BASON Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Filmlinjen, Fridhems folkhögskola kommer att tillämpa könskvotering.( 50/50 %) till sin 2-åriga filmutbildning. Detta gäller från och med nu. Av filmarbetarkatalogens 298 regissörer är 78 kvinnor. Av 261 fotografer Är 18 st kvinnor. 35 scriptor finns i katalogen, alla kvinnor, inte en enda man. Så här ser det ut i filmbranschen i dag 2006. I det nya filmavtalet är det uttalat att man vill förbättra kvinnliga filmskapares villkor: 4 § Parterna är eniga om att verka för att öka jämställdheten på filmområdet. Målet är att stödet till svensk filmproduktion skall fördelas jämnt mellan män och kvinnor. Målet innebär att andelen kvinnor i för filmproduktionen centrala funktioner skall öka under avtalsperioden. Senast ett år före avtalsperiodens slut bör endera könet, räknat i antal projekt som får stöd, vara representerat till minst 40 procent inom kategorierna manusförfattare, producent och regissör. (ur 2006 års filmavtal) Självklart är det så att det finns lika många kvinnliga som manliga historier som är värda att berättas och det ligger på utbildningarnas ansvar att bidra till att det utbildas både män och kvinnor så att alla historier blir möjliga, får sitt filmiska uttryck. Genom att fortsättningsvis tillämpa könskvotering tar vi vårt ansvar för att det blir en mer jämställd filmbransch Bengt Andersson Linjeledare och lärare Filmlinjen, Fridhems folkhögskola 0 Citera
louis cyphre Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Irriterande, försök få lika många kvinnor som män att söka filmutbildningarna istället så skulle det nog bli ungerfär 50/50 som kom in ändå... Att välja pga kön är ju helt idiotiskt! 0 Citera
walfridson Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Hm jag har inga problem med det. Det ska vara jämnställt. Ge dom en chans att komma in i branchen. En kompis drog parallel till fattigdom, varför inte gör det "rättvist" och dra ifrån de fattiga länderna all dispans, "dom ska minsann ha de lika svårt som vi i rika länder"... 0 Citera
louis cyphre Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Det är inte svårare för en tjej att komma in i branschen..... att det är färre är för att färre är intresserade. Är det inte bättre att försöka få kvinnor intresserade av att göra film istället för att kvotera. Att det skulle bli jämställt att börja kvotera är ju rent löjligt. Blir det jämställt av att göra ett kön till offer som måste ha hjälp för att komma upp. Liksom, ska jag hjälpa dig flicka lilla så att du klarar dig.! Äckligt och kvinnoförnedrande... Som om att inte kvinnor skulle kunna stå på egna ben. Det spär bara på någon sorts "Dr Phil"-mentalitet där kvinnor bara är offer. Som "killar vill bara en sak!" snacket, "vänta med sex".. Sånt som ger tjejer ångest. Är jag en hora om jag vill ha sex? En fin flicka måste ju vänta. Sånt som män aldrig får höra när de växer upp. Finns ingen likhet alls med fattigdom. 0 Citera
jonkanon Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Kanske är den nuvarande branschen lite gubbig. Men för mig handlar det mer om att jobba mot ett gemensamt mål och då är det skit samma vilket kön en person har. Det som är bäst för projektet är det som räknas. Det som jag ser som en nackdel när det gäller kvoteringen är att det blir tvingat. Och många tar ställning mot bara för att ingen ska komma och säga åt dem hur de ska göra. Vilket kan leda till att kvinnor missgynnas. Sen kommer väl frågan upp om man då ska kvotera in män i alla kvinnodominerande projekt. Som manustävlingen doris eller kvinnofolkhögskolan. För om jämnlikhet betyder 50% så ska det väl vara överallt? /jon 0 Citera
final_cut Postad 7 mars 2006 Postad 7 mars 2006 Jag har i tidigare trådar nämnt att jag är emot könskvotering. Folk måste förstå att kvinnor och män ÄR olika! Att det inte finns fler kvinnor än män på vissa ställen har inte att göra med särbehandling, utan brist på intresse. Sedan så kommer man inte ifrån andra könsrelaterade orättvisor. Att kvotera in kvinnor i de sammanhang som vanligtvis ockuperas av män (inte pga särbehandling, utan intresse) är inte rättvist, det är med andra ord bara en annan form av diskriminering. Duger man så ska man duga som individ. Så tyvärr, det kanske imponerar de som är "politiskt korrekta", men inte mig. 0 Citera
