Jag har jobbat med diverse SD kameror (PD170, HC1000, DVX100). Inget av materialet inspelat på dessa kan mäta sig med HDV. HDV materialet är klart vassare även när det är nerkonverterat. Jag hämtar in i Apple Intermediate Codec - som jag tycker är jävligt snygg (jag tycker så). Det finns en (i mitt tycke) felaktig föreställning om att det är svårt eller mindre bra att klippa i HDV: jag har inte upplevt något av detta. Jag har nu klippt fyra-fem tiominuters produktioner i HDV - jag undrar, var är problemen som alla talar om? Jag har aldrig haft en drop frame ännu! Så om någon frågar om han/hon skall köpa en ny DV eller HDV kamera så blir min rekomendation glasklar. Alla behöver inte på något sätt tycka som jag. Jag kommer aldrig hävda att någon har blivit "blåst" för han/hon väljer något annat som vissa andra som vill spela mäktiga gör gällande här. Och en HDV kostar inte så mycket mer än en bättre DV. HDV må vara ett förbättrat konsumentformat - men det är mycket förbättrat och det används mer och mer av proffs. Och olika tekniker är bra på att lösa olika uppgifter. Lycka till med ert val! PS. Lulletott - helt riktig kommentar att det inte heter HDV utan HD i okomprimerad tappning. Från CCD 1440x1080 finns en pixelshift eller rättare sagt aspectratio (1x1.333) upp till 1920x1080 på HD-SDI tappningen. DS.
×
×
  • Skapa nytt...