Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

öhmm....menar du hela 3d scener....??....och är din animation i 3d??...om så måste du först berätta vilket programm du använder.....att skapa en hel 3d scen är mycket arbete så något gratis tor jag du inte hittar....:).....men kolla på http://www.doschdesign.com de har ett antal 3d scener för ett rimmligt pris.... men säg bara till i vilket programm som du arbetar i så kanske jag kan hjälpa till....:)

Postad

När jag redigerar så jobbar jag med Sony vegas, och nu håller jag på att lära mig after effects.

Ja, har du något som man kan få se som du har gjort? Det låter väldigt intressant!

Animationen är av lergubbar som jag gjort, så det är väl inte 3D

hör av dig, för det låter väldigt intressant!!

vi höres!

Postad

typ i photoshop då?

Kan tyvärr inte något 3D-program

Jag får nog använda mig av after effects innan jag börjar redigera allt i photoshop

Postad

Eller kan jag använda mig av greenscreen/bluescreen?

Hur ska man göra då?

jag kan ta bort Greenscreen i after effects va?

Ska jag filma med greenscreenen hela tiden tills min animation film är klar att redigeras?

Jag förstår inte alls hur man ska göra med greenscreen eller blue

Postad

det beror ju lite på hur scenen ser ut. Men alla vinklar där man ser bakgrunden ska ju animeras med en green/bluescreen. Sen kan du antingen klippa in en bakgrund i redigeringsprogrammet (alltså ersätta greenscreenbakgrunden med den du vill ha istället) eller så kan du importera klippet som en filmstrip (.fla) i photoshop och däri ta bort din greenscreen och klippa in din bakgrund. Jag själv föredrar det senare då det ger mer frihet (enligt mig)

Postad

Jag testade att göra en enkel leranimation med greenscreen. Det blev inget vidare bra. Det gröna har en förmåga att ligga kvar i kanterna på vita materialet, men det funkar.

(se bif bilder)

test_0001.jpg

test_0002.jpg

Postad

Joe Hill, det blev ju ganska bra faktiskt!

Jag får försöka själv någon dag med greenscreen.

Bad Seed: Jag föredrar nog Pshop att redigera det i, iom att jag har jobbat ganska mycket i det programmet. Men då måste man göra filmklippet till något bildformat va?

Postad

[citat=swempa]Joe Hill, det blev ju ganska bra faktiskt!

Jag får försöka själv någon dag med greenscreen.

Bad Seed: Jag föredrar nog Pshop att redigera det i, iom att jag har jobbat ganska mycket i det programmet. Men då måste man göra filmklippet till något bildformat va?[/citat]

ja precis. Du gör om klippet till en såkallad filmstrip (.fla) vilket gör så att du ser det som en filmremsa i photoshop där alla bilder ligger i ordning uppifrån och ner. Då kan du på varje ruta klippa bort det gröna och klippa in bakgrunden som ett bakomliggande lager. Sen sparar du filen och importerar tillbaks till redigeringen.

Postad

okej tack Badseed!

Men jag har aldrig gjort en filstrip innan, så hur gör man?

Jag använder mig av vegas, adobe after effects

tack än en gång!

Postad

du kan göra det i premiere. men jag tror nog att du kan göra det i AE också

Men iallafall så lägger du in filmklippet i programmet och exporterar som filmstrip. Sen är det bara att öppna filen i photoshop

Postad

Tjena....om du behöver en bakgrund i 3d så kan jag nog hjälpa till...:)...problemet med att intergrera en leranimation och 3d bild (film) är att du måste göra stop motionen komplett i green/blue screen....dvs. marken med....o sedan efter du filmat/animerat allting måste du 3d tracka alla scener så att kameran rörelsen och vinkel stämmer överräns i 3d med din orginal inspelning....men tro mig resultatet blir super...:)

Postad

okej, men jag har byggt upp väldigt mycket material som hus, trottoarer, en hel stad...

Men det jag skulle vilja ha hjälp med är en bakgrund...jag läggar upp en bild på hur jag skulle vilja ha det senare idag!!

om jag hittar någon som jag skulle vilja ha

Postad

R.R Studio: Om du kunde göra något sånt här skulle vara en dröm för mig! kanske lite mer så att det ser ut som att det är gjort i lera...

men prova om du vill!!!

Inte bara "natt-bilder" utan också några i dags ljus

rooftop.jpg

streetlevel2.jpg

Postad

OJOJOJ....:D.....att skapa sådana scener är ganska mycket jobb.....tom. om du går till en professionell 3D grafik studio så blir det mååånga timmars arbete.....men klart det är möjligt......har bara inte själv så mycket fritid....;)....

• 3 veckor senare...
Postad

[citat=BadSeed]du kan göra det i premiere. men jag tror nog att du kan göra det i AE också

Men iallafall så lägger du in filmklippet i programmet och exporterar som filmstrip. Sen är det bara att öppna filen i photoshop[/citat]

Går det att göra i vegas också?

Postad

[citat=leranimatör][citat=BadSeed]du kan göra det i premiere. men jag tror nog att du kan göra det i AE också

Men iallafall så lägger du in filmklippet i programmet och exporterar som filmstrip. Sen är det bara att öppna filen i photoshop[/citat]

Går det att göra i vegas också?[/citat]

Nope, filmstrip är en (vad jag vet) metod som bara adobe kör.

McWolfe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...