Pandan Postad 8 mars 2006 Postad 8 mars 2006 Jag tycker att de senaste åren har vi sett ett flertal väldigt intressanta kvinnliga både regissörer, manusförfattare och litteraturförfattare som har tillfört en ny "typ" av vinkel till Sverige, om man kan kalla det så. Ninas Resa, 6 points, Hanna med H, Hip Hip Hora, Sandor slash Ida(bok och manus av Sara Kadefors). Annan litteratur av väldigt unga kvinnor i Sverige är till exempel Berny Pålsson med Vingklippt Ängel och Malin Hedins Fjäril Utan Vingar. Så frågan är, behövs det verkligen sådan här hårdkvotering, och skadar det inte bara ideén "bäst-ska-in", utan även underminerar dessa som har slagit sig in utan sådan kvotering? Vad vore poängen att få in massa kvinnor via kvotering ifall de inte har något speciellt att säga med sina verk? De senaste åren har redan flera kvinnor som de ovannämda tagit sig in och visat att de kan - bevis på att om du är bra så kommer du in? 0 Citera
final_cut Postad 9 mars 2006 Postad 9 mars 2006 [citat=Pandan]Så frågan är, behövs det verkligen sådan här hårdkvotering, och skadar det inte bara ideén "bäst-ska-in", utan även underminerar dessa som har slagit sig in utan sådan kvotering? Vad vore poängen att få in massa kvinnor via kvotering ifall de inte har något speciellt att säga med sina verk? De senaste åren har redan flera kvinnor som de ovannämda tagit sig in och visat att de kan - bevis på att om du är bra så kommer du in?[/citat] ...och det är inte precis så att män har det enklare, direkt. Det är bara fler som är interesserade i nuläget. Jag förnekar inte könsdiskriminering, men där det sker så är det individer som är ansvariga, och inte ett underjordiskt manligt nätverk. Jag känner många tjejer som är interesserade av filmskapande, och de av dem som inte övergivit det kommer troligen att göra det inom en snar framtid då de egentligen är rätt mångkulturella av sig och har svårt att sitta stilla. Och chanserna är större att de kommer in på en filmskola före mig, trots att jag vet att jag vill syssla med film och har aldrig haft i åtanke att göra något annat. 0 Citera
Pace Postad 9 mars 2006 Postad 9 mars 2006 Könskvotering är det mest iditotiska som människan någonsin kommit på. I stället för att titta till ambition, mål och vision ska man i stället titta på vad som hänger (eller inte hänger) mellan benen. Låt säga att en utbildning har 10 platser, varav 1 000 sökande. Endast fem personer är kvinnor. Enligt gängse kvoteringsregler så ska dessa kvinnor automatiskt få en plats. Personligen har jag och min omgivning varit förskonad från könsdiskriminering men samhället har satt en stämpel i pannan på mig som säger att jag är man och därmed automatiskt har det bättre ställt. Det verkar finnas en gemensam bild av att alla kvinnor är utsatta och måste positivt särbehandlas. Ett betydligt bättre alternativ vore ju att försöka se till individen än att dela in människor i grupper som måste uppfylla lika stor kvot inom varje område. För om man kan kvotera in kvinnor måste vi ju börja kvotera in invandrare, brunetter, judar, handikappade, personer med eksem och andra bakgrunder som vi inte kan påverka. (Passande ämne för övrigt, internationella kvinnodagen var ju i veckan.) 0 Citera
Pandan Postad 9 mars 2006 Postad 9 mars 2006 Håller med om att könskvotering i de flesta fall går emot en demokratisk idé, även om jag inte alls är främmande för att på andra sätt få in fler kvinnor i branschen via ideér och "propaganda". Dock så ser man hur det är under sossestyre just nu, idag läste man att poliser får ha religiösa huvudbonader på sig. Jo vars... 0 Citera
sound_front Postad 18 mars 2006 Postad 18 mars 2006 Skurups filmlinje har haft samma system länge/alltid? Det är idiotiskt men jag tycker nog det är ett steg mott rätt riktning om man ska göra nått åt sitvationen! Jag tycker det är skönt att arbeta i en klass där det är lika män/kvinnor, Mer kvinnor faktist! Det är så det ska va tycker jag! (lika alltså) men vid intagningen är jag inte så glad att man kvoterar in kvinnor för att dom är kvinnor. Men som sagt! det känns helt rätt! i Uppsala på filmfestivalen förra året, på filmskole dagen eller vad det heter, fick Stockholms filmskola frågan hur dom arbetade för gämstäldhet innom könen. Då svarade dom att dom arbeta mycket med detta bla bla bla... Bakom läraren stod hela skolans elev prakt med kanske 5% kvinnor på 50 elever eller va de nu va... Stor kontrast mot våra små klasser i Skåne med ca: 15 elever med 50/50. Men men... 0 Citera
krockis Postad 18 mars 2006 Postad 18 mars 2006 håller med pace.... vi kan inte kalla något jämställdhet där den totala delen av intressenter som är kvinnor enbart är några procent får ta 50% av totala platserna. helt löjligt, bevisar ännu en gång vad jag tycker om folkhögskoler. 0 Citera
