lilla_farbrorn Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Jag har nyligen gjort en musikvideo på en låt som jag inte har rättigheterna till. Nu letar jag lite efter hur mycket det skulle kosta att lägga upp den på min egen hemsida på internet. På stim stod det att 10 minuter musik på internet på en privatpersons hemsida kostar 200 kronor per år + moms. källa: http://www.stim.se/stim/prod/stimsajt.nsf/AllDocuments/B258B9F8280D20E2C1256BDB00457C8E Vad innebär streaming on demand? Jag tycker det låter jäkligt billigt med 200 spänn, vad är haken? Nån som är bra på detta? Edit: Anledningen till att jag inte äger rättigheterna är att det enbart är ett skolprojekt. (Grundkurs, Rörlig bild.) 0 Quote
Jonas Nyström Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Inget av det skriver stämmer. För det första måste du ha tillstånd från upphovsman och artisten att publicera låten med en film. Artisten måste godkänna att du använder hans eller hennes musik i en ny kontext. Är det kommersiellt gör man en deal med upphovsmannen, är det ett skolprojekt kanske upphovsmannen tillåter publicering utan ersättning. Är det ett amerikanst skivbolag som äger rättigheterna är nog det senare alternativet ovanligt. Sedan tar dessutom STIM ut en synchroniseringskostnad oavsett om det är kommersiellt eller inte. Alltså en avgift för att man använder musik i film. Det gäller även (upplysningsvis) om du beställer filmmusik av STIM-ansluten musiker till din film. Så även om du har betalt en artist för ett uppdrag, så skall STIM ha betalt "en gång till". 1 Quote
gorse Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Avgiften du läst om gäller om du lägger upp musiken på din hemsida som streamas. Med streamas menas att låten inte kan laddas ner utan spelar upp samma ögonblick som datan kommer i sladden (lite vårdslöst uttryckt). Men, jag har sett samma sida som lilla farbrorn och det som är intressant är att (som jag tolkat det) så behöver man inte upphovsmannens tillstånd utan det är bara att betala stimavgiften. Jag vet inte om de är otydliga, men det står inte att det måste vara streaming on demand för privatpersoners hemsida. Jag har allvarligt funderat på att lägga upp en komersiellt intressant låt på internet och betala avgiften och vänta och se hur lång tid det tar innan advokaterna ringer. Kan bli hur kul som helst. Som komentar till Jonas, beställningsmusik verkar dyrare än att ta en vanlig låt. Så, som jag uppmanat till tidigare; Billigaste sättet att få musik till sin film är att fråga några kompisar som spelar musik och som inte är stimanslutna om de har några bra låtar, och förhandla om gratispris. Då kostar det inte en cent till stim. Även om kompisarna är stimanlutna gå är det fri prissättning som gäller. Dock ej för beställningsmusik. 0 Quote
Jonas Nyström Posted May 25, 2006 Posted May 25, 2006 Du behöver inte upphovsman tillstånd för att streama musik, det jämställs med radioutsändning. Men du får inte synkronisera musik med film eller bildspel utan att ha tillstånd. Vanlig låt (vad det nu är) blir aldrig billigare en beställd musik, såvida du inte anlitar Madonna. Tro mig jag har erfarenhet från området. Om så var fallet hade det nog varit 90% kända låtar i all reklamfilm. Och som kuriosa: Tvister om tex upphovsrättsliga intrång via internet, avgörs i hemlandet. Det vill säga om funderar på att lägga upp en kommersiell intressant låt, tex en Metallicalåt, och Ulrich vill stämma dej, så avgörs tvisten i USA. Det kan bli mycket intressant och hur kul som helst. Men det är som sagt, mer kuriosa. 0 Quote
gorse Posted May 26, 2006 Posted May 26, 2006 Jag har ingen anledning att ifrågasätta det du säger. [citat=Jonas Nyström]...inte synkronisera musik med film eller bildspel utan att ha tillstånd.[/citat] Det var ju det jag sa. [citat=Jonas Nyström]Vanlig låt (vad det nu är) blir aldrig billigare en beställd musik...[/citat] Beställningsmusik för film har tarifftaxa hos STIM, medan "vanlig" musik har fri prissättning. För amatörer betyder det (så jag tolkar det) att beställer man musik måste man betala tabellpriset, medan en existerade låt kan kosta gratis om man så kommer överens, även om det så är madonna som gjort låten. Har jag fel, så peka gärna på korrekt sida så jag håller mig uppdaterad. Men detta är som sagt mest intressant för amatörer som frågar sina kompisar om "gratismusik". [citat=Jonas Nyström]Och som kuriosa: Tvister om tex upphovsrättsliga intrång via internet, avgörs i hemlandet. Det vill säga om funderar på att lägga upp en kommersiell intressant låt, tex en Metallicalåt, och Ulrich vill stämma dej, så avgörs tvisten i USA. Det kan bli mycket intressant och hur kul som helst. Men det är som sagt, mer kuriosa.[/citat] Nu tänkte jag mig att betala för mig, helt enligt regelboken. Annars är det ju inget kul. En annan kurosa är att Amerikansk lag gäller inte i sverige. Sverige lämnar inte ut svenskar för upphovsbrott. Däremot kanske man får tänka sig för ett par gånger nästa gång man är ute och reser i världen. Nu vet jag inte om internetbrott hanteras annolunda, men de flesta andra brott hanteras i det land där brottets begåtts. 0 Quote
Jonas Nyström Posted May 27, 2006 Posted May 27, 2006 För beställd musik, betalar du tariffpriset UTÖVER det du har betalat artisten. Detta kan i och för sig vara 0 kronor. Om du tar en Madonna låt, lär hon inte nöja sig med tariffpriset. En existerande låt går aldrig under tariffpriset. Fri prissättning innebär högre pris (läs mycket högre) inte lägre... Amerikansk lag gäller på internet (CIA är överallt) - så där har du (delvis) fel. För vad det gäller upphovsrättsliga intrång på internet så avgörs (som sagt) tvisten i hemlandet, hemlandet för den som stämmer - eftersom man anser att internet är globalt. Och STIM företräder, i detta fallet Metallica i Sverige. Man lär väl inte bli utlämnad i och för sig hoppas jag.... Och du får streama musik, men inte synkronisera den med din film. Men du kan streama låtar slumpmässigt till innehåll på internet, om man betalar (tror jag). 0 Quote
Recommended Posts