Jump to content

DVX102BE från globalmediapro.com?

cikura

Recommended Posts

Jag tänker köpa en DVX102BE på globalmediapro.com och eftersom att GMP finns i Australien så har jag jävligt tur att min nära kompis pluggar där just nu!

Alltså han ska köpa dvx an och skicka den till Sverige! Det blir minst 8000:- kr billigare, än om man köper i Sverige. Nån som vet om tullen kollar sånt? eller det kanske är nånting annat jag ska tänka på?! Komm gärna med tips!

Jag har fattat att de har kontor även i Sverige (och i många andra länder) så du får räkna svensk moms ovanpå deras priser, men de ska inte bli några tullavgifter. Har också sneglat på deras låga priser, men det skulle vara intressant att höra om någon har handlat där - hur det funkar, om leveranstiderna stämmer etc.

Nix, jag vet att de inte har kontor i Sverige, alltså jag behöver inte betala svenska moms på den eftersom att min polare ska handla kameran i Australien, man betalar 10% moms på inköpspriset där i Au!

En annan polare har handlat där förut och jag vet att dom skickar varorna via DHL, sen ringer DHL och säger att man ska betala båda moms,tull och avgift på cirka 200:kr att dom kollar upp vad man ska betala för tull skatt! Tullen har jag ringt och dom säger att man betalar 12,5% om kameran kan användas som bandare, alltså Digital in/ut!

Det spelar ingen roll att din polare betalar moms i AU om den fastnar i tullen så åker du på moms och tull här i Sverige.

Eftersom du köper en kamera i AU så kan du nog lugnt räkna med att garantin inte gäller här eftersom den inte är köpt inom EU och det vet man eftersom modellen 102 är just för Asien/AU

Har du otur så kan det bli en riktigt dålig affär

Hmm... alltså hur fan vet tullen vad min polare har betalt för kameran så att de kräver moms ? det är liksom som hans privat grej som skickas till mig! Jag menar, det låter inte logiskt att tullen ska kräva moms på begad produkt? ok moms på vilket pris då ra? han skickar ju en kamera som ser använd och beggad ut fast ny! Vad skulle du kräva för moms och tull avgift om du själv var tullsnubbe??

Är 102BE för Asien/AU ? jag hade ingen aning om det! Kan du förklara lite bättre vad är det för skillnad mellan 102be 100be?

Tullen är inga idioter dom kan lätt se vad kameran kostar i Sverige och hur begagnad tror du den egentligen kommer att se ut?

Det är ingen skillnad mellan 100 och 102 utan dom har av någon underlig anledning olika beteckningar för olika områden.

Jag tror det har att göra med all "gråimport" från Asien till i första hand USA.

Det har med garantier att göra.

Om du jagar runt lite på nätet så kan du hitta rätt bra priser inom EU-området och då har du full garanti och ingen svensk moms utan landets egen moms (Tyskland 16 % exempelvis), förutsatt att dom inte säljer en massa grejer till Sverige då får du betala svensk moms.

Jag har själv köpt två kameror från Tyskland och det har båda gångerna varit flera tusen kr. i skillnad

Det har inte bara med beteckningen att göra utan varifrån den skickas och det faktum att GMP har kontor i England behövder inte betyda att kameran kommer därifrån.

Jag har någonstans läst att GMP kanske inte har det bästa ryktet, jag vet inte om det är sant eller inte.

Jag har inte några länkar kvar men det är bara att göra en sökning på nätet och kolla upp firman som säljer att de verkar OK

Jag tycker du ska ta dig en rejäl funderare över var du ska köpa din kamera speciellt om du ska köpa en dyrare.

Det är väldigt lätt att försöka hitta den billigaste varianten och det kan funka men om du får problem med kamera då sitter du i skiten och det är väl tveksamt om det är värt det bara för att tjäna några tusen spänn

Köp från Global Media Pro i England (dom har inget kontor i Sverige). Åk till London och få kameran levererad till ditt hotell. Då blir momsen 17,5% istället för 25% om de skickar till Sverige. Tullen är överkomlig, men den slipper du också. Oavsett hur du gör blir den mycket billigare än i Sverige - men det är närmare till London (än till down under) om det blir något fel i leveransen.

Jag har just läst deras hemsida.

Du kan glämma allt vad garanti heter i Sverige och EU, även om du hämtar den i London.

Den levereras från ett land utanför EU därför ingen garanti.

Dom skriver skickligt att garanti lämnas av tillverkaren men dom nämner inte att du måste skicka till det land den såldes ifrån.

Jo oavsätt vad man köper så blir det 25% moms och +12,5 tull avgift på inköpspriset om du har digital in/ut på kameran, det blir ett par tusen billigare i villket fall som helst, hmm.. ska kolla upp om jag känner nån i england:):)... Men alltså vad faan, man vill ju så klart ha garanti på kameran ...