Math Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 [citat=BASON]Filmlinjen, Fridhems folkhögskola kommer att tillämpa könskvotering.( 50/50 %) till sin 2-åriga filmutbildning. Detta gäller från och med nu. Av filmarbetarkatalogens 298 regissörer är 78 kvinnor. Av 261 fotografer Är 18 st kvinnor. 35 scriptor finns i katalogen, alla kvinnor, inte en enda man. Så här ser det ut i filmbranschen i dag 2006. I det nya filmavtalet är det uttalat att man vill förbättra kvinnliga filmskapares villkor: 4 § Parterna är eniga om att verka för att öka jämställdheten på filmområdet. Målet är att stödet till svensk filmproduktion skall fördelas jämnt mellan män och kvinnor. Målet innebär att andelen kvinnor i för filmproduktionen centrala funktioner skall öka under avtalsperioden. Senast ett år före avtalsperiodens slut bör endera könet, räknat i antal projekt som får stöd, vara representerat till minst 40 procent inom kategorierna manusförfattare, producent och regissör. (ur 2006 års filmavtal) Självklart är det så att det finns lika många kvinnliga som manliga historier som är värda att berättas och det ligger på utbildningarnas ansvar att bidra till att det utbildas både män och kvinnor så att alla historier blir möjliga, får sitt filmiska uttryck. Genom att fortsättningsvis tillämpa könskvotering tar vi vårt ansvar för att det blir en mer jämställd filmbransch Bengt Andersson Linjeledare och lärare Filmlinjen, Fridhems folkhögskola[/citat] Verkligen tragiskt måste jag säga. Skickliga kvinnor reder sig ändå. Ska vi kvotera fattiga/rika? Vackra/fula? Trams. 0 Citera
final_cut Postad 29 mars 2006 Postad 29 mars 2006 Ska söka till Fridhems Folkhögskola, och gissa vad jag fann på deras hemsida? "Vid höstens antagning till Filmlinjen tillämpas könskvotering 50% kvinnor - 50% män. Vi kommer också att prioritera sökande som vill bo på skolans internat." Så Anna är ett gränsfall, dock EN av de bästa ur den lilla skaran av kvinnor som faktiskt söker sig till dessa filmutbildningar, men vi får helt enkelt kvotera in henne trots hennes inkompetens och trots att David faktiskt är att föredra, ty hon är en kvinna och behöver all hjälp hon kan få att ta sig fram i yrkeslivet. Så ser jag på könskvotering. Kvotera även in invandrare, kära Fridhems, för annars hamnar jag på brottets bana! 0 Citera
Mikael_hs Postad 30 mars 2006 Postad 30 mars 2006 statligt förmyndigande är jävligt irriterande på alla sätt och vis (du må va vuxen, men i statens ögon är du bara barnet). Om vi bara tittar på det här forumet märker man ganska fort hur fördelningen man/kvinna ligger till... Att då kvotera istället för att ta in den som är bäst lämpad är bara ännu ett sätt att finputsa ytan, något som det tycks handla om allt mer och mer i svensk politik... Leka med siffror kan man göra på mattelektionen :p 0 Citera
final_cut Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 Förvirrande inlägg Mikael_hs, vet inte vart du vill komma. Så ponera att kvotering fortlöper...hur länge då? När är det dags att sluta med kvotering? Om 100 år? Eller tar det kanske 500 år för jämställdheten att gro på ett naturligt sätt inom varje människa, utan att man ifrågsätter varandras kompetens baserat på kön. Istället för att regeringen ska hålla på med oss som om vi vore labbråttor; bort med köttberget och låt ungarna styra! Ibland helgar medlen inte ändamålet, och så verkar vara fallet med kvotering. Och än en gång - jag tror inte att juryn på Fridhems sitter och väljer bort kvinnor för att de är kvinnor! Dessutom så består ju juryn inte av gamla gubbar utan av elever, i alla fall sista gången jag var där. 0 Citera
Mikael_hs Postad 31 mars 2006 Postad 31 mars 2006 No offence, men hur fan kan du misstolka det jag skrev så? =) Statligt förmyndigande, t.ex. "social engineering" är en infantisering av den vuxna individen, något jag finner bekymmersamt. Att vi i allt högre utsträckning inte kan ta hand om oss själva är ju även det ganska bekvämt för ett parti vid makten; man röstar inte bort sin "inkomst"källa. Könskvotering är jag inte för, nej... Även om problematiken kvarstår är det ett så idiotiskt förslag att jag häpnar över att det faktiskt införs. Men men, dags att haka på den politiska agendan? Kvotera in mig, jag är, eh, vänsterhänt Jude! Fler vänsterhänta Judiska regissörer behövs! 0 Citera
final_cut Postad 1 april 2006 Postad 1 april 2006 Japp, och fler kvinnliga regissörer behövs också. Betyder inte att de vill hålla på med film, men kvotera in dem för all del. